ایجاد ژئوپارک بین المللی نائین، خور و بیابانک

به گزارش وبلاگ قطب نما، نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس گفت: ژئوپارک نائین، خور و بیابانک در جهت حفظ شاخص های زیست محیطی و افزایش اشتغال زایی ایجاد می شود.

ایجاد ژئوپارک بین المللی نائین، خور و بیابانک

به گزارش وبلاگ قطب نما از اصفهان، الهام آزاد نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس با اشاره به ایجاد ژئوپارک نائین، خور و بیابانک گفت: در جلسه ای با وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور پیرامون چارچوب و سازوکار پیگیری و اجرای بحث تبدیل شدن منطقه ها مزبور به ژئوپارک حاصل شد و جهت کارشناسی موضوع در دستور کار قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: براساس مطالعات اولیه انجام شده از طریق سازمان زمین شناسی، شهرستان های نایین و خور و بیابانک دارای استعداد تبدیل شدن به ژئوپارک بین المللی است. فرایند ثبت یک ژئوپارک از مطالعات اولیه آغاز می شود که این امر انجام شده و پس از این مرحله مطالعات تفصیلی صورت می گیرد که در این مرحله از کار حضور سرمایه گذار بخش خصوصی زمینه سرعت بخشیدن به فرایند اجرای طرح ژئوپارک را فراهم می کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شرح داد: انتخاب ژئوسایت ها در شهرستان های حوزه انتخابیه همراه با وسعت و محدوده هر ژئوسایت، مرحله بعدی فرایند ثبت ژئوپارک نائین و خور و بیابانک است، این در حالی بوده که همزمان، برنامه آموزش جوامع محلی و یاوران ژئوپارک صورت خواهد گرفت و در مرحله پایانی نیز مستندات فراهم شده از طریق سازمان زمین شناسی جهت ثبت جهانی به سازمان یونسکو فرستاده می شود و پس از ثبت جهانی ژئو پارک نایین و خور و بیابانک به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می کند.

وی ادامه داد: یونسکو محدوده جغرافیایی را ژئوپارک اعلام می کند که دارای مرز های تعیین و مشتمل بر چندین پدیده شاخص زمین شناسی بوده و علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد. یکی از مهمترین کارکرد های ژئوپارک ها حفظ زیست بوم و پدیده های زمین شناسی و بومی به همراه اثرات مثبت بر توسعه اقتصادی جوامع محلی پیرامون است.

آزاد درباره مهم ترین برنامه هدف گذاری شده بیان کرد: تبدیل ژئوپارک ملی منطقه به ژئوپارک جهانی از مهم ترین برنامه هدف گذاری شده در این اتفاق به شمار می رود تا در کنار ژئوپارک قشم، دومین ژئوپارک بین المللی مورد تأیید سازمان بین المللی یونسکو در کشورمان در شهر های نائین، خور، بیابانک ایجاد شود. ژئو سایت های مهمی همچون آبشار نمکی، کویر مصر، معدن سرب نخلک، جاده خندق به معلمان، بوم گردی های متعدد، قلعه دوران ساسانی و روستای بیاضه در شهرستان نایین و خورو بیابانک به عنوان مهمترین مولفه ها در جهت تأیید به عنوان ژئوپارک ملی و سپس جهانی محسوب می شوند.

وی گفت: همزمان با گذراندن جهت اداری، سرمایه گذار بخش خصوصی در جهت مشارکت در اجرای طرح انتخاب شده تا در همکاری میان نهاد های مسئول، طرح تفصیلی تعیین محدوده جغرافیایی و کاربر های هر یک به سرعت تصویب و در جهت عملیاتی شدن قرار بگیرد. با ایجاد ژئوپارک شاهد تحولی کالبدی و اساسی در مدل اجرا و بهره برداری از مزیت ها و فرصت های مختلف صنعت گردشگری خواهیم بود چراکه در حالت معمول صنعت گردشگری، عملاً بومیان تحت تأثیر فرهنگ گردشگران قرار می گیرند و امکان تغییر فرهنگ بومی منطقه نیز زیاد است، اما در قالب ژئوپارک با اعتماد به نفس بالا به ارائه و تبیین توانمندی های فرهنگی و تمدنی خود می پردازند.

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: لازم به ذکر است که امکان معرفی و درآمدزایی ارزی از طریق صادرات و فروش صنایع دستی و مشاغل مرتبط با معرفی و حفاظت از پدیده های موجود زمین شناسی و گردشگری از طریق بومیان منطقه نیز وجود دارد، همچنین درگیر و ذی نفع کردن ساکنین منطقه و مردم محلی به امور مرتبط با ژئوپارک و ممانعت از اثرگذاری ناهنجاری های فرهنگی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ بخش های مختلف ژئوپارک و ژئوسایت های مختلف می تواند به غنای مولفه ها و المان های فرهنگی موجود و اشتغال پایدار بر مبنای توانمندی های فرهنگی و گردشگری منطقه کمک شایان توجهی نماید.

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ایجاد ژئوپارک بین المللی نائین، خور و بیابانک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد ژئوپارک بین المللی نائین، خور و بیابانک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید