استاندارد جهانی فرونشست 4 میلی متر است ، فرونشست 27 سانتی متری در دشت شهریار و ورامین

به گزارش وبلاگ قطب نما، رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به این نکته که استاندارد جهانی برای فرونشست 4 میلیمتر است، گفت: ما با بحران روبرو هستیم. متأسفانه در حال حاضر نیز دشت ورامین تا 27 سانتی متر با فرونشست دست و پنجه نرم می نماید.

استاندارد جهانی فرونشست 4 میلی متر است ، فرونشست 27 سانتی متری در دشت شهریار و ورامین

به گزارش وبلاگ قطب نما، محمد غیبی رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در رابطه با شرایط فرونشست در تهران گفت: ایران یک پهنه اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد و چون جریان آب های سطحی مناسبی نداریم و برداشت بی رویه ای از آب های زیر زمینی می گردد، فرونشست زمین در کشور اتفاق افتاده است.

او اضافه نمود: البته به علت افزایش جمعیت ما راه گریزی نداریم و باید آب مورد احتیاج جمعیت تأمین گردد، در کنار این موضوع نباید فراموش کرد که عوامل انسانی دخیل در تأمین احتیاجهای غذایی در حوزه کشاورزی در ایجاد این پدیده خطرناک نقش دارند .

غیبی با اشاره به این نکته که استان تهران هم از این مخاطره دور نبوده است، گفت: در تهران، دشتی تحت عنوان دشت اسلامشهر و شهریار داریم. با توجه به مطالعاتی که از بهمن 97 تا ابتدای فرودین 1401 در این پهنه داشتیم، معین شد که با نرخ فرونشست حدود 27 سانتی متر روبرو هستیم.

رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهران اضافه نمود: بعلاوه متوجه شدیم که در منطقه ها جنوبی شهر و بعلاوه منطقه ها 17، 18 و 19 شهر تهران به طور میانه از 3 تا 20 سانتی متر در سال فرونشست داریم و به طور مثال دشت اسلامشهر که بارگذاری جمعیت بسیار بالایی بعد از شهر تهران دارد تا 27 سانتی متر با پدیده فرونشست روبرو است.

او با اشاره به این نکته که استاندارد جهانی برای فرونشست، 4 میلی متر است، گفت: اگر فرونشست از این استاندارد جهانی بیشتر باشد، ما با بحران روبرو می شویم. متأسفانه در حال حاضر نیز دشت ورامین تا 27 سانتی متر با فرونشست دست و پنجه نرم می نماید. بسیاری از خطوط انتقال نفت ، گاز ، دکل های برق ، شبکه راه زمینی و شبکه راه آهن در محدوده دشت ورامین واقع شده است که در خطر هستند.

به گفته غیبی تغییر الگوی کشت با توجه به افزایش جمعیت و ایجاد محدودیت برداشت آب در منطقه ها درگیر با فرونشست، دو راه حل مهم مقابله با فرونشست است.

منبع: همشهری آنلاین

به "استاندارد جهانی فرونشست 4 میلی متر است ، فرونشست 27 سانتی متری در دشت شهریار و ورامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد جهانی فرونشست 4 میلی متر است ، فرونشست 27 سانتی متری در دشت شهریار و ورامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید