پیش بینی برداشت 210هزار تن طلای سبز ، بازگشت کرمان به اوج

به گزارش وبلاگ قطب نما، کرمان مهد فراوری پسته در کشور محسوب می گردد درحالی که در 11استان دیگر فراوری محصول پسته در سال بیشتر از هزار تن است.

پیش بینی برداشت 210هزار تن طلای سبز ، بازگشت کرمان به اوج

تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی در سال های گذشته مقدار کشت پسته در کرمان را به عنوان مهد پسته کاهش داده بود و استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی نقش پررنگی در فراوری پسته داشتند. یک کارشناس انجمن پسته ایران به وبلاگ قطب نما می گوید: ممکن است فراوریات پسته یک استان در سال به شدت افزایشی باشد و به اصلاح سال آوری را تجربه کند. البته ممکن است سال بعد در همان استان عدم باروری پسته را ببینیم. این اتفاق در سال های اخیر اتفاق افتاده است؛ چنان که ابوالفضل زارع عنوان می نماید: در 3سال گذشته کرمان که به عنوان استان پسته خیز کشور فراوریات کمی داشت. سال جاری اما شرایط بهتری دارد و در برآورد سال 1402 بار دیگر بیشترین فراوریات پسته را خواهد داشت.

در سال هایی که کرمان کمترین فراوری پسته را داشت، خراسان رضوی و خراسان جنوبی پرچم پسته ایران را بالا نگه داشته بودند. سال گذشته این دو استان در مجموع 68هزار تن فراوری پسته داشتند درحالی که در سال 1401 استان کرمان کمتر از 12هزار تن کشت پسته را به خود اختصاص داده بود. سال جاری اما محصول پسته خشک کشور در مقایسه با فراوری سال گذشته 98درصد افزایش را تجربه خواهد نمود. آمارها حاکی از آن است که کرمان پس از پشت سر نهادن خسارت شدید سرمازدگی در 2سال متوالی، در سال 1402 مقدار محصول قابل توجهی خواهد داشت. بعلاوه، خراسان جنوبی، سمنان، فارس و اصفهان افزایش محصول را تجربه خواهندکرد. این در حالی است که خراسان رضوی، قم و تهران به علت روبرو شدن با سال ناآور کاهش محصول نسبت به سال قبل را شاهد خواهند بود.

به گفته کارشناس انجمن ایران، با توجه به دمای بالای هوا به واسطه تغییر اقلیم و بعلاوه احتمال بروز آفات گیاهی، ارائه برآورد فراوری با عدم قطعیت کمتر در زمان پس از برداشت محصول امکان پذیر خواهد شد.

طبق پیش بینی کارشناسان، سال جاری 210هزار تن طلای سبز از باغات پسته برداشت می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پیش بینی برداشت 210هزار تن طلای سبز ، بازگشت کرمان به اوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی برداشت 210هزار تن طلای سبز ، بازگشت کرمان به اوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید