راهنمای پلمپ قانونی دفاتر اداری

به گزارش وبلاگ قطب نما، در تعرف واژه پلمپ باید بدانیم که آیا پلمپ بهتر است یا پلمپ؟ این واژه در اصل واژه ای فرانسوی است و به معنای مهر کوچکی است . و به معنای بستن و تعطیل کردن هم است. ولی نوشتن کلمه پلمپ در اصل از نظر املایی صحیح نیست در حالی که هم آن را پلمپ مینویسند و هم میخوانند. در صورتی که املای صحیح پلمب صحیح است. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پلمپ دفاتر قانونی میتوانید از یک موسسه و یا مشاوره ثبت شرکت یاری بگیرید.

راهنمای پلمپ قانونی دفاتر اداری

دفتر پلمپ و انواع آن:

همه شرکت ها و اشخاص حقیقی برای ثبت هزینه ها و درآمدهای خود دفاتر معینی دارند که به صورت هفتگی و ماهانه و روزانه و سالانه اطلاعات و حساب و کتاب های خود را درآن یادداشت می نمایند. این دفترها برای این که مورد قبول اداره مالیات قرار بگیرند باید پلمپ شوند یعنی باید به امضای نماینده اداره ثبت برسند. این دفترها باعث می شوند تا مانع از هرگونه تقلب و جابه جایی ثبت گزارش های مالی می گردد.

بیشتر بدانیم: راهنمای جامع ثبت نام تجاری

انواع دفاتر:

دفاتر رسمی:

دفترکل و دفتر اندیکاتور و دفتر روزنامه از دفاتر رسمی هستند.

دفتر روزنامه:

مهم ترین دفتر، روزنامه است واز جمله دفترهایی است که باید پلمپ گردد و به صورت روزانه همه مبادلات تجاری و بدهی ها وطلب ها و خرید و فروش ها درآن ثبت گردد. که به جز موارد ذکرشده باید صادرات و واردات باید ذکر گردد.

دو نوع دفتر روزنامه وجود دارد که شامل دفتر روزنامه عمومی و دفتر روزنامه اختصاصی است که روزنامه عمومی برای ثبت کلیه معاملات است و روزنامه اختصاصی عملیات مختلف با توجه به نوع معامله ثبت می گردد. که شامل: دفتر روزنامه مالی فروش و دفتر روزنامه پرداخت های نقدی دفتر عملیات های مالی خرید است. که هرکدام از این موارد دفتر روزنامه اختصاصی به شمار می فرایند.

دفتر کل:

دفتر کل یکی از موارد دفاتر رسمی است که باید پلمپ گردد.در این دفتر همه عملیات های مالی که در دفتر روزنامه بوده است به آن منتقل می گردد. و صورت های مالی مانده حساب ها از آن استخراج می گردد. در هر دفترکل یک صفحه اختصاصی برای هر حساب وجود دارد که حداقل هفته ای یک بار باید این اطلاعات از دفتر روزنامه استخراج گردد و به طور خلاصه در دفتر حساب کل منتقل گردد.

دفتر دارایی:

هم اکنون دفاتر دارایی وجود ندارد و این دفاتر جزء دفاتری نیست که باید پلمپ گردد. این دفتر به صورتی است که شخص اقتصائی باید لیستی کامل از دارایی های خود که به صورت منقول و غیر منقول است و لیستی از بدهی ها و طلب های خود را در آن یادداشت کند.

دفتر اندیکاتور:

این دفتر هم جزء دفترهایی است که پلمپ نمی گردد. این دفتر به گونه ای است که افراد مالی تمام صورت حساب ها و مکاتبات خود را با ذکر تاریخ و به ترتیب تاریخ ذکر گردد.

دفاتر غیر رسمی:

دفترهای غیر رسمی دفاتری هستند که از آن ها می توان برای ثبت و استخراج یاری گرفت اما داشتن آن ها الزامی نیست.

دفتر معین:

این دفاتر جزء دفاتر غیر رسمی است و برای استخراج اطلاعات جزئی از دفتر کل استفاده می گردد.

که به سه دسته زیر تقسیم می شوند: دفتر معین بدهکاران، دفتر معین بستانکاران، دفتر معین اموال

بیشتر بدانیم: ثبت برند چیست و چه مراحلی دارد؟

راهنمای کامل پلمپ دفاتر قانونی:

گام اول:

اطلاعات متقاضی پلمپ دفتر: در مرحله اول قسمتی که باید تکمیل گردد معین کردن نوع فرد متقاضی است که می تواند یکی از افراد زیر باشد:

· شخص حقیقی

· فرد حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکت ها

· فرد حقوقی غیر از مرجع ثبت شرکت ها

· شعبه فرد حقوقی ثبت شرکت ها

پس از این که شخص متقاضی انتخاب شد باید آغاز سال مالی را معین کرد که معین این نوع از سال و ماه و روز آن بر اساس شخصیت حقوقی ثبت شده است. و انتها سال مالی هم برحسب آغاز همان سال به صورت خود به خود توسط سیستم انتخاب می گردد.

اکنون نوبت به این می رسد که تابعیت متقاضی معین گردد و شماره همراه آن را وارد می کنید. این شماره تا آخر همان شماره ای است که پیامک ها به آن ارسال می گردد. معینات باید طبق معینات مندرج بر روی کارت ملی فرد درج گردد در صورتی که اطلاعات ثبت شده مغایر با اطلاعات فرد باشد باعث رد درخواست می گردد. همچنین وارد کردن نام این دفاتر مهم است و ممکن است عناوینی مثل موسسه و شرکت و... باعث رد درخواست می گردد. و در خصوص آدرس دفاتر پلمپ باید صرفا همین آدرسی باشد که در اینجا درج گردد. و این آدرس باید دقیق و با جزئیات کامل درج گردد. تا از بروز مسائل بعدی جلوگیری گردد. اطلاعات وارد شده در این بخش ها باید دقیق باشد تا هنگام عبور از این مراحل با مشکل روبرو نشوید.

گام دوم:

اطلاعات شخصیت حقوقی: در این مرحله اطلاعات بر اساس اطلاعاتی که در مرحله اول وارد کردید وجود دارد و نمایش داده می گردد. اطلاعات را بار دیگر مرور کنید و در صورت صحیح بودن تایید را بزنید.

گام سوم:

اطلاعات تکمیل نماینده اظهارنامه پلمپ: در این مرحله شماره پیگیری را مشاهده کنید. در این مرحله باید اطلاعات یکی از اعضای هیئت مدیره درج گردد. و سایر اعضا درمراحل بعدی ثبت می گردد.

گام چهارم:

هیات مدیره شرکت یا موسسه: با توجه به این که درخواست پلمپ مربوط به فرد حقوقی است اطلاعات فرد وارد گردد و پس از این که اطلاعات هرکدام از اعضای هیئت مدیره ثبت شد دکمه ثبت اطلاعات را یزنید. این اطلاعات باید دقیق مطابق با اطلاعات کارت ملی فرد باشد و تابعی ایرانی و غیر ایرانی معین گردد.

گام پنجم:

سمت اعضای هیات مدیره شرکت یا موسسه: در این مرحله باید سمت و مدت تصدی معین گردد. و بعد از این که اطلاعات کامل ثبت شد روی ثبت اطلاعات کلیک نموده و وارد مرحله بعد می شوید.

گام ششم:

دفتر مورد تقاضا:در این مرحله نوع دفتر که همان دفتر روزنامه یا دفتر کل باشد معین می گردد. متقاضی باید علاوه بر معین نوع دفتر تعداد جلدها و برگ ها معین گردد. پس از معین این اطلاعات باید روی ذخیره دفتر تقاضا کلیک کنید. لازم به یادآوری است که امکان ثبت تقاضا برای پلمپ دفاتر خاص مورد احتیاج است.

گام هفتم:

تایید صحت اطلاعات:دراین مرحله متقاضی باید صحت یا عدم صحت اطلاعات را تایید کند. و بعد از تایید روی کلید تایید اظهارنامه پلمپ دفاتر کلیک کند. این مرحله دارای یک بخش دیگر نیز هست که فرد باید مدارکی آماده نماید و ارسال کند که در ادامه این مدارک مورد احتیاج ذکر شده است.

مدارک مورد احتیاج برای پلمپ دفاتر قانونی:

کلیه افراد باید این دفاتر را دریافت و پلمپ نمایند. و قبل از آن به وسیله اینترنت و سازمان ثبت اسناد و املاک اقدام نمایند و کد رهگیری را دریافت نمایند. مدارک مورد احتیاج به توضیح زیر است:

کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، اصل اظهارنامه پلمپ، فرم تکمیل شده اظهارنامه پلمپ

مدارک مورد احتیاج پلمپ افراد حقوقی:

کپی کارت ملی مدیرعامل، اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر، کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت، اصل یا تصویر مصدق وکالت نامه و یا معرفی نامه

پس از پذیرش نهایی چاپ رسید درخواست انجام می گردد و سایر مدارک به سازمان ارسال می گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "راهنمای پلمپ قانونی دفاتر اداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پلمپ قانونی دفاتر اداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید