تله کلیک: وقتی کلیک کردن از محتوا مهم تر می گردد

به گزارش وبلاگ قطب نما، تله کلیک (clickbait) متن یا پیوندی است که برای فریب دادن، برانگیختن احساسات یا گمراه کردن مخاطبان طراحی شده تا آنها را به قلاب بیندازد و به سوی یک محتوای آنلاین مشخص بفرستد.

تله کلیک: وقتی کلیک کردن از محتوا مهم تر می گردد

هنگامی که شما روی چنین پیوندی کلیک می نمایند، وب سایت میزبان به وسیله آگهی دهندگان عایدی به دست می آورد، اما معمولا محتوایی که به شما عرضه می نماید از کیفیت و دقت بی بهره است.

استفاده از تیترها و مطالب اغراق آمیز و تحریک نماینده احساسات از هنگام آغاز به اصطلاح روزنامه نگاری زرد در قرون نوزدهم سابقه دارد، اما توسعه دنیای دیجیتال و شبکه های اجتماعی استفاده از آنها را در قالب تله کلیک فراگیر نموده است. در این مورد مانند شکل های قدیمی روزنامه نگاری زرد هدف این است که از هر روشی که ضروری است (حتی فریبکارانه) برای جلب توجه مخاطب استفاده گردد.

وب سایت هایی که از تله ی کلیک استفاه می نمایند، معمولا به گرفتن کلیک بیش از اطلاعات و محتوای باکیفیت اهمیت می دهند. به عبارت دیگر آنها اهمیتی به تلف کردن وقت مخاطبان با محتواهای بی مایه نمی دهند.

مثلا ب این تیتر دقت کنید: علت واقعی اینکه از جو پشی خبری نیست. این تیتر اندکی مبهم است و این برداشت را ایجاد می نماید که راز وحشتناکی باعث دور ماندن جو پشی (بازیگر هالیوود) از دید عموم شده است. اما پس از اندکی جستجو در می یابیم که علت بی خبری از او این است که او در سال 1999 از بازیگری بازنشسته شده است. این نوع روزنامه نگاری آزارنده است، اما معمولا آسیبی نمی زند.

آسیب رسانی تله ی کلیک وقتی بیشتر می گردد که به همراه فراوری اخبار دروغین (fake news) به کار رود و شبکه های اجتماعی محلی رایج برای استفاده از این شگرد هستند. تیترهای کاملا دروغین برانگیزاننده عواطف خوانندگان محتواهایی بدون کیفیت و دقت را انتشار می دهند و آنچنانکه آنالیز ها نشان می دهند بسیاری از افراد هم این عناوین را بدون خواندن اصل مقاله به اشتراک می گذارند.

تله کلیک در چه جاهایی به کار می رود؟

شما تله کلیک تقریبا در هر جایی در اینترنت می توانید ببینید.تیترهای تله کلیکی در رسانه های اجتماعی و بلاگ ها به فراوانی به کار می فرایند و بعضی از سایت های معتبر نیز فضای آگهی در اختیار محتواهای تله کلیکی قرار می دهند. بنابراین باید پیش از کلیک هر لینکی حتی در یک وب سایت معتبر باید احتیاط به خرج دهید.

چطور تله کلیک را تشخیص دهیم؟

شما می توانید تله ی کلیک را به راحتی در یک تیتر یا تصویر تکان دهنده و جنجالی تشخیص دهید، اما همواره کار به این آسانی نیست. گاهی مشکل است میان تله کلیک و یک تیتر درست تفاوت گذاشت. به هر حال هر گزارش خبری در پی جلب توجه مخاطبان است.

اما چند عنصر مشترک می توان در محتواهای تله کلیکی یافت، مثلا تیترهای مبهم و تصاویری که به تخیل شما پروبال می دهند.

تله کلیک بعلاوه از ایجاد ضربه و بهت زدگی هم برای جلب توجه شما استفاه می نماید و نیز از لیست های شماره دار مثلا تیترهای 17 چیزی که فکر نمی کردید حقیقت داشته باشد

بسیاری از لینک های تله کلیکی از ترکیبی از این عناصر برای اغوای شما به کلیک کردن استفاده می نمایند.

راه ساده ای که می توانید برای تشخیص یک مقاله تله کلیکی به کار ببرید این است: اگر تیتر مطلب می خواهد به شما القا کند چه احساسی داشته باشید، به جای اینکه بگذارد شما واکنش خاص خودتان برسید، احتمال با تله کلیک روبرو هستید.

منبع:

Digital Media Litracy| GCFGlobal

منبع: همشهری آنلاین

به "تله کلیک: وقتی کلیک کردن از محتوا مهم تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تله کلیک: وقتی کلیک کردن از محتوا مهم تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید