توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می گردد

به گزارش وبلاگ قطب نما، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می گردد.

توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می گردد

وحید نصرت آقایی توضیح داد: در حوزه توریستی باید ظرفیت قزوین را واقع بینانه ببینیم، بعضی از افراد ظرفیت توریستی قزوین را بی نهایت و سرآمد در ایران تعریف می نمایند که این واقعیت نیست و تا زمانیکه واقع بینانه نگاه نکنیم، نمی توانیم نسخه ای برای آن بپیچیم.

وی اضافه کرد: قزوین در حوزه توریستی به صورت عام ظرفیت دارد برای مثال در حوزه طبیعتگردی، توریستی تاریخی، فرهنگی، مذهبی و توریستی غذا ظرفیت خوبی دارد اما هرکدام را باید با شهرهای اطراف قزوین و استانهای همجوار مقایسه کنیم و درنهایت سرمایه گذاری در حوزه ای صورت بگیرد که در آن بخش از توان بالایی برخوردار هستیم.

این فعال توریستی بیان نمود: طبیعتگردی قزوین پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری توریستی دارد، الموت نگین سبز استان است که در توریستی داخلی و خارجی جای کار دارد اما در همه این سالها علیرغم تلاشی که انجام شده هدفی برآورده نشده است؛ در حال حاضر دریاچه اوان به عنوان جاذبه اصلی در الموت تکلیفش ناتعیین است، سالهای زیادی در خصوص آن جلسات مختلفی برگزار و سرمایه گذار تعیین شد اما درنهایت اتفاق خاصی نیفتاد.

وی تأکید کرد: اگر قزوین بخواهد در حوزه توریستی به صورت تخصصی وارد گردد باید امکان بازید از سایتهای توریستی را ایجاد کند، ضروری است آنالیز گردد که چند سایت توریستی در قزوین داریم که توریست با ورود به شهر قزوین بتواند از این سایت ها بازدید کند.

نصرت آقایی اظهار کرد: توریست دنبال آثار تاریخی شاخص و برجسته است که کمتر دیده باشد، در قزوین به شکل ویژه به آثار شاخص تاریخی توجه نشده است برای مثال بعضی از خانه های تاریخی قزوین قابلیت بازدید ندارند، بعضی واگذارشده و بعضی از خانه ها نیز مالکیت خصوصی دارند که امکان بازدید وجود ندارد.

وی توضیح داد: توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می گردد، چرا که راستا توریستی تعریف نشده است، از طرفی اگر توریست در طول سال وارد قزوین گردد نمی تواند از آثار تاریخی بازدید کند، چرا که همه بناهای تاریخی تعطیل هستند مگر اینکه در ایام نوروز یا ایام خاصی سازمانهای متولی آثار تاریخی را بازگشایی نمایند اما باید توجه داشت که توریستان خارجی در عید نوروز کمتر به ایران سفر می نمایند و در طول سال برای توریستی وارد ایران می شوند که در این مواقع بسیاری از بناهای قزوین قابلیت بازدید ندارد بنابراین تورهای توریستی قزوین را از مقاصد توریستی حذف می نمایند.

این فعال توریستی اضافه کرد: صرفاً بعضی از تورهای توریستی به وسیله روابط رسمی و غیررسمی در ایام عادی اجازه ورود پیدا می نمایند و گاهی نیز در موارد غیررسمی پولی به سرایدار بنای تاریخی می دهند تا از محل بازدید داشته باشند.

وی گفت: این تفاوت ما را با استان های پیشرو در حوزه توریستی تعیین می نماید، بعضی معتقد هستند که قزوین به علت واقع شدن بین تهران و شمال کشور به عنوان 2 مقصد مهم توریستی، مغفول واقع شده و استقبال از آن کم است، اما همین نقطه قوت است و ما باید جذابیت ایجاد کنیم تا توریست قزوین را نه تنها به عنوان راستا عبوری بلکه به عنوان مقصد توریستی انتخاب کند.

از مدیرکل میراث فرهنگی انتظار تسهیلگری داریم

نصرت آقایی بیان نمود: از اسفند 98 با شیوع کرونا به صورت خیلی ناگهانی صنعت توریستی ایران همچون سایر نقاط دنیا به رکورد رفت، قبل از آن هم مسائلی مثل تحریم ها و افزایش قیمت ناگهانی دلار بر صنعت توریستی تأثیر گذاشته بود و صنعت توریستی در شرایط نیمه جان قرار داشت؛ سال 98 توریستی ایران به ویژه در قزوین به کما رفت و فعالان حوزه توریستی 2 سال سختی را داشتند بطوریکه بعضی از هتل ها و آژانس های مسافرتی تعطیل شدند.

وی اظهار کرد: ما از مدیرکل میراث فرهنگی به عنوان مسئول ارشد این حوزه انتظار داریم که نقش تسهیلگری را در ارتباطات بین مؤسسات توریستی، توریستان و ارگان های دولتی ایجاد کند، هرچه روابط محبت آمیز باشد تسهیلات توریستی نیز راحت تر است، در حال حاضر مسائل ما با دستگاه های خدمت رسان زیاد است.

این فعال توریستی تأکید کرد: در اسفند 98 همه تأسیسات توریستی به مدت 3 ماه بطور کامل تعطیل شدند در این میان شهرداری پسماند می گیرد و می گوید تصویب شورای شهر است، تشکل ها نیز عملاً نمی توانند در برابر این تصمیمات مقاومت نمایند بعلاوه مالیات هایی که در این مدت از مؤسسات توریستی گرفته می گردد فشار زیادی را به مؤسسات توریستی وارد نموده است در این میان انتظار ما از مدیرکل این است که حامی باشد.

وی یادآور شد: در فصول گرم برق را قطع می نمایند اگر ما در خانه باشیم مسئله ای ندارد اما اگر در هتل برق یا آب قطع گردد توریست دچار مشکل می گردد، باید استثنائاتی در نظر گرفته گردد، چرا که اعتبار استان و هتل زیرسوال می رود.

نصرت آقایی تأکید کرد: با توجه به اینکه هنر خوشنویسی ثبت دنیای شده و قزوین پایلوت آن است، میتوان از این ظرفیت برای مطرح شدن نام قزوین و حضور میهمانان و توریستان استفاده کرد، جذب میهمان و بسترسازی برای حضور میهمان باید مورد توجه قرار گیرد. حضور توریست و رضایت آن کار کاملاً تیمی است؛ وقتی میهمانی به قزوین می آید بخشی از زمانش را در هتل می گذراند اما بخشی دیگر را در شهر است بنابراین احتیاج است که مردم، رانندگان تاکسی، فروشندگان مغازه و فروشگاه ها آمادگی میزبانی از توریست را داشته باشند.

منبع: همگردی

به "توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید