ویروس کشنده ای که به جان خرگوش های انتاریو افتاد

به گزارش وبلاگ قطب نما، یک ویروس بسیار مسری و کشنده که خرگوش های خانگی و صحرایی را درگیر می نماید، برای اولین بار در انتاریو شناسایی شد.

ویروس کشنده ای که به جان خرگوش های انتاریو افتاد

به گزارش وبلاگ قطب نما به نقل از سی تی وی، دو مورد ویروس بیماری خونریزی دهنده خرگوش - 2 (RHDV-2) در اوایل ژوئن در لمبتون در جنوب غربی انتاریو گزارش شد.

این بیماری که قبلاً در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و کبک شناسایی شده بود، موردی نیست که انسان یا سایر گونه ها را درگیر کند.

به گفته آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا (CFIA)، این اولین بار است که RHDV-2 در انتاریو شناسایی می گردد و منشا عفونت در حال حاضر معین نیست.

پس از تشخیص، خرگوش های خانگی آلوده در همان خانه ای که بودند قرنطینه شدند.

به گفته CFIA، این بیماری که باعث خونریزی در خرگوش ها می گردد، یک بیماری ویروسی ناگهانی، بسیار مسری و کشنده است که به وسیله تماس با مایعات آلوده بدن، مدفوع و اشیاء آلوده منتشر می گردد. علائم عبارتند از تب، از دست دادن اشتها، لکه های خون در چشم، ترشحات کف آلود و خونی از بینی، و اختلالات عصبی مثل راه رفتن سخت و فلج.

خرگوش ها معمولا بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، در عرض یک تا پنج روز مریض می شوند. مرگ بعد از یک دوره کوتاه بیماری شایع است و ممکن است به طور ناگهانی و بدون علائم رخ دهد.

خرگوش های خانگی و نژادهای اروپایی بیشتر در معرض خطر عفونت هستند.

ضدعفونی وسایل و جلوگیری از تماس حیوان با حیوانات دیگر توصیه شده است.

واکسن های این بیماری در اروپا و ایالات متحده موجود است، اما از نظر تجاری در کانادا تایید نشده است. دامپزشکان کانادایی می توانند به وسیله CFIA درخواست واکسن نمایند.

اگرچه مصرف گوشت خرگوش در کانادا رو به کاهش است، اما در کشورهایی مانند چین، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه رایج تر است.

طبق داده های اداره آمار کانادا، در سال 2021 نزدیک به 1500 مزرعه پرورش خرگوش در کانادا وجود داشت که کمتر از 6400 مزرعه در سال 1996 است. انتاریو بیشترین تعداد مزرعه ها را دارد.

هرچند گوشت خرگوش های آلوده باعث ایجاد بیماری در انسان نمی گردد، اما دست زدن و جابجایی گوشت آنها می تواند به توسعه ویروس یاری کند. از آنجا که ویروس در محیط، بسیار مقاوم است و در شرایط دمایی شدید از جمله یخ زدگی زنده می ماند، هر فردی که به خرگوش یا گوشت خرگوش دست می زند، اکیدا توصیه می گردد که اقدامات بهداشتی را رعایت کند.

خرگوش ها می توانند به وسیله تماس مستقیم با سایر خرگوش های آلوده یا به وسیله تماس با ویروس موجود در محیط خود از جمله جای خوابشان، ظرف غذا، یا تماس با حشراتی مثل مگس، پشه و … آلوده شوند.

افراد ممکن است به طور تصادفی ویروس را روی لباس و کفش وارد خانه نمایند. RHDV-2 بعلاوه می تواند به وسیله خوراک تازه یا علوفه ای و یونجه منتقل گردد.

منبع: خبرکانادا

به "ویروس کشنده ای که به جان خرگوش های انتاریو افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کشنده ای که به جان خرگوش های انتاریو افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید