فرق مودم با روتر چیست؟ کدام یک را در خانه احتیاج داریم؟

به گزارش وبلاگ قطب نما، دانشتن فرق مودم و روتر و نحوه استفاده از هریک می تواند در انتخاب و خرید آن ها یا به کارگیری شان در یک شبکه خانگی بسیار موثر باشد. گاهی اوقات کاربران از اینترنت استفاده می نمایند ولی هنوز تفاوت مودم با روتر را نمی دانند و در نتیجه تصور نادرستی از این دستگاه ها و کارشان دارند.

فرق مودم با روتر چیست؟ کدام یک را در خانه احتیاج داریم؟

در مطلب پیش رو، می خواهیم به طور خلاصه و سریع نگاهی به فرق مودم و روتر بیندازیم:

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • مودم چیست؟ دروازه ای به سوی اینترنت
  • روتر چیست؟ دسترسی و اشتراک گذاری اینترنت
  • مودم روتر چیست؟ ترکیب به نفع کاربران
  • فرق مودم و روتر: شما کدام یک را احتیاج دارید؟
    • برترین انتخاب: مودم ساده + روتر پیشرفته و سریع
    • سوالات پر تکرار کاربران

مودم چیست؟ دروازه ای به سوی اینترنت

مودم به طور ساده، دستگاهی است که از خانه شما به دستگاه های یک سرویس دهنده اینترنت (ISP) در فاصله ای دور متصل می گردد تا اینترنت را به دست شما برساند. وظیفه اول و آخر یک مودم انتقال اینترنت از ISP به خانه شما است.

مودم ها دستگاه های با طراحی و کار ساده ای هستند و معمولا کوچک و جمع وجور طراحی می شوند. اگر نخواهیم درباره مودم های سیم کارتی صحبت کنیم؛ مودم های کابلی به چند نوع تقسیم می گردد.

رایج ترین مودم که در همه خانه های ایرانی ها یافت می گردد؛ مودم DSL است. این مودم از خط تلفن و سوکت RJ11 برای اتصال به ISP و یا VDSL استفاده می نماید.

مودم دیگر که به مودم کابلی معروف است از کابل کواکسیال برای اتصال به ISP استفاده می نماید. این مودم ها فقط در چند کشور محدود استفاده می شوند و در ایران به علت نبودن چنین سرویس هایی، حضور ندارند.

مودم نوع سوم هم است. اگر شما از بهره ببرید، باید یک مودم یا دستگاه ONT (مخفف Optical Network Terminal) برای تبدیل سیگنال های نوری روی فیبر نوری به سیگنال های الکتریکی بهره ببرید.

توجه کنید سرعت اینترنت شما در وهله اول به سرویس اینترنت و مودمی که استفاده می کنید؛ وابسته است. بسیاری از کاربران تصور می نمایند یک روتر قوی می تواند سرعت اینترنت را افزایش دهد اما در ابتدا باید مودم شما از حداکثر سرعت لازم پشتیبانی کند.

روتر چیست؟ دسترسی و اشتراک گذاری اینترنت

حوزه عملکردی مودم متصل کردن شما به خارج از خانه و اینترنت است. اما دستگاه های روتر درون خانه شما فرمان روایی می نمایند و کاری به اتفاقات بیرون از خانه ندارند!

یک دستگاه روتر، وظیفه دارد اینترنت دریافت شده به وسیله مودم را میان چندین نفر یا دستگاه به اشتراک بگذارد و دسترسی به اینترنت را مدیریت و کنترل کند. پس؛ یک فرق مودم و روتر این است که مودم باید اینترنت را فراهم کند و روتر باید اینترنت را بین چند دستگاه تقسیم کند.

روترها در هر دو مدل روتر کابلی یا اترنت و روتر بی سیم هستند که کاربران خانگی بیشتر با روترهای بی سیم کار دارند؛ چون می خواهند به طور بی سیم به اینترنت دسترسی داشته باشند. روترهای بی سیم علاوه بر اینکه وای فای را فراهم می نمایند، چندین درگاه اترنت هم برای اتصال کابلی بعضی دستگاه ها به اینترنت فراهم خواهند کرد.

معمولا از مودم یک کابلی شبکه معمولی با درگاه RJ45 خارج و به روتر وصل می گردد. روترها درگاه های WAN برای اتصال مودم ها و اشتراک گذاری اینترنت دارند.

اصولا روترهای بی سیم از فناوری ها و طراحی های پیچیده و متنوعی بهره می برند و چندین دسته بندی و گروه بندی دارند. روترهای تک بانده، دو بانده یا سه بانده؛ روترهای با استاندارد 802.11n یا 802.11ac؛ روترهای ساده یا تقویت نماینده و غیره!

هرچقدر سرعت وای فای یک روتر بیشتر باشد؛ سرعت اینترنت هم روی دستگاه های مختلف بیشتر خواهد بود.

مودم روتر چیست؟ ترکیب به نفع کاربران

بسیاری از تولیدنمایندگان دستگاه های مودم و روتر برای راحتی کار کاربران؛ این دو دستگاه را با یکدیگر ترکیب نموده و یک دستگاه به نام مودم روتر وارد بازار کردند.

این دستگاه ها غالبا یک درگاه RJ11 برای اتصال به خط تلفن دارند (اگر مودم سیم کارتی باشد؛ یک اسلات سیم کارت هم دارد) و از چند درگاه RJ45 برای اتصال کابلی دستگاه های دیگر سود می برند و البته قابلیت وای فای برای دسترسی بی سیم به اینترنت هم دارند.

در دستگاه های مودم روتر؛ اینترنت از ISP به درون این دستگاه ها آمده و همان جا میان دستگاه های داخل شبکه تقسیم می گردد. معمولا در این دستگاه ها؛ مودم ضعیف تر از روتر است و به روتر بهای بیشتری داده شده است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ترکیب دو دستگاه مودم و روتر باعث تضعیف هر دو دستگاه می گردد و بهتر است این دو از یکدیگر مجزا باشند. از آن سو؛ برای کاربران خانگی نصب و پیکربندی دو دستگاه با آدرس IP یکسان و شبیه به یکدیگر کمی سخت است.

اگر دو دستگاه مودم و روتر از یکدیگر مجزا باشند؛ کاربران می توانند یک دستگاه را بدون وابستگی به دیگری به روزرسانی و یک دستگاه نو خریداری نمایند. عیب یابی دستگاه های مجزا از یکدیگر نیز ساده تر است.

در خارج از ایران، عمدتا کاربران یک مودم و یک روتر دارند. مودم برای اتصال به اینترنت و روتر برای مدیریت اتصال به وای فای، تنظیمات گیمینگ، کنترل والدین، مدیریت پهنای باند، مباحث کاهش پینگ و …

اما در ایران به علت قیمت بالای دستگاه های مودم و روتر و اینکه کلا این قدر اینترنت ضعیف است که عملا بسیاری از قابلیت های روترهای مدرن امروزی، غیر قابل استفاده است؛ مردم یک مودم روتر ADSL یا فیبر نوری یا سیم کارتی خریداری می نمایند.

فرق مودم و روتر: شما کدام یک را احتیاج دارید؟

به طور ساده می توان فرق مودم و روتر را در ویژگی های زیر دانست:

  • مودم مستقیما به ISP یا شرکت سرویس دهنده اینترنت وصل می گردد ولی روتر، اینترنت را از مودم می گیرد.
  • مودم قابلیت راه اندازی شبکه محلی و خانگی یا مدیریت دستگاه ها را ندارد و این روتر است که یک شبکه LAN داخلی می سازد و وای فای را راه اندازی می نماید.
  • دستگاه های مودم بیشتر اوقات طراحی ساده ای دارند و وظیفه شان تبدیل سیگنال های رادیویی یا نوری به دیتا است ولی روترها دستگاه های پیچیده ای هستند که ده ها تنظیم برای کنترل و مدیریت شبکه و دیوایس های مختلف دارند.
  • یک روتر بدون مودم کار نمی نماید و بی استفاده است ولی یک مودم بدون روتر قابل استفاده است.
  • مودم دارای یک آدرس IP خاص و معین است که از ارائه نماینده اینترنت می گیرد و با آن در اینترنت شناخته می گردد ولی روتر می تواند رنجی از آدرس آی پی ها را استفاده و به هر دستگاه متصل به شبکه، یک آی پی بدهد.

بنابراین، اگر در خانه یک مودم ADSL یا سیم کارتی دارید ولی به دستگاهی برای تقویت وای فای، اتصال دستگاه های بیشتر مانند تلویزیون، کنسول بازی، پخش نماینده، دوربین های نظارتی و … به اینترنت احتیاج دارید؛ باید یک روتر بی سیم بخرید.

اما اگر در خانه هیچ دستگاهی ندارید و تازه اینترنت گرفتید؛ احتمالا باید یک مودم یا مودم روتر بخرید و بعد در آینده اگر دیدید احتیاج به وای فای قوی تر و تنظیمات بیشتر هست؛ سراغ خرید روتر بروید.

برترین انتخاب: مودم ساده + روتر پیشرفته و سریع

در فرق مودم و روتر و استفاده از آن ها در خانه، چندین روش وجود دارد. مثلا، فقط یک مودم روتر ADSL ساده بگیریم یا یک مودم ADSL و یک روتر پیشرفته دو بانده بخریم.

حتی می توانید چندین مودم ADSL و سیم کارتی داشته باشید و به یک روتر بی سیم یا روتر خاص مانند وصل کنید تا از تجمیع اینترنت ها برای سرعت بیشتر سود ببرید.

برترین راه کارها و انتخاب از نظر ما، خرید یک مودم یا مودم روتر ساده و نسبتا خوب (حالا براساس اینترنت شما سیم کارتی یا ADSL/VDSL یا فیبر نوری) و بعد خرید یک روتر پیشرفته است.

روتر به روز و مدرن به شما یاری می نماید وای فای بهتر و سریع تری داشته باشید و بتوانید دستگاه های متنوعی به اینترنت وصل کنید.

انواع تنظیمات مربوط به گیمینگ، استریم، وی پی ان، کنترل والدین، مدیریت مصرف اینترنت و پهنای باند، ، Dual WAN، درگاه های اترنت سریع تر و بیشتر و ده ها گزینه دیگر بهره ببرید.

سوالات پر تکرار کاربران

آیا می گردد مودم و روتر از هم مجزا باشند و جداگانه خریداری شوند؟

در خارج از کشور این گونه است و مردم یک مودم ساده و روتر بی سیم مدرن و پیشرفته برای خود تهیه می نمایند. در ایران، کاربران گیمر، استریمر و حرفه ای نیز این رویکرد را دارند.

آیا روترها از مودم روترها قوی تر هستند؟

شرکت ها هر ساله، نسل نوی از روترها با ویژگی های پیشرفته وارد بازار می نمایند ولی چند سالی یک بار، دستگاه های مودم یا مودم روتر ساخته و عرضه می شوند. بنابراین، همواره روترها مجذوب کننده تر و قوی تر هستند.

روتر مش وای فای چیست؟

وقتی در خانه یا محل کار، بیشتر از یک روتر برای دسترسی به اینترنت بهره ببرید و این روترها در نقاط مختلفی پخش شده باشند؛ یک شبکه مش وای فای (mesh network) راه اندازی شده است و اصطلاحا به این روترها، روترهای مش گفته می گردد.

می توانیم به یک مودم روتر، یک روتر دوم وصل کنیم و دو وای فای داشته باشیم؟

بله؛ این هم یک روش برای دسترسی به وای فای های مختلف است و دست شما را برای استفاده از چندین اینترنت باز می گذارد!

منبع: شبکه چی

به "فرق مودم با روتر چیست؟ کدام یک را در خانه احتیاج داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق مودم با روتر چیست؟ کدام یک را در خانه احتیاج داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید