چرا پیکسار لایت یر را به داستان اسباب بازی 5 ترجیح داد؟

به گزارش وبلاگ قطب نما، پیکسار می توانست داستان اسباب بازی 5 را فراوری کند و به فروش هنگفتی دست یابد. در عوض گویا دیزنی لایت یر را ترجیح داده است. داستان اسباب بازی ها که در سال 1995 منتشر شد، پیکسار را وارد عرصه جهانی کرد و توانست دنیای انیمیشن ها را متحول کند و برند دیزنی را برای همواره ماندگار نماید.

چرا پیکسار لایت یر را به داستان اسباب بازی 5 ترجیح داد؟

این استودیوی کالیفرنیایی با انیمیشن هایی نظیر در جست وجوی نمو، کارخانه هیولاسازی، درون و بیرون و غیره به معروفیت بالایی دست پیدا کرده بود، اما وودی و باز توانستند در روح پیکسار ریشه بدوانند. انتها داستان اسباب بازی های 2 در سال 1999 به وسیله پیکسار فراوری شد و داستان اسباب بازی های 3 در سال 2010 توانست نسل تازه را هم جادو کند و داستان اسباب بازی های 4 در سال 2019 پای به عرصه جهانی نهاد.

از آنجایی که فرنچایز داستان اسباب بازی ها در آستانه تولد 30 سالگی خود است، پیکسار می توانست وودی و باند را برای ماجراجویی های بیشتر، دوباره به صفحه نمایش تلویزیون بیاورد. بنابراین منطقی بود که داستان اسباب بازی های 5 به زودی فراوری شود. این طور نیست؟ اما در کمال تعجب، قرار نیست که این اتفاق رخ دهد زیرا پس از اکران قرمز شدن در ماه مارس، پیکسار قرار است در سال 2022 لایت یر را اکران کند، پروژه ای برگرفته از داستان اسباب بازی ها که نمی توان آن را به عنوان دنباله، پیش عایدی، راه اندازی مجدد، یک نسخه تخیلی یا یک نسخه احیا شده در نظر گرفت. لایت یر فیلمی بر اساس داستان باز لایت یر در داستان اسباب بازی ها است که در آن استار کامند یک سازمان واقعی است و امپراتور زورگ یک تهدید واقعی برای کهکشان ها به شمار میرود.

هواداران انیمیشن داستان اسباب بازی ها ممکن است به این فکر نمایند که چرا پیکسار لایت یر را ترجیح داده، در حالی که وودی درست در مقابل چشمانشان قرار داشت. با توجه به انتخاب بین لایت یر و داستان اسباب بازی های 5، گویا پیکساز باز را برای انیمیشن آینده خود انتخاب کرده است.

چرا پیکسار به جای داستان اسباب بازی های 5، کار ساخت لایت یر را شروع کرده است؟

داستان اسباب بازی های 5 جهت نرمالی بود که پیکسار می توانست برای ادامه سفر وودی و باز، دو عروسکی که با باتری کار می نمایند طی کند، پس چرا باید این خطر را بپذیرد و یک فیلم علمی-تخیلی مناسب برای افراد بالغ را که ارتباط بسیار ضعیفی با داستان اسباب بازی ها دارد ساخته و پرداخته نماید؟ به احتمال زیاد، داستان اسباب بازی های 4 نقش مهمی را در معین جهت تازه پیکسار و ترجیح لایت یر ایفا کرده است. در واقع دست اندرکاران پیکسار هرگز به طور علنی درباره داستان اسباب بازی های 5 به عنوان یک پروژه در حال توسعه، سخنی به میان نیاوردند و همین امر، فراوری آن را در هاله ای از ابهام فرومی برد. در واقع هنگامی که داستان اسباب بازی ها به نقطه سرانجامی خود رسید، لایت یر (که در اوایل سال 2016 وارد مرحله فراوری شد) به عنوان راه حلی برای زنده نگاه داشتن این انیمیشن انتخاب گشت.

در واقع در ابتدا پیکسار تصمیم گرفته بود بیشتر بر روی دنباله ها تمرکز کند تا بر روی داستان اصلی و لذا در بین سال های 2010 تا 2019، هفت فیلم از یازده فیلمی که پیکسار اکران نمود، دنباله های معروف ترین انیمیشن های آن دوره از جمله در جست وجوی دوری، شگفت انگیزهای 2 و داستان اسباب بازی های 3 و 4 بودند. این دنباله های سنگین، استودیو را بر آن داشت تا بیشتر بر روی فیلم های اصلی تمرکز نماید و همین امر سبب شد تا در طی دو سال قبل، انیمیشن هایی مانند روح، لوکا و قرمز شدن فراوری گردند. اما موفقیت تجاری پیکسار در این دوره به علت همه گیری کووید-19 به مقدار قابل توجهی کاهش یافت و استقبال منتقدان هم بسیار کمتر از آن مقداری بود که پیکسار به آن عادت داشت. هر چند هنوز هم این کمپانی نظرات مثبت زیادی را دریافت می کرد.

و اما لایت یر می تواند چیزی بین این دو جهت باشد. یعنی از یک طرف، پیکسار از محبوبیت شخصیت باز لایت یر به نفع خود استفاده می کند و تمام مخاطبان فیلم داستان اسباب بازی ها را به سمت خود جلب می کند و از سوی دیگر، با فراوری انیمیشینی تازه، فرصتی را فراهم می کند تا با به کارگیری خلاقیت، مخاطبان تازه را نیز به این انیمیشن علاقه مند نماید. در حقیقت این فیلم که به طور انحصاری برای باز ساخته شده به داستان اسباب بازی ها وابسته نیست و لذا سبب می شود که شاهد تحول عظیمی در کاراکتر این شخصیت باشیم. بنابراین می توان لایت یر را چیزی بین توجه به داستان اصلی و استفاده از دنباله ها دانست.

چرا لایت یر بهتر از داستان اسباب بازی های 5 است؟

قطعا دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که چرا پیکسار نباید داستان اسباب بازی های 5 را بسازد. داستان اسباب بازی های 3 با خداحافظی احساسی بین اندی و وودی به سرانجام رسید، دوستانی که شبیه یک روح در دو بدن بودند و ما آن ها را از سال 1995 می شناختیم انتها هر کدام جهت زندگی خود را در پیش گرفتند و از هم جدا شدند. اندی تصمیم گرفت به کالج برود و وودی نیز اسباب بازی ها و مالک تازه و دوست داشتنی پیدا کرد که به نظر می رسید مکان مناسبی را برایش فراهم کند و همین امر سبب شد تا این استودیو سال های سال موضع خود را در این رابطه که داستان اسباب بازی های 4 هرگز ساخته نمی شود حفظ نماید.

با این حال داستان اسباب بازی های 4 ساخته شد و مانند فیلم سوم، سرانجامی به ظاهر قطعی داشت، اما با وجود کسب نظرات مثبت، شور و شوق مخاطبان برای ساخت دنباله بعدی داستان اسباب بازی ها کاهش پیدا کرد. پیکسار با اکراه داستان اسباب بازی های 4 را فراوری کرد، اما شاید پنجمین دنباله در این مجموعه نه از نظر این کمپانی مطلوب باشد و نه بتواند مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند.

به علاوه جمع و جور کردن داستان انیمیشن در داستان اسباب بازی های 5 سخت به نظر می رسد. آخرین باری که وودی و باز را دیدیم، این شرکای برتر پیکسار هر کدام راه خود را در پیش گرفتند و وودی دوباره با بو پیپ دوست شد. بنابراین در داستان اسباب بازی های 5 قطعا دوباره باید همه این اسباب بازی ها گرد هم جمع شوند که البته کار ساده ای نیست و به یک داستان کاملا ساختگی ختم خواهد شد.

چه چیزی سبب فزونی لایت می شود؟ دیزنی مدت ها پیش منشا تخیلی باز لایت یر را شرح داده و مجموعه انیمیشنی باز لایت یر در سال های 2000 و 2001 را فراوری کرده است. بنابراین این کمپانی کوشش کرده تا باز را با ارائه پس زمینه ای نمادین، کاملا به مخاطبان بشناساند. در حقیقت، با توجه به آنچه از کمپانی پیکسار می شناسیم اگر دنیای تو در توی این کاراکتر، به مخاطبان نشان داده نمی شد به گونه ای مایه شرمساری این کمپانی تلقی می گشت.

علاوه بر این همان طور که پیش تر هم بدان اشاره نمودیم، لایت یر در ایجاد تعادل در بین عناصر تازه و نام آشنا به نحو کاملا منحصربه فردی وارد عمل می شود. در واقع قبل از فراوری این انیمیشن، پیکسار هرگز چنین جهت حماسی و اکشن و مبتنی بر ماجراجویی را انتخاب نکرده بود و همان طور که در دو سال گذشته هم شاهدش بودیم، پرداختن به پروژه های اصلی نسبت به تمرکز بر روی دنباله ها ریسک بیشتری را به همراه دارند، حتی با وجود اینکه از نظر خلاقیت رضایت بخش تر هستند و از نظر مخاطبان هم دلچسب تر به نظر می رسند. لایت یر می تواند با توجه به قلمروهای تازهی که وارد آن شده، حمایت هواداران داستان اسباب بازی ها را به دست آورد و به لطف رابطه ضعیفش با این انیمیشن، سمت و سوی خودش را در پیش بگیرد.

آیا لایت یر منجر به ساخت اسپین آف های بیشتری از داستان اسباب بازی ها خواهد شد؟

اگر تصور نمی کنید که لایت یر پس از درخشش در گیشه باعث ایجاد مجموعه ای از اسپین آف های مختلف در رابطه با داستان اسباب بازی ها شود سخت در اشتباه هستید چراکه قطعا داستان های زیادی برای تعریف کردن وجود دارد. در حال حاضر یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان فورکی برای دیزنی پلاس آماده شده است، اما ساخت مجموعه ای برای وودی هم باید در دستور کار این کمپانی قرار گیرد تا به ژانر وسترن بیشتر پرداخته شود، همان طور که لایت یر به داستان های علمی تخیلی پرداخته است. در حقیقت این گاوچران همواره خندان می تواند با همراهی جسی، بولسی و استینکی پیت، در فیلم یا سریال تلویزیونی وودی راندآپ، با جنایتکاران شیطان صفت و راهزنان سارق غرب وحشی رو به رو شود و به کابوی عروسکی مورد علاقه اندی تبدیل شود.

با تمام احترامی که برای هام و ویزی قائل هستیم، اسپین آف هایی که برای داستان اسباب بازی ه ساخته شوند قطعا به لایت یر و وودی محدود خواهند گشت. با این وجود، پیکسار گزینه های زیادی دارد که می تواند از آن ها برای ادامه داستان اسباب بازی های 4 استفاده کند. گبی با صداپیشگی کریستینا هندریکس به یکی از مجذوب کننده ترین اسباب بازی های داستان اسباب بازی های 4 تبدیل گشت و لذا در دنباله های بعدی شاید او پس از اقدامات شرورانه اش علیه وودی و بو پیپ، پشیمان شده و در پی عذرخواهی باشد.

بنابراین سرنوشت اسپین آف های آینده این مجموعه تا حد زیادی به لایت یر بستگی دارد. اگرچه مجموعه داستان اسباب بازی ها وجود مخاطب را تضمین می کند، اما این موضوع را تضمین نمی کند که مخاطبان از داستان انیمیشن راضی باشند. تماشاگران سینما ممکن است از حذف بخش اسباب بازی باز لایت یر به وسیله پیکسار خرسند نباشند. اما با این وجود تصور اینکه لایت یر در گیشه شکست بخورد سخت است. با این وجود در سال 2022 گیشه به یک هیولای غیرقابل پیش بینی تبدیل شده است. بنابراین ادامه یافتن اسپین آف ها و ساخت دنباله های بعدی داستان اسباب بازی ها همه و همه به نحوه عملکرد لایت یر بستگی دارد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا پیکسار لایت یر را به داستان اسباب بازی 5 ترجیح داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پیکسار لایت یر را به داستان اسباب بازی 5 ترجیح داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید