چین و روسیه، فشار آمریکا علیه ایران را افزایش خواهند داد؟

به گزارش وبلاگ قطب نما، یک کارشناس مسائل بین الملل به خبرنگاران گفت که درباره تصمیم آمریکا برای برجام، روس ها قابل اعتماد نیستند.

چین و روسیه، فشار آمریکا علیه ایران را افزایش خواهند داد؟

به گزارش خبرگزاری وبلاگ قطب نما، مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با وبلاگ قطب نما درباره بازگشت آمریکا به برجام و موضع چین و روسیه و رای آنها در شورای امنیت به لغو یا تمدید تحریم تسلیحاتی گفت: ایالات متحده آمریکا به همین دلیل کوشش برای ایجاد یک سامانه حقوقی معنادار با پذیرش مراجع بین المللی را شروع کرده است. اگرچه ایالات متحده آمریکا در این جهت با چالش های عمده ای چون مخالفت چین و روسیه روبرو خواهد بود اما بازار گرم تحولات بین المللی و احتیاج دولتمردان قدرت های عظیم به یکدیگر از جمله آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت باقی مانده از جنگ سرد موجب خواهد شد تا با بده بستان های دیگر ایران بار دیگر تنها بماند. در همین حال آنچه که ایران تحت عنوان امید به چین و روسیه و همچنین ایجاد فضای منطقه ای مناسب در جهت فشار به ایالات متحده آمریکا دنبال می نماید در شرایط فعلی موثر و قابل قبول نخواهد بود.

در آن سو واشنگتن نیز با موانعی چون رقابت با اتحادیه اروپا، رقابت با چین روسیه در مناطق تحت نفوذ و اصطکاک های گوناگون موجبات ایجاد چالش محدودنماینده را برای خود فراهم خواهد نمود. به طور طبیعی اگر لبه های تیز این چالش ها در دو جبهه موافقت و یا مخالفت با آمریکا به انتها تعیین نماینده ای در جهت شکل دادن به نظم آینده بین المللی بینجامد، می تواند جرقه هایی را در آینده به وجود آورد که موجب افزایش و گسترش خشونت و درگیری ها در سطح منطقه و بین المللی گردد.

از طرفی اگرچه روسیه و چین به طور لفظی حمایتشان را از ایران اعلام می نمایند و مسکو به صراحت بحث فروش تسلیحات به ایران را در انتها تحریم تسلیحاتی ایران مطرح می نماید اما بدیهی است که تأمین منافع برای این دو کشور در اولویت قرار دارند. در این راستا روس ها بارها اعلام کرده اند که به دنبال ایجاد فضایی هستند که ایران را به عنوان یک شریک استراتژیک قلمداد نمایند. نکته اینجاست که روس ها هیچ گاه نتوانسته اند صداقت و راستی خود را به معرض نمایش بگذارند.

وی در ادامه مطرح نمود: عدم تکمیل نیروگاه بوشهر، نادیده دریافت ایران در سوریه، عدم همکاری با ایران در بوسنی و هرزگوین، کوشش برای محدود کردن ایران در افغانستان خود گواه بر این موضوع است و این کشور همیشه کوشش کرده است تا از ایران به عنوان یک برگ برنده برای امتیازگیری از ایالات متحده آمریکا سود ببرد.

این کارشناس در ادامه اعلام کرد: در خصوص چین نیز به همین گونه است و نکته مهمتر اینکه دو کشور چین و روسیه در کلونی قدرت های عظیم جهانی قرار می گیرند و در این عرصه همانطور که برای کشاندن ایران به میز مذاکره در ماجرای برجام حتی به طور حداقلی با ایالات متحده آمریکا همکاری کردند، بار دیگر نیز کوشش خواهند کرد با دریافت امتیازات بیشتر زمینه هایی را برای هماهنگی با ایالات متحده آمریکا در فشار علیه ایران بازیابی نمایند. به طور طبیعی و براساس مولفه های علم استراتژیک روسیه نمی تواند متحد استراتژیک برای ایران باشد. چرا که این دوستی بر محور منافع روس ها در حوزه منطقه ای و بین المللی و همچنین در بستر منازعه ایران و آمریکا معنادار شده است. این معنا را به طور خاص در 4 دهه گذشته و در رفتار و کنش سیاسی مسکو نسبت به تهران می توانیم ردیابی کنیم.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "چین و روسیه، فشار آمریکا علیه ایران را افزایش خواهند داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین و روسیه، فشار آمریکا علیه ایران را افزایش خواهند داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید