#فیروزکوه، توراهه

به گزارش وبلاگ قطب نما، جاده همواره زیباست چه بی هدف به دلش بزنید؛ چه وقتی که برای رسیدن به جایی با آن هم مسیر شوید... این زیبایی برایتان مجذوب کننده تر خواهد شد اگر، برای هدفی که همواره دغدغه ات بوده، جاده را پیش بگیرید.

#فیروزکوه، توراهه

شناخت و توسعه جاذبه های گردشگری روستاهای فیروزکوه، یکی از همان دغدغه هاست؛ فیروزکوه شهری با فاصله کم از تهران است که می تواند مأمنی برای تعطیلات و آخر هفته های تهران نشینان باشد؛ شهری برای گذران آرامش و خیال که با کمی همت و کوشش، روستاهایش آمادگی پذیرش مهمانان بومگردی را پیدا نمایند.

روستای هرانده؛ بکر و پرتوان

در مسیر این هدف، با یاری و همراهی خانم مشکات اسدی، مشاور امور زنان معاون وزیر ارتباطات، تور یک روزه ای فراهم شد و صبح زود و با حضور و همراهی استارت آپ های هفت میوه، تیست ایران، آوای طبیعت پایدار، بوگن و هفته نامه شنبه از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کردیم. سرکار خانم حقیقت از فرمانداری فیروزکوه هم در این سفر یک روزه، هماهنگی های لازم برای بازدید از روستاها را انجام دادند و اولین مقصدمان، بازدید از روستای هرانده بود. روستایی که طبیعت بکر دارد و مردمش از دل و زبان مازنی بهره گرفته اند.

روستای هرانده به کوچه باغ هایش معروف است و اطراف روستا برای مسیرهای پیاده روی و گشت در طبیعت مناسب هستند. عطر شکوفه های درختان سیب در بهار و طبیعت هفت رنگش در پاییز و زمستان، هر مسافری را پاگیر خواهد نمود.

قبل از پذیرایی و صرف صبحانه از کارگاه صنایع دستی که به وسیله خانم لاسمی، یکی از زنان توانمند روستای هرانده مدیریت می شد، بازدید کردیم؛ کارگاهی که علاوه بر فراوری محصول، به آموزش هم مشغول بود و شهرتش، تنها به منطقه ختم نشده و سفارش کار از شهرهای مختلف کشور دارد.

صبحانه، مهمان خانه خانم لاسمی شدیم، در اتاقی که با کرسی و وسایل سنتی تزئین شده بود؛ دور کرسی نشستیم. تزئینات اتاق که از صنایع دستی بود، نظر هر کسی را جلب می کرد؛ خانه ای زیبا که با وسایل سنتی تزئین شده بود. با آروشه، که یک نوع حلوای محلی است، تخم مرغ نیمرو، چای و سیب زمینی پخته پذیرایی شدیم که طعمش بی نظیر و فراموش نشدنی بود. از همان طعم ها که تا سال ها مزه اش زیر دندان می ماند... محصول سیب زمینی فیروزکوه به خاطر کوهستانی بودنش، بسیار مرغوب و شناخته شده است.

با بدرقه خانم لاسمی و فاطمه خانم؛ زنی ساده دل که قلب و کلامش همردیف بودند، روستای هرانده را به مقصد روستای جلیزجند ترک کردیم.

سفر به فیروزکوه؛ مناسب برای سفر یک روزه مرکز نشین ها

فیروزکوه، شهر جاذبه های طبیعی که فاصله زیادی با تهران ندارد و برای گذران آخر هفته تهرانی ها بسیار مناسب است. شهری که از قدیم آن را با افسانه فریدون و ضحاک مرتبط می دانند.

روستای جلیزجند؛ تفریحگاه تابستانی

بعد از گشت کوتاهی در شهر فیروزکوه، آنجا را به مقصد روستای جلیزجند ترک کردیم تا فرصت بیشتری برای آنالیز روستاهای فیروزکوه داشته باشیم.

روستای جلیزجند سرسبز است، به خاطر رودخانه واشی؛ که کشتزارهای حاصلخیزی در منطقه به وجود آورده. همان روخانه ای که گذر از تنگه اش، تابستان ها تفریحگاه خیلی هاست و بازدید از کتیبه ها و نقش و نگارهای تاریخی اش مسافران زیادی دارد. تاریخی که نشان از زندگی انسان ها در روستای جلیزجند از قرن چهارم قبل از میلاد را تخمین زده است.

خانه های ساخته شده از سنگ، خشت و گل این روستا، هنوز سرحالند و بوی زندگی می دهند. در این میان، بازدید از خانه ای 150 ساله که صاحبش مردی با دل پاک از دنیای انسان بودن است، سفر را شیرین تر کرد.

آقای سراج، معلم بازنشسته ای است که تصمیم دارد تا خانه اش را به اقامتگاه بومگردی برای اقامت مسافران و گردشگران تبدیل کند. بعد از آنالیز شرایط فعلی خانه و قابلیت های آن برای بهره برداری در صنعت گردشگری به گشت و گذار در روستا ادامه می دهیم.

در دل کوه روستا، سازه هایی کوچک بسیار به چشم می آیند؛ آغل هایی که در دل کوه ساخته شده اند و برای دامداری و انبار محصولات استفاده می شوند.

برای ناهار در جلیزجلند، مهمان خانه خانم فاطمه مته میر بودیم، زنی که عادت دارد در هر کاری نمونه باشد؛ با وجود گذران دوره سختی در زندگی، همچنان با روحیه ای بالا به نمونه بودن ادامه می دهد و به همین علت، شهره عام و خاص در شهر و روستاست.

خانم مته میر، محصولات خانگی فراوری می نماید. ار مربا و ترشی گرفته تا سبزی خشک و شیرینی های خانگی و... محصولاتی که مواد اولیه اش ارگانیک است و به وسیله همسرش در زمین کشاورزی شان کشت می گردد؛ با کیفیت عالی و طعمی واقعی که در هر سفرش به تهران، سفارش هایش را به دست مشتری ها می رساند و مستقیما با آنها در ارتباط است.

بعد از خرید و گشت در روستای جلیزجند، به سمت روستای اهنز راهی شدیم.

روستای اهنز؛ قلبی کوچک در طبیعت وسیع

روستای اهنز، در فاصله کمی دورتری نسبت به روستاهای دیگر از شهر فیروزکوه، با طبیعتی زیبا و تماشای از وجود کوه و چشمه و غار بهره زیادی دارد. جمعیت روستا کم است و همدلی مردمش بسیار. به دخانه یکی از اهالی دعوت بودیم. خانه ای باصفا که بوی نان از تنورش حس زندگی آرام را در فکر تداعی می کرد.

پس از تجربه مراحل پخت نان محلی در تنور، به داخل اتاق راهنمایی شدیم که سفره ای پهن بود و بوی نان داغ تنوری در آن پیچیده بود؛ مهمان نوازی و همیاری مردم روستا مثال زدنی بود. آش دوغ آماده شد و همه اهالی روستای اهنز به خانه دعوت بودند. تماشا یکدلی و صمیمیت میان مردم روستای اهنز، طعم دلچسبی داشت که با بوی آش و نان اتاق را پر نموده بود.

میان پذیرایی ساده و دلنشین مردم روستای اهنز، گپ و گفت ادامه داشت و بازدید از خانه ها و آنالیز شرایط ایجاد خانه های بومگردی در روستاهای فیروزکوه انجام شد.

حدود ساعت 7 بعدازظهر در مسیر بازگشت، میان بحث و گفت وگوهای پیش آمده، برای آشنایی بیشتر مردم از پتانسیل های گردشگری این منطقه و اطلاع از شرایط محیطی روستاهای شهر فیروزکوه برای اقامت، هشتگ فیروزکوه-توراهه برای استفاده در شبکه های اجتماعی به کاربران امکان دنبال کردن اخبار و اطلاع رسانی های مربوط به فیروزکوه و روستاهای اطراف فیروزکوه را می دهد.

خاتمه سفر؛ فیروزکوه را ببینیم

منطقه ها زیادی حتی در چند قدمی هر کدام از ما وجود دارند، که با کمی حوصله و فرهنگ سازی، امکان رونق گرفتن دارند؛ شناخت این نقاط و راهنمایی درست سرمایه گذاری در این منطقه ها فرصتی برای سرمایه گذاران و مردم منطقه فراهم می نماید تا شناخته شوند و با برنامه ریزی هدفمند به سمت رونق مالی قدم بردارند.

رسانه گردشگری وبلاگ قطب نما امیدوار است با اطلاع رسانی و همیاری فعالان این صنعت، بتواند قدمی هرچند کوچک، در این مسیر برداشته و سهم کوچکی در رونق مالی این منطقه ها داشته باشد.

منبع: همگردی

به "#فیروزکوه، توراهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "#فیروزکوه، توراهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید