با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا شویم

به گزارش وبلاگ قطب نما، صحبت در خصوص کیفیت و رجحان مشهورترین جاذبه های توریستی ترکیه کاملا بی فایده و بی جهت است. تقریبا هر توریست مبتدی و حرفه ای می داند که برای دستیابی به اوج شعف و اشتیاق، باید در اولین فرصت سری به ترکیه بزند و از نزدیک شاهد شکوه بی انتها صنعت توریسم این کشور گردد. مردم ترکیه در تمامی این سالها به خوبی با چگونگی رفتار کردن با توریستهای غیر بومی در سرزمینشان آشنا شده و توانسته اند با میهمان نوازی گرم و احساس پاک خود جمعیتی را عاشق دیار مادریشان نمایند. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با 10 تا از بهترین جاذبه های دیدنی ترکیه آشنا نماییم تا اگر روزی، متمایل شدید به این کشور وصل نماینده دو قاره آسیا و اروپا سفر کنید، بدانید باید به سراغ کدام مورد از دیدنی های معروف ترکیه بروید.

با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا شویم

فهرست مطالب

مسجد ایاصوفیهشهر خاتوشاتپه گوبکلیکلیسای سنت نیکولاسشهر بورساکاپادوکیهشهر افسوسچاتال هویوککوه نمرودشهر تروآ

مسجد ایاصوفیه

اولین مورد از مشهورترین جاذبه های جهانگردی ترکیه، مسجد ایاصوفیه بوده که دربرگیرنده تاریخی 1500 ساله در وجب به وجب مساحت خود هست. این بنا در سال 532 بعنوان مکانی برای تجمع یهودیان ارتدوکسی به دستور مستقیمی از سوی شاه بیزانسی ها یعنی کنستانتین اول و ظرف مدت پنج سال ساخته شد که البته با شروع دوره چهارم از جنگهای صلیبی، از کلیسایی متعلق به فرقه ارتدوکس تبدیل به کلیسایی برای مسیحیان کاتولیک شد.

با ورق خوردن تاریخ و فتح استانبول توسط مسلمانان در سال 1453، این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی ترکیه از کلیسا تبدیل به یکی از برجسته ترین مساجد عالم اسلام شد. گفتنی است که مسجد ایاصوفیه در سال 1985 بعنوان گنجینه ای ارزشمند نامش در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شد. این مورد از مشهورترین جاذبه های جهانگردی ترکیه پازلی تکیمل شده از تکه تکه های تاریخی بوده که سرگذشت زمین آن را به خود دیده است.

بیشتر بخوانیدمسجد ایاصوفیه | شکوه معماری بیزانس در استانبولجاذبه های جهانگردی استانبول | شهری که حتما باید دید

شهر خاتوشا

چگونه می توان به یک شهر باستانی که از سال 1986 میلادی بعنوان سایت رسمی میراث دنیای یونسکو بحساب آمد، بی توجه بود! شهر خاتوشا (Hattusa) که متشکل از قصرها، معبدها، تونلها، راهروهای زیرزمینی، دیوارهای نفودناپذیر و از همه مهمتر، یک کتابخانه افسانه ای بوده، درست در مرکز ترکیه نهاده شده است. این شهر پایتخت امپراطوری بزرگ هیتی در عصر برنز بوده و دارای پیشینه تاریخی از هزاره ششم تا هزاره دوم پیش از میلاد مسیح است. امپراطوران هیتی همواره در طول تاریخ به جهت هوش و نبوغ ذاتی که در کشورداری و آبادانی سرزمین هایشان به خرج می دادند، مورد توجه و تحسین همگان قرار داشته و بقایای ناچیز این مورد از دیدنی های معروف ترکیه نیز مصداق بارزی از همین تعاریف هستند.

تپه گوبکلی

سومین مورد از مشهورترین جاذبه های جهانگردی ترکیه اختصاص به تپه باستانی به نام گوبکلی (Gobekli) در محدوده جنوب شرقی ترکیه دارد که در حوالی شهر شانلی اورفا نهاده شده است. این تپه برای نخستین بار در سال 1994 میلادی و توسط یک باستان شناس آلمانی به نام Klaus Schmidt کشف شد و سپس با هیجانی وصف ناشدنی عملیات کاوشگری و حفاری تحت نظر همین باستان شناس در این منطقه کلید خورد. با گذشت زمان و حفاری در عمقهای مختلف، باستان شناسان پیروز شدند به معابدی دست پیدا نمایند که قدمت آنان مربوط به هزار دهم پیش از میلاد مسیح می شد!

با این قدمت، می توان گفت که این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی ترکیه حتی از اهرام جیزه (Pyramids of Giza) و استون هنج (Stonehenge) نیز که اولی متعلق به هزاره هفتم و دومی متعلق به هزاره ششم بوده، قدیمی تر است. نکته جالب توجه که حیرت تیم کاوشگران را در این منطقه برانگیخت، وجود ستونهای آهکی تراشیده شده است که با توجه به عدم یافت شواهدی مبنی بر وجود حیات انسانی در این معابد، کمی همگان را دچار سردرگمی نمود.

بیشتر بخوانیداستون هنج در انگلستان | آثاری از دوران نوسنگی در دشت سالیسبوریبنای گوبکلی تپه در ترکیه | کهن ترین پرستشگاه دنیا

کلیسای سنت نیکولاس

نمی گردد از دیدنی های معروف ترکیه صحبت کرد و هیچ اشاره ای به کلیسای سنت نیکولاس نکرد! سنت نیکولاس نام یک اسقف محبوب در شهر Myra بود که امروزه آن را شهر دمره (Demre) می نامند و در محدوده جنوب غربی ترکیه نیز نهاده شده است. این اسقف تاثیرگذار در نزدیکی سواحل پاتارا چشم به دنیا گگردد و در طول حیاتش از صندلی رفیعی نزد ترک زبانان برخوردار شد تا جایی که پس از مرگش کلیسایی در همین منطقه ساخته و به پاس احترام به بزرگی این شخصیت برجسته، نام سنت نیکولاس بر روی آن قرار داده شد.

کلیسای سنت نیکولاس یکی از تاریخی ترین و ماندگارترین سازه های مربوط به عصر امپراطوران بیزانسی بوده که در حدفاصل سده پنجم تا دوازدهم میلادی بعنوان مکانی مذهبی برای عبادت و پرستش از سوی عموم مردم مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه با گذر زمان و وقوع یک سیل هولناک، تقریبا تمام بخشهای این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی ترکیه به زیر گل و لای ناشی از روانی آب فرو رفت. با این حال، در سال 1862 میلادی به مدد تزار روسی یعنی نیکولای اول، بخشهایی از این کلیسا از زیر خرابی ها بیرون آورده شد و رسما از سال 1988 عملیات حفاری جهت احیای این کلیسای باستانی شروع گشت.

شهر بورسا

بسیاری از مورخان و عاشقان تاریخ همواره از شهر استانبول بعنوان پایتخت حکومت عثمانی ها یاد می نمایند، در حالیکه به گواهی تاریخ این شهر قدیمی و دوست داشتنی بورسا (Bursa) است که برای اولین بار از سوی امپراطوری عثمانی به عنوان مرکز حکومتی آنها معین شد و بعدها، آنان به استانبول کوچ نموده و بورسا را صرفا به عنوان شهر پدران خود محترم می پنداشتند. بد نیست بدانید نخستین پادشاه عثمانی یعنی اورخان غازی در این شهر به خاک سپرده شده است. این مورد از دیدنی های معروف ترکیه نیز از سال 2014 میلادی نامش در فهرست یونسکو بعنوان میراثی ارزشمند درج شد.

کاپادوکیه

اگر در ترکیه تنها بتوان چند جای محدود را بتوان نام برد که حتما حتما باید یک جهانگرد سفر نموده به ترکیه از آن بازدید کند، بی شک کاپادوکیه (Cappadocia) یکی از آنها خواهد بود؛ مکانی باستانی با بالنهای رنگی همواره در حال پرواز، کوه های آتشفشانی مرتفع و همچنین غارها و راهروهای زیرزمینی متعدد که همگی توسط دانش بشر در دل این منطقه صخره ای ساخته و پرداخته شده اند.

کاپادوکیه که اکنون در نزدیکی شهر نوشهیر واقع شده است، در گذشته های دور مکانی برای مخفی شدن مسیحیان گریخته از ظلم و خشونت رومیان باستان بود و به همین خاطر نیز می توان در دل غارهای کنده کاری شده این منطقه با نقاشی و آثاری حکاکی شده از مردمان عصر نخست کیش مسیحی و همچنین بیزانسی های ساکن روبرو شد. منطقه باستانی با مناظر فوق العاده دیدنی کاپادوکیه در سال 1985 میلادی با همین نام در فهرست آثار دنیای یونسکو ثبت شد.

بیشتر بخوانیدگشت و گذار و بالن سواری در منطقه زیبای کاپادوکیه در ترکیه

شهر افسوس

افسوس یکی از باستانی ترین شهرهای ترکی بحساب می آید که می توان در آن با مجموعه کم نظیری از سنتهای مذهبی و فرهنگی روبرو شد. در این شهر شما می توانید با المانهایی روبرو شوید که هم مورد توجه مسیحیان قرار داشته و هم از سوی غیر مسیحیان محترم شمرده می شدند. در منطقه پیرامون این گنجینه ارزشمند کشور ترکیه، شما می توانید از آثار چشم نواز و مشهوری همچون معبد آرتمیس، خانه مریم مقدس و آرامگاه سناتور سلسوس بازدید بعمل آورید که هر کدام دارای داستانهای شنیدنی بسیاری هستند. شهر قدیمی افسوس نیز در سال 2015 از سوی یونسکو نامش بعنوان میراثی برای آیندگان ثبت شد.

بیشتر بخوانیددیدنی های معبد آرتمیس، معبدی شگفت و انگیز و اسرارآمیز

چاتال هویوک

این مکان از سال 2012 در لیست دنیای سازمان یونسکو ثبت شد و تاریخچه پیدایش آن نیز مربوط به دهه 1950 میلادی می گردد. از این مکان باستانی باید بعنوان بزرگترین اثر دوره نوسنگی دنیا یاد کرد. طبق گزارشات بدست آمده، قدمت چاتال هویوک مربوط به هزاره ششم تا هشتم قبل از میلاد است و آنطور که معین شد، چیزی نزدیک به پنج الی هفت هزار سکنه نیز در این منطقه وجود داشته اند که همگی دارای خانه هایی شخصی بوده و از هیچ مکان مذهبی هم برخوردار نبودند جز، یکسری نماد مقدس نظیر زن نشسته که در حال حاضر می توانید آن را در موزه تمدن های آناتولی مشاهده فرمایید.

کوه نمرود

در سفر خود به ترکیه از کوه نمرود (Mount Nemrut) نیز بازدید بعمل آورید. درست بر فراز این کوه، شما جهانگردان عزیز با آرامگاهی شکوهمند و صد البته قدمت دار روبرو خواهید شد که محل دفن پادشاه آنتیوخوس اول از سلسله کوماژن است. به غیر از شکوه چنین آرامگاه سلطنتی، شما می توانید از مجسمه و تندیسهایی که دور تا دور این محوطه را فرا گرفته اند و زمانی 9 متر ارتفاع داشتند، دیدن نموده و حسابی بوجد بیایید. کوه نمرود نیز نامش در فهرست میراث دنیای یونسکو از سال 1987 درج شد.

شهر تروآ

خیلی از مردم فورا با شنیدن نام تروآ ذهنشان به سمت فیلم فوق العاده تروی (Troy) با بازی درخشان برد پیت در سال 2004 میلادی می رود، در حالیکه تروآ یک شهر واقعی در بالای تپه Hisarlik در بخش شمال غربی کشور ترکیه است که از تاریخی بالغ بر چهار هزار سال برخوردار بوده و شاید حتی در میان خود مردم ترکیه نیز کمتر کسی از گذشته و شرایط فعلی این مکان اطلاع دقیق داشته باشد. این شهر باستانی که در گذشته های بسیار دور محل اتصال دنیای شرق و غرب به تمدنهای مختلف آنان بوده، در سال 1870 میلادی از سوی یک تیم حفاری آلمانی به سرپرستی Heinrich Schliemann مورد کنکاش نهاده شد که سبب شد نام شهر تروآ در سال 1998 از سوی سازمان دنیای یونسکو به ثبت رسد.

در ادامه بخوانیددیدنی های ترکیه | جاذبه های جهانگردی ترکیهمنبع: همگردی

به "با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید