معرفی میگوی وانامی به وسیله محققان، صنعت میگوی کشور را نجات داد

به گزارش وبلاگ قطب نما، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از نجات صنعت میگوی ایران با معرفی میگوی وانامی به وسیله محققان علوم شیلاتی اطلاع داد.

معرفی میگوی وانامی به وسیله محققان، صنعت میگوی کشور را نجات داد

به گزارش سرویس اقصادی وبلاگ قطب نما، دکتر محمود بهمنی گفت: فراوری میگوی پرورشی طی سال 1374 به بعد به علت بروز بیماری های ویروسی مانند لکه سفید در استان های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، با مسائل و مسائل بسیاری روبرو شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه محققان این موسسه در سال 1384 با انجام مطالعات گسترده و هدفمند به این موضوع ورود کردند اضافه نمود: محققان با معرفی میگوی پاسفید غربی (وانامی) موجب شدند که این صنعت مجددا رونق گرفته و با ایجاد اشتغال برای 15 هزار نفر و فراوری 50 هزار تن میگو از همین گونه، در ارزآوری بیش از 185 میلیون دلار در سال 1399 موثر باشد.

وی، بیان کرد: در استمرار انتقال دستاوردها و فناوری های مرتبط، مصادیقی مانند فراوری انبوه بیش از 30 هزار جفت میگوی مولد عاری از بیماری از سال 1395 تا به امروز، فراوری بیش از 21 هزار تن پروبیوتیک بومی باکتریایی برای افزایش بهره وری در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو و فراوری کیت تشخیص بیماری لکه سفید در اختیار بخش خصوصی و بهره برداران قرار گرفته است.

پشتیبانی و حمایت از توسعه پایدار صنعت میگوی پرورشی کشور به وسیله یافته های علمی و انتقال فناوری های نوین، افزایش راندمان و کاهش هزینه های فراوری، حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی میگوهای بومی خلیج فارس و دریای عمان، انتقال و بومی سازی جدیدترین فناوری ها، اصلاح نژاد و فراوری لاین های سریع الرشد و مقاوم به بیماری و ترویج یافته ها و ارتقای سطح دانش بهره برداران از مهمترین سیاست ها و برنامه های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که دکتر بهمنی به آنها اشاره نمود.

این مقام مسئول، در انتها با بیان اینکه طرح ترویجی مدیریت و پیشگیری از بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورشی به وسیله موسسه برگزار شده است، گفت: اجرای طرح ترویجی در 6 مزرعه 20 هکتاری از سه سایت حله، شیف و دلوار، ثبت 72 نفر روز حضور محققین و کارشناسان در مزرعه، 180 نفر روز آموزش در مزارع تحت پوشش برای کارشناسان پهنه و ساخت، طراحی، چاپ و توزیع انواع تراکت های آموزشی، مقاله های ترویجی، پوسترها، مستندهای اموزشی و موشن گرافیک، بخشی از فعالیت های ترویجی محققان علوم شیلاتی است.

لازم به ذکر است در سمپوزیوم بین المللی سخت پوستان که به همت پژوهشکده میگوی کشور برگزار می گردد، دکتر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور، دکتر خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران، دکتر دشتیان نسب رئیس پژوهشکده میگوی کشور و دکتر خدایی دبیر اتحادیه فراوری و تجارت آبزیان، به نمایندگی از بخش خصوصی نیز به عنوان سخنران حضور داشتند. این سمپوزیوم به مدت سه روز در 16 تا 18 آذر 1400 برگزار می گردد که پنل های تخصصی از برنامه های مهم آن به شمار می رود.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا

به "معرفی میگوی وانامی به وسیله محققان، صنعت میگوی کشور را نجات داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی میگوی وانامی به وسیله محققان، صنعت میگوی کشور را نجات داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید