این مواد غذایی شفابخش، معجزه می نمایند

به گزارش وبلاگ قطب نما، سبزیجات و میوه ها و کلا گیاهان آن قدر مفید هستند که هر چه درباره آنها گفته گردد، کم است. با هر شکل و جثه ای که دارند، خاصیتشان آن قدر زیاد است که برای برخی هایشان حتی می توان کتاب نوشت.

این مواد غذایی شفابخش، معجزه می نمایند

وبلاگ قطب نما، حالا با این اوصاف خاصیت تعدادی از آنها را بازگو می کنیم تا با دنیای عجیب و خارق العاده شان بیش از پیش آشنا شوید.

گندم و همه ویتامین های ب

قدیمی ها می گفتند گندم برکت خانه است. حتما یک چیزهایی می دانسته اند که می گفتند سفره بی نان گندم نشستن ندارد. گندم دم دست شماست. با همه خواصش، مقرون به صرفه است و راحت. می توانید هم نانش را بخورید و هم آشش را. گندم جدای همه خواصش مانند پروتئین، کلسیم، پتاسیم و… خانواده بزرگ ویتامین ها را هم در خود دارد. ویتامین ب 1، ب 2، ب 3، ب 4، ب 5، ب 6، ب 9، ب 12 و ب 15.

گروه ویتامین های ب باعث ایجاد تعادل عصبی در فرد می شوند. ویتامین ب 1، در ایجاد تعادل عصبی یاری و از یبوست و بیماری های بربری جلوگیری می نماید. ویتامین ب 2 در تنفس بافت ها دخالت دارد. ویتامین ب 3 به صورت کوآنزیم در مکانیسم سوخت و ساز مواد هیدروکربنه یاری می نماید. ویتامین ب 5 اثر محافظی روی پوست، ناخن و مو دارد.

ویتامین ب 6 در تشکیل هموگلوبین خون دخالت می نماید و باعث تثبیت منیزیم در بدن می گردد. ویتامین ب 12 ضدکم خونی و مقوی قلب است. ویتامین ب 15 مقوی قلب و عامل محافظ قلب است. باز هم ویتامین می خواهید، خب گندم بخورید. حداقل در هفته سه تا چهار وعده غذایی تان را به این منبع بزرگ ویتامین اختصاص دهید.

تره، تیرآهن

شنیده اید می گویند یک سال بخور نان و تره یک عمر بخور نان و کره. البته که این ضرب المثل کاربرد دیگری دارد ولی شما فقط به قسمت تره و خوردنش توجه کنید. اصلا نه یک سال بلکه همه عمرتان را بخورید نان و تره! درباره تره چقدر می دانید. اصلا می دانید چقدر آهن دارد؟ نمی دانید؟

شاید کمتر کسی تصور کند که تره منبع غنی آهن است و برای بیماران کم خون یک سبزی فوق العاده مفید است، اما کارشناسان تغذیه معتقدند تره هم می تواند نقش اصلی را در رژیم غذایی کم خون ها ایفا نماید. نقش اصلی آهن در بدن جای گرفتن در داخل مالیکولکرویات سرخ خون است و قابلیت اصلی آن حمل و نقل اکسیژن از ریه به بافت های مختلف خون است. پس با خوردن تره در وعده های غذایی تان می توانید کم خونی تان را رفع کنید. نیمی از جمعیت دنیا از فقر آهن خفیف تا شدید رنج می برند ولی نمی دانند بیشتر سبزیجاتی که در یخچال هایشان نگهداری می نمایند، برترین منبع آهن هستند.

کارخانه الیاف گیاهی

ژنخودفرنگی چه کاربردی در غذاهای شما دارد؟ فقط برای تزئین و اینکه یک گوشه ظرف غذا را زیبا کند و بعد هم خورده و نخورده برود درون سطل زباله؟

نخودفرنگی در بین گیاهان خانواده گلومینوز برترین است. فیبر محلول در آب نخودفرنگی باعث تحریک بدن برای کاهش کلسترول بد یعنی (L.D.L) می گردد. در هر نیم پیمانه نخودفرنگی پخته حدود 7/2 گرم فیبر محلول وجود دارد. فیبر بعلاوه باعث کنترل قند خون می گردد و غذای مناسبی برای اشخاص مبتلا به بیماری قند هم به شمار می رود.

گردو؛ رگ بازکن

نان، پنیر و گردو برترین صبحانه قدیمی ها بود. آن موقع که خوردن کیک، آبمیوه و کورن فلکس های مختلف هنوز مد نشده بود نان، پنیر و گردو برترین صبحانه و حتی عصرانه بود. کمی دقت کنید. قلب های سالم قدیمی ها را به یاد بیاورید، خودتان دستتان می آید که از فواید گردو خوردن است. گردو یکی از مهم ترین منابع چربی های اشباع نشده است. حدود 15 درصد چربی موجود در گردو چربی اشباع نشده مفید است. کارشناسان معتقدند افزایش دریافت گردو با غلظت اشباع نشده در وعده غذایی، تاثیرات مثبتی روی مقدار بالای کلسترول و دیگر فاکتورهای خطرناک قلب و عروق دارد.

علاوه بر چربی های اشباع نشده محافظ قلب، تراکم امگا 3 موجود در گردو به بیماری قلبی عروقی یاری می نماید. امگا 3 از ضربان نامنظم قلب و لخته شدن خون در شریان ها جلوگیری می نماید.

دانه های پرخاصیت

پای فوتبال خیلی می چسبد؛ مخصوصا آفتابگردانش. حالا که دوباره مسابقات فوتبال آغاز شده هیچ بهانه ای ندارید که تخمه آفتابگردان نخورید. البته یادتان باشد منظور ما تخمه ای است که نمک نداشته باشد وگرنه نفرین شما نصیب ما می گردد.

تخمه آفتابگردان به علت ویتامین E زیادی که دارد از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می نماید. ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می نماید. کلسترول بعد از اکسید شدن به دیواره رگ های خونی می چسبد و باعث گرفتگی، حمله قلبی و سکته می گردد؛ بنابراین خوردن تخمه آفتابگردان به بیماران قلبی توصیه می گردد. بعلاوه تخمه آفتابگردان به خاطر داشتن ویتامین E اولین آنتی اکسیدان حل نماینده چربی هم هست.

پسته؛ دشمن سرطان

پسته گران است می دانیم ولی اگر بدانید با خوردن یک بار در هفته آن می توانید جلوی سرطان را بگیرید دیگر بی خیال قیمتش می شوید و حتما این سپر سرطان را در ظرف تنقلاتتان می ریزید. پسته منبع غنی گاما- توکدفرول نوعی از ویتامین E است و مثل یک آنتی اکسیدان عمل می نماید.

پژوهشگران معتقدند آنتی اکسیدان موجود در پسته، سلول ها را از آسیب ناشی از مولکول های مضر محافظت می نماید که می تواند جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد. البته پوست تازه پسته هم مثل خود مواد درونش آنتی اکسیدان دارد. پوست سبز پسته غنی از ترکیبات فنولیک است. آنتی اکسیدان موجود در پسته بعلاوه از التهاب خونی و عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "این مواد غذایی شفابخش، معجزه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مواد غذایی شفابخش، معجزه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید