پلی استیشن پلاس تازه شروع رقابت صنعت بازی در استریمینگ است

به گزارش وبلاگ قطب نما، سونی چندی پیش از سرویس های اشتراکی نو خود رونمایی کرد. در اصل این اشتراک های نو، همان پلاس (Plus) قدیمی بوده که تعدادی بازی نیز اضافه دارند. بسیاری از افراد پلاس های نو سونی را رقیب سیستم گیم پس (Game Pass) مایکروسافت می دانند. البته میان این دو اشتراک تفاوت های زیادی وجود دارد. به حدی که می توان گفت پلاس رقیب گیم پس نبوده و به طور کلی اشتراک متفاوتی را ارائه می نماید.

پلی استیشن پلاس تازه شروع رقابت صنعت بازی در استریمینگ است

اگر شما گیمری با سابقه باشید می دانید که در حال حاضر گیمینگ اصلاً از لحاظ مالی به صرفه نیست. عناوین بازی اکثراً 60 یا 70 دلار قیمت داشته و با توجه به شرایط فعلی اصلاً خرید یک بازی کامل منطقی به نظر نمی رسد. شرکت های بزرگ جهانی گیمینگ نیز در جریان این موضوع بوده و در پی راهکار بهتری از خرید بازی هستند. اینجاست که اشتراک های مختلف روی کار می آیند.

اشتراک نو پلاس سونی چیست؟

سونی برای مدت زیادی است که سیستم پلاس را دارد. این اشتراک به شما اجازه می داد تا به صورت آنلاین بازی کنید. همینطور اینکه به صورت ماهانه به صورت رایگان به شما دسترسی به تعدادی عناوین محدود را می داد. البته اگر شما این عناوین را ذخیره می کردید، تا زمانی که پلاس داشتید می توانستید آن ها را تجربه کنید.

با توجه به ظهور گیم پس و مخصوصاً اشتراک گیم پس آلتیمیت (Game Pass Ultimate) سونی در خطر افتاد. به علت اینکه این اشتراک به شدت وسوسه انگیز بوده و نکات مثبت بسیار زیادی داشت. یکی از این موارد این بود که عناوین انحصاری ایکس باکس از روز اول در گیم پس حضور داشتند. پس سونی باید در پی چیزی بود که بتواند ارزش کنسول هایش را بالا ببرد. به همین علت تغییرات زیادی در سیستم اشتراکی خود ایجاد کرد.

اشتراک نو پلاس سونی شامل 3 دسته است:

  1. اسنشیال (Essential): این اشتراک تفاوت چندانی با پلاس قدیمی نداشته و به شما به تعدادی از عناوین محدود دسترسی خواهد داد.
  2. اکسترا (Extra): اکسترا به شما دسترسی به عناوین زیادی از کنسول های نسل 8 و 9 سونی را می دهد. البته قابلیت های مورد قبلی را نیز در خود دارد.
  3. پریمیوم (Premium): پریمیوم برترین و البته گران ترین اشتراک سونی است. به علت اینکه علاوه بر موارد ذکر شده به شما قابلیت دسترسی به عناوین قدیمی از کنسول نسل 7 و حتی 6 را خواهد داد. حتی شما قابلیت استریم عناوین مختلف را نیز خواهید داشت.

هر دو اشتراک اکسترا و پریمیوم را تا حدی می توان رقیب گیم پس دانست. با این تفاوت که عناوین انحصاری سونی از روز اول روی این موارد موجود نخواهند بود. با اینحال این سیاست می تواند تغییر کند. به علت اینکه عناوین انحصاری سونی بسیار قوی بوده و اگر از روز اول روی این اشتراک ها باشند، ارزش آن ها را چندین برابر خواهند کرد.

با توجه به قیمت و تعداد عناوین ارائه شده از طرف سونی، اشتراک های اکسترا و پریمیوم بسیار به صرفه هستند. اگر شما بحث عرضه روز اول عناوین انحصاری را کنار بگذارید، این اشتراک ها شباهت های زیادی به گیم پس دارند. در واقع چیزی هستند که هواداران برای مدت زیادی منتظر آن بودند.

کمبودهای پلاس نسبت به گیم پس

اشتراک های پلاس هنوز نسبت به گیم پس در بسیاری از موارد عقب هستند. یکی از مهمترین موارد که چندان هم محسوس نیست، بحث برندینگ و ارتباطات مایکروسافت است. به این معنا که به طور کلی بحث نام گذاری و امکانات پلاس نسبت به رقیب خود پیچیده تر است. این موارد را به عرضه عناوین انحصاری در روز اول اضافه کنید تا متوجه شوید پلاس هنوز احتیاج به کار زیادی دارد.

این ماجرا را با اتفاقی که در نسل 7 مقایسه کنید، عملکرد سونی این دفعه بسیار بهتر است. در زمان ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3، اشتراک آنلاین مایکروسافت بسیار بهتر و کامل تر بود. به همین علت سونی در نسل 7 در زمینه آنلاین نتوانست چندان خوب عمل کند. حال این شرکت از تجربه خود درس گرفته و عملکرد برترین را این دفعه ارائه داده است.

یکی از بحث های مهم این است که آینده این دو اشتراک چگونه خواهد بود. مخصوصاً اینکه رقابت بین پلاس و گیم پس کاملاً معین است. هر دو اشتراک احتیاج دارند تا تکامل بیشتری پیدا نمایند. در اصل چالش اصلی برای سونی است. به علت اینکه مایکروسافت برای مدت زیادی است که با یک چالش ثابت روبرو است. این شرکت احتیاج دارد تا یک بازی بزرگ و پیروز عرضه کند تا بتواند از سونی جلو بزند.

تجربه مایکروسافت در این زمینه نسبتاً زیاد است. به همین علت سونی باید کوشش کند تا سرویس های خود را بهتر نموده و تکامل پیدا کند. برای مثال هنوز سونی نتوانسته عناوین خود را از پلی استیشن 3 روی کنسول های نو خود ارائه دهد. این مشکل بسیار جدی است به علت اینکه از نظر بسیاری از افراد نسل 7 برترین نسل کنسول های بازی بوده است. همینطور اینکه مایکروسافت برای مدت زیادی است که عناوین ایکس باکس 360 را روی کنسول های نسل بعدی ارائه می دهد.

بحث اصلی اینجاست که گویی اولویت اصلی سونی اجرای عناوین قدیمی نیست. به علت اینکه مسائلی از جمله کم شدن نرخ فریم بعضی عناوین مشاهده شده است. سونی به سرعت این مشکل را رفع نموده است اما اینکه این مسائل از سد بازرسی عبور نموده است هم عجیب است.

به طور کلی اجرای عناوین قدیمی روی سخت افزار نو (Backwards Compatibility) در ابتدا چندان هوادار نداشت. همواره هم این بحث مطرح بود که آیا کاربردی هست یا نه. با گذشت زمان و مخصوصاً با افت کیفیت عناوین بازی در این مدت، این قابلیت بسیار اهمیت پیدا نموده است. بسیاری از گیمرهای نو دوست دارند تا عناوین اصلی را تجربه نموده و از آن لذت ببرند. به همین علت این موضوع باید برای سونی اهمیت پیدا کند.

چرا سرویس سونی ارزش خرید دارد؟

اگر شما از افرادی هستید که در پی عناوین نسل 8 و 9 هستید، این سرویس بسیار ارزش خرید دارد. البته باید نبود عناوین انحصاری در روز اول را نادیده بگیرید. نکته اصلی اینجاست که سونی در زمینه به روزرسانی عناوین این اشتراک فرایند مایکروسافت را پیش گرفته است. به این شکل که ماهانه تعدادی عناوین را به سرویس خود اضافه خواهد نمود. حال امکان دارد این عناوین چندان بازی های خوبی نباشند اما باعث گسترده تر شدن کاتالوگ بازی ها خواهند شد.

از طرفی هدف اصلی پلی استیشن پلاس این بود که به صورت ماهانه تعدادی بازی را در اختیار کاربران قرار دهد. بازیکنان نیز می توانستند آن ها را به لایبرری (Library) خود افزوده و تا زمانی که اشتراک پلاس داشتند، به آن ها دسترسی داشته باشند. نکته اصلی اینجاست که شما پس از افزودن آن ها به مجموعه بازی های خود هیچ محدودیتی نداشتید. گویی بازی را به طور کامل خریداری نموده اید. این موضوع برای بسیاری از افراد خوب و برای بعضی هم بد بود.

به علت اینکه شما پس از اینکه این مدت این عناوین گذشت، دیگر به آن ها دسترسی نخواهید داشت. شما در یک مدت زمان محدود باید بازی را به لایبرری خود افزوده و اگر اینکار را نکنید، دیگر از دست خواهند رفت. نکته اینجاست که اگر شما از گیمرهایی باشید که زمان کمی برای بازی کردن دارید، این مورد برای شما عالی است. همینطور اینکه با صرف هزینه کم، مجموعه بازی های شما نیز زیاد خواهد شد.

سیستم نو این حالت را ندارد. عناوینی که به گیم پس یا پلاس نو اضافه می شوند برای همواره در آن باقی می مانند. تنها بعضی عناوین مثل کنترل (Control) در گیم پس بودند که پس از چند ماه از آن حذف شدند. پس با سرویس های نو شما به تعداد زیادی از عناوین مختلف دسترسی خواهید داشت. همینطور اینکه محدودیت ندارید. در خصوص پلاس قدیمی مشکل اینجا بود که اگر شما اشتراک را پس از رایگان شدن یک عنوان می خریدید، به آن دسترسی نداشتید. این در صورتی است که شما همواره به عناوین سرویس های نو دسترسی خواهید داشت.

اگر دقت کنید، هیچ سرویسی برای همه افراد راضی نماینده نیست. به همین علت رقابت همچنان وجود دارد. مایکروسافت و سونی در کوشش هستند تا ارائه دهنده ارشد سرویس های اشتراکی گیمینگ باشند. مخصوصاً اینکه روز به روز هواداران اشتراک های گیمینگ بیشتر شده و محبوبیت زیادی در جهانی گیمینگ دارد.

ایده اشتراک گیمینگ از کجا بوجود آمد؟

ایده سرویس های اشتراکی در ابتدا از شرکت نتفلیکس (Netflix) گرفته شد. در این سرویس نیز شما با پرداخت یک هزینه ماهانه به تعداد زیادی سریال و فیلم دسترسی خواهید داشت. ابتدا مایکروسافت این ایده را بوجود آورد. حال سونی نیز از این ایده استفاده نموده و تصمیم گرفته تا اشتراک پلاس خود را با ارزش تر کند. یکی از نکات مهم نتفلیکس این است که عناوینی که ساخته شده به وسیله این شرکت نیستند، به صورت گذرا در آن حضور دارند. مشابه چیزی که در گیم پس دیدیم.

مشکل عناوین گذرا این است که بسیاری از افراد به آن دسترسی نخواهند داشت. همین باعث ناامیدی بسیاری از افراد می گردد. مثل اینکه شما یک سریال را تا نصف دیده و به طور ناگهان از اشتراک حذف گردد. این موضوع قطعاً به کاربران آسیب می زند. حتی باعث می گردد که تعدادی از آن ها به فکر ترک اشتراک بشوند.

البته این مشکل تنها برای عناوینی وجود دارند که ساخته شده به وسیله خود شرکت نیستند. به همین علت است که کمپانی هایی مثل نتفلیکس تمام کوشش خود را می نمایند تا ساخته های شرکت های دیگر را در سرویس خود قرار ندهند. همین موضوع در خصوص مایکروسافت و سونی نیز صدق می نماید. به علت اینکه حفظ یک عنوان ساخته شده به وسیله یک شرکت دیگر، به اندازه زیادی به شرکت سازنده بستگی دارد. برای مثال سونی با شرکت سازنده به مشکل برخورده و به همین علت بازی را از اشتراک خود حذف می نماید.

پس تمایل همه کمپانی ها این است که عناوین خود را نگه دارند و به آن توجه نمایند. مایکروسافت در این زمینه بهتر برخورد می نماید. به علت اینکه عناوین خود را از روز اول روی سیستم اشتراکی خود قرار می دهد. این در صورتی است که سونی به محبوبیت عناوین خود اکتفا نموده و باور دارد که بازیکنان از روز اول آن ها را خریداری می نمایند. با توجه به کیفیتی که عناوین انحصاری سونی دارند، گیمرها نیز قطعاً از آن استقبال خواهند کرد اما امکان دارد به محبوبیت اشتراک این کمپانی صدمه بزند.

جمع بندی

هیچ اشتراکی برای همه افراد راضی نماینده نیست. برای اینکه یک شرکت بتواند در این زمینه پیروز عمل کند، باید دیدگاه گسترده ای داشته باشد. به این معنا که کوشش کند، نظر تمام مخاطبین را شنیده و تا جای ممکن نزدیک به آن عمل کند. البته همچنان جا برای آزمون و خطا وجود دارد. به علت اینکه این سرویس ها نو بوده و یک ایده نو احتیاج به کوشش بسیاری برای بهبود دارد.

در حال حاضر گیم پس برترین حالت اشتراک را ارائه می دهد. به علت اینکه پیچیدگی کمتری داشته و همینطور اینکه پخته تر است. از طرفی اشتراک سونی تعداد کاربران بیشتری را در نظر می گیرد. همه افراد می توانند با توجه به احتیاج خود یک مورد را انتخاب نموده و آن را بخرند. پس هر دو اشتراک خوبی ها و بدی های خود را داشته و احتیاج به بهبود دارند. البته همواره از رقابت در جهانی تکنولوژی استقبال می گردد. مخصوصاً اینکه این رقابت باعث می گردد تا پیشرفت در این جهان سریع تر بگردد.

منبع: Gameindustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "پلی استیشن پلاس تازه شروع رقابت صنعت بازی در استریمینگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلی استیشن پلاس تازه شروع رقابت صنعت بازی در استریمینگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید