دلایل انتخاب ریچارد نفیو چیست، پیشینه نفیو وتضاد با ژست بایدن

به گزارش وبلاگ قطب نما، خبرنگاران - گروه بین الملل - عبدالحمید بیاتی؛ نزدیک به دو ماه از شروع به کار دولت آمریکا می گذرد اما هنوز جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی خود یعنی بازگشت به برجام و لغو تحریم های ایران عمل نکرده است.

دلایل انتخاب ریچارد نفیو چیست، پیشینه نفیو وتضاد با ژست بایدن

بایدن برای تدوین استراتژی خود در قبال ایران اشخاصی را انتخاب کرد که همگی آنها در خصوص ایران دارای تجربه کاری هستند و در همین راه آخرین فردی که به تیم بایدن اضافه شد، کسی نیست جز ریچارد نفیو که از وی با عنوان معمار تحریم های ایران یاد می شود.

ریچارد نفیو طراح تحریم های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما به عنوان معاون رابرت اقتصادی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتخاب شده است. نفیو از معماران شبکه تحریم های آمریکا علیه ایران در دولت اوباما و نویسنده کتاب هنر تحریم ها؛ نگاهی از درون میدان است.

وی، محقق ارشد دانشگاه کلمبیا و تحلیلگر ارشد بروکینگز است. نفیو همچنین از چهره های اصلی تیم پشتیبانی مذاکره نمایندگان توافق هسته ای ایران در امور تحریم ها در وین بوده و پیش از آن، به مدت 10 سال مسؤول امور ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید و قائم مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه آمریکا بوده است.

نفیو معتقد است: اِعمال تحریم باید سه ویژگی مهم داشته باشد: اول ایجاد رنج در جامعه هدف، دوم جلب اجماع دیگر دولت ها و سوم اثرگذاری بر تغییر رفتار دولت هدف.

داشتن این ویژگی ها و تجربیات از سوی نفیو موجب شده تادیدگاه های متفاوتی درباره حضور او در تیم بایدن و تأثیری که وی می تواند بر پیشبرد سیاست های کاخ سفید در قبال ایران داشته باشد شکل بگیرد.

یک دیدگاه این است که گفته می شود: با توجه به تجربه نفیو، هدف انتصاب وی، هوشمندسازی تحریم های پیشین است، به این ترتیب که کدامین تحریم ها به عنوان مشوق، لغو یا تعلیق شوند؟ کدامین تحریم ها روی میز مذاکره قرار بگیرند؟ کدامین تحریم ها هم چنان حفظ شوند؟ این تقسیم بندی بستگی به آن دارد که تحریم های باقی مانده بتواند اولاً اجماع بیشتری در عرصه بین المللی کسب کند و ثانیاً به جای اتحاد در ایران به افتراق و اختلاف -چه در سطح مسئولان و چه در میان اقشار جامعه با نظام- بیانجامد.

دیدگاه دیگر این است که می گوید: کسی که ساختمانی را ویران نموده است، بخوبی می داند که چگونه آن را ترمیم کند.

به گراش مهر، زمانی که رابرت اقتصادی به عنوان مسئول پرونده ایران در دولت بایدن معرفی گردید، کوشش شد تا این موضوع به مخاطبان ایرانی دیکته شود که وی بطور کلی با شدت عمل و تحریم علیه ایران مخالف است اما اکنون اضافه شدن نفیو به وی نشان می دهد که دولت آمریکا میخواهد به گونه ای هوشمند از اهرم تحریم ها علیه ایران استفاده کند.

مانور رسانه های غربی بر روی این موضوع که رابرت اقتصادی با تحریم های ایران مخالف است و از سوی دیگر انتخاب نفیو به عنوان معاون وی سبب شکل دریافت این سوال در ذهن می شود که چطور ممکن است که دو فرد با دیدگاه های متفاوت در یک موضوع خاص، با یکدیگر همکاری نمایند؟

باربارا اسلاوین مدیر بخش ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا، در پاسخ به این سوال به وبلاگ قطب نما گفت: ریچارد یک کارمند خوب و از هواداران جدی برجام است که دقیقاً به این دلیل به تیم بایدن اضافه شد که تحریم ها را به خوبی می شناسد. او مانند رابرت اقتصادی سیاست رئیس جمهور بایدن را برای بازگشت به انطباق کامل با برجام اجرا خواهد نمود. حملات (انتقادها) به نفیو هر چند غیرمنصفانه است اما نشان دهنده تضاد دیرینه دو کشور و عدم اعتماد میان آنهاست، امیدوارم بر اساس منافع هر دو کشور بتوانیم بر این تضادها غلبه کنیم.

مارک فیتزپاتریک سرپرست اسبق معاونت بخش عدم اشاعه وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش وبلاگ قطب نما در خصوص دلیل حضور نفیو در تیم بایدن با توجه به اقداماتی که او علیه ایران انجام داده، گفت: اینکه بخواهیم نفیو را به عنوان یک چهره جنگ طلب و سخت گیر که با رابرت اقتصادی اختلاف نظر دارد معرفی کنیم اشتباه است. نفیو یک کارمند خوب بوده که مسئولیت وی شامل اجرای تحریم های ایران بوده است. به عنوان یکی از اعضای تیمی که در مذاکرات برجام حضور داشته او به ترسیم ساختار لغو تحریم های ایران یاری نموده است. نفیو بعد از خروج از دولت نیز به عنوان یک شهروند عادی به شدت با سیاست دونالد ترامپ برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم های ایران مخالفت کرد. نفیو یک دارایی با ارزش برای رابرت اقتصادی محسوب می شود.

پروفسور دانیل سرور مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا، نیز در پاسخ به وبلاگ قطب نما در خصوص این موضوع گفت: نفیو کارشناس تحریم است که در مذاکرات برجام حضور داشته است. برای آنکه آمریکا به این توافق (برجام) باز شود به فردی مثل نفیو احتیاج دارد. فراموش نکنیم که بایدن رئیس جمهور است و رابرت اقتصادی و نفیو نیز آن کاری را انجام می دهند که بایدن بخواهد.

به گزارش وبلاگ قطب نما هر چند این کارشناسان آمریکایی که دو نفر آنها سابقه حضور در دولت های قبلی آمریکا را دارند با نوعی خوشبینی به حضور نفیو در دولت بایدن نگاه می نمایند اما عملکرد دولت های آمریکا نشان می دهد که خوشبین بودن به کابینه های آمریکا و افراد حاضر در این دولت ها اشتباه محض است.

در تائید این دیدگاه بعضی کارشناسان داخلی معتقدند: این انتصاب (اضافه شدن نفیو به تیم بایدن) به معنای آن است که دولت جدید آمریکا می خواهد دور جدیدی از تحریم های هوشمند ضدایرانی را در دوره جو بایدن اعمال کند. ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای ضمن باز اعمال تحریم های قبلی، تحریم های جدیدی نیز وضع نموده و شناسه تحریم های هسته ای ایران را نیز به تروریسم تغییر داد. در این شرایط انتصاب نفیو توسط بایدن با هدف مدیریت و استفاده بهینه از این تحریم ها ارزیابی می شود.

نفیو سال گذشته هم طی گفتگویی با انتقاد از سیاست های ترامپ عنوان نموده بود: تحریم ها می تواند بخش مفیدی از سیاست خارجی باشد اما تنها در صورت ادغام در یک استراتژی کامل و آن هم با در نظر دریافت جنبه های دیپلماسی، همکاری بین المللی و تقویت فشار.

نکته پایانی در خصوص رئیس نفیو یعنی رابرت اقتصادی آنکه، آنگونه که رسانه های غربی سعی در القای آن دارند رابرت اقتصادی به هیچ وجه فرد مثبتی در خصوص برجام و ایران نیست. برای تائید این این موضوع می توان به این نکته اشاره نمود که وی به عنوان مدیر گروه بین المللی بحران در آخرین گزارش این اندیشکده به صورت شفافی نظراتش را درباره توافق هسته ای بیان نموده؛ به عنوان مثال گروه بحران در 26 دی ماه سال جاری (حدود 2 هفته قبل از انتصاب رسمی رابرت اقتصادی) در گزارشی با عنوان پنجمین سال اجرای برجام، تولدی دوباره ناراحتی خود از قدرت دریافت صنعت هسته ای ایران را اعلام می نماید.

گروه تحت نظر رابرت اقتصادی به صراحت آغاز غنی سازی 20 درصد ایران و مصوبه مجلس - اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران- درباره محدود کردن فعالیت بازرسان را نگران نماینده می داند و گروه بحران در این گزارش در نهایت در ارائه راهکار باز هم همان حرف های دولت ترامپ را با ادبیاتی جدید تکرار می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دلایل انتخاب ریچارد نفیو چیست، پیشینه نفیو وتضاد با ژست بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل انتخاب ریچارد نفیو چیست، پیشینه نفیو وتضاد با ژست بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید