کامیابی پژوپارس سوارها، ستاره کشاورزان در حال افول

به گزارش وبلاگ قطب نما، در سال 1400 افزایش روزانه قیمت پراید نگران کننده و در عین حال حیرت افزا بود. هر روز صبح که بیدار می شدیم خبر جدیدی می رسید که پراید 10 یا 15 میلیون گرانتر از دیروز شده است. در حقیقت قیمت پراید فقط پولی نبود که بابت هزینه خرید یک ماشین می بایست پرداخت گردد بلکه مهم ترین سنجه و ملموس ترین شاخص و دماسنج شرایط مالی کشور بود. سنجه ای که سریع تر و آشناتر از هر مورد دیگری نرخ تورم را نشان می داد.

کامیابی پژوپارس سوارها، ستاره کشاورزان در حال افول

هر کس می خواست درباره تورم بیش از حد و گرانی سرسام آور حرف بزند اول صحبتش به پراید گریزی می زد و می گفت وقتی پراید شده 190 میلیون دیگه چه انتظاری داری؟ یا قیمت پراید درباره گرانی سایر اقلام مورد داوری قرار می گرفت پراید شده 200 میلیون، شما انتظار داری فلان جنس همون قیمت پارسال مونده باشه. آنالیز آمارهای جستجوی کاربران در اپلیکیشن دیوار نشان می دهد پراید با بیش از 24میلیون و 600هزار بار جستجو در دیوار، پرتکرارترین کلیدواژه در سال 1400 بوده است.

نکته جالب قضیه اینجاست که تعداد جستجوی واژه پراید، حدود نُه ونیم برابر تعداد آگهی های پراید در سال 1400 بوده است. تعداد آگهی های پراید در سال گذشته بیش از 2میلیون و 500هزار عدد بوده است. گویی مردم هنگام جستجوی قیمت پراید، غیرمستقیم دنبال آگاهی از نرخ تورم و مقایسه افزایش سایر اقلام هم بوده اند.

این نکته را هم از یاد نبریم پراید با وجود همه این افزایش قیمتهای سرگیجه آور، هنوز سهل الوصول ترین و دم دستی ترین ماشین برای مسافرکشی است. با رکود بسیاری از کسب و کارها در سالهای گذشته، ممر عایدی و گذران زندگی به وسیله جابجایی مسافر با پراید یکی از نخستین انتخابهای بیکاران و شغل از کف داده ها بود.

در سال 1399، هم پراید بعد از مبل در صدر جستجوها در اپلیکیشن دیوار بوده است و پس از واژه مبل در صدر کلمات جستجوشده بوده. نتایج آنالیز ها به ما نشان می دهد کلمات پرجستجو در هر دو سال 1399 و 1400 تقریبا یکی بوده اند. در سال گذشته، مبل، پراید، گوشی، دوچرخه، طلا، موتور، تراکتور و فرش پرجستجوترین کلمات دیوار بوده اند و این کلمه ها در سال 1400 هم با اندکی تغییر در تقدم و تاخر، جزو کلمات پرتکرار در نوار جستجوی دیوار هستند، بجز دو کلمه که یکی از بالای فهرست به پایین رفته است: تراکتور و دیگری از پایین فهرست به بالا آمده است: پژو پارس.

پژو پارس داستانش کمی فرق دارد؛ البته این قصه هم به شرایط اقتصاد وخیم کشور گره می خورد اما با رنگ و طرح وپیرنگی دیگر. پژوپارس جزو آن دسته از خودروهایی است که قیمت کارخانه و فروش آزاد آن تفاوت چشمگیری دارند. تفاوتی تقریبا دوبرابری. اگر شما جزو آن دسته از خوشبختهایی باشید که نامتان در قرعه کشی ایران خودرو درآید می توانید پژو پارس خود را با سودی دو برابری بفروشید و از این راه پول خوبی به جیب بزنید. سال 1400 که یکی از سخت ترین سالهای مالی بود ثبت نام برای قرعه کشی این ماشین متقاضیان زیادی داشت. کاربران بارها درباره تجربه شان می نوشتند که در ثانیه های نخست باز شدن سایت قرعه کشی، ظرفیت تکمیل شده و پیروز به ثبت نام نشده اند. این همه تقاضا نشان از عطش مردم برای کسب سودی بود که از این راه به دست می آمد. بنابراین عجیب نیست که جستجوی واژه پژوپارس به یکی از 10 کلمه برتر در جستجوی دیوار راه پیدا نموده باشد. تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در پیش فروش و فروش فوق العاده بسیار وسوسه برانگیز است و معامله گران به خوبی روی این وسوسه کار نموده و از خرید و فروش حواله و امتیاز خودروهای پیش فروش شده که اتفاقا جرم هم اعلام شده پول های خوبی درآورده اند. خرده ای هم نمی گردد گرفت؛ همه سعی می نمایند در این بازار متلاطم و ناایمن از هر راهی می توانند کمی اندوخته خود را بیشتر و نگرانی بابت آینده را کمتر نمایند.

تراکتور هنوز هم یکی از کلمات پرتکرار است اما از جایگاه هفتم نزول نموده و در جایگاه شانزدهمین کلمه برتر نشسته است.

افول رتبه تراکتور در جستجوی دیوار در سال 1400، به عنوان یکی از مهم ترین پلتفرم های مرتبط با سبک زندگی که آمار و ارقام خروجی اش قابل اتکاست، نکته قابل توجهی است: کم رونق شدن کشاورزی، اقبال مردم به کسب سود به وسیله خرید و فروش خودرو، تاثیر مستقیم دلالی خودرو بر تغییر شیوه های کسب عایدی مهم ترین نکاتی است که می توان از تحلیل این داده ها فهمید.

به نظر می رسد با اتکا به داده های سایت دیوار، فراورینمایندگان خودرو باید شیوه هایی را در عرضه خودرو در نظر بگیرند که چرخ فراوری و کشاورزی با همه مرارت ها و مصائبی که بر آن ها مترتب است، از چرخیدن بازنایستد و سرمایه های در گردش در این دو بخش، میل به ورود به بازار دلالی خودرو پیدا ننمایند.

برای مطالعه اطلاعات کامل گزارش سال 1400 دیوار به این لینک مراجعه کنید.

منبع: فرارو

به "کامیابی پژوپارس سوارها، ستاره کشاورزان در حال افول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامیابی پژوپارس سوارها، ستاره کشاورزان در حال افول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید