10 نفش برتر کارنامه داریوش ارجمند

به گزارش وبلاگ قطب نما، روزنامه هفت صبح: از نکات شاخص کارنامه داریوش ارجمند این است که هم چندین نقش خوب سینمایی در آن دیده می گردد و هم چند نقش خوب تلویزیونی. این یعنی برای او مدیوم تفاوت نمی کند و سعی اش را نموده است فارغ از قاب یک شخصیت را درست به نمایش بگذارد. در کارنامه این بازیگر نقش های خوب کم نیستند. در این مطلب 10 مورد را گزینش نموده ایم. بازی او در قربانی، پاییزان، پلیس جوان و ... را فراموش نمی کنیم.

10 نفش برتر کارنامه داریوش ارجمند

ناخدا خورشید

محصول:

1365

اسم شخصیت:

ناخدا خورشید

کارگردان:

ناصر تقوایی

درباره نقش:

شخصیت ناخدا خورشید یادآور صلابت مردانی است که بر اصول خود پا می فشارند. فارغ از اینکه اصولش مبتنی بر قانون و عرف باشد، استواری در رأی و فکر آن، او را کاریزماتیک نموده. ناخدا خورشید به انتقام و اجرای شخصی قانون فکر نمی کرد.

او به فکر زندگی خود و نان درآوردن برای خانواده اش بود. مشخصه های ظاهری ناخدا دیگر عاملی است که از او شخصیتی محبوب ساخته؛ از نوع روشن کردن سیگار با یک دست بگیر تا لهجه بوشهری و نوع دیالوگ هایی که به زبان می آورد.

صندلی در کارنامه:

ارجمند در اولین تجربه بازیگری اش یکی از شاه نقش های کارنامه خود را به ثبت رساند. او طوری نقش ناخدای یک دست را بازی کرد که گویی سال های ناخدا بوده! شیوه راه رفتن، نگاه کردن و همه مشخصات ظاهری اش در خدمت نقش بود. او در پنجمین دوره جشنواره فجر برای ناخدا خورشید پیروز به دریافت سیمرغ نقش اول هم شد.

کشتی آنجلیکا

محصول:

1367

اسم شخصیت:

احمدبیک

کارگردان:

محمد بزرگ نیا

درباره نقش:

داستان کشتی آنجلیکا درباره یک کشتی به همین نام است که محموله طلای آن در جنگ کشتی ها به قعر آب فرو رفته است. سال ها بعد احمدبیک که نقشه محل فرو رفتن کشتی را به دست آورده است، به شرط تقسیم غنایم، با پسر حاکم شیراز بادبانی راهی محل می شوند. پسر حاکم مصمم است که همه گنج را تصاحب کند.

انگلیسی ها هم که در جزیره مستقر هستند از ماجرا آگاه می شوند. احمدبیک، اما دوباره آن را به قعر آب می فرستد... این خلاصه قصه را مرورکردیم تا موقعیت احمدبیک یادآوری گردد.

صندلی در کارنامه:

احمدبیک یکی دیگر از شخصیت های پرصلابت است که ارجمند بازی نموده. مردی که غیرت و شرف برایش معنا پیدا می نماید و تصمیم های قاطعانه ای می گیرد. نقش می توانست کلیشه ای گردد، اما ارجمند سیر تغییر احمد را باورپذیر می نماید. فریاد ها و سکون او به اندازه است و می داند چطور از قدرت چشمانش برای بیرون ریختن آشوب درونی اش بهره ببرد.

پرده آخر

محصول:

1369

اسم شخصیت:

کامران میرزا رفیع الملک

کارگردان:

واروژ کریم مسیحی

درباره نقش:

با مرگ حسام میرزا رفیع الملک، میراث خاندان رفیع الملک به همسرش فروغ الزمان می رسد، اما خواهر و برادرِ حسام میرزا، تاج الملوک و کامران میرزا که تنها بازماندگان این خاندان هستند، از این موضوع شاد نیستند بنابراین با طرح نقشه ای، سعی در تصاحب مجدد میراث خانوادگی دارند.

نقشه توطئه این است که با اجرای نمایشی که کامران میرزا نوشته، ثابت نمایند فروغ الزمان مجنون است و احتمالاً بعد او را از سر راه بردارند. کامران میرزا برای این منظور، یک گروه نمایشی را به خانه می آورد و نقشه خود را در قالب پرده های نمایش آنان پیش می برد.

صندلی در کارنامه:

یکی از نقش های سخت داریوش ارجمند در پرده آخر رقم می خورد. او در فیلم پر از معمای واروژ کریم مسیحی به عنوان سرسلسله طراحی نقشه باید بین نقش اصلی و نقش داخل فیلم مرزی باریک قائل گردد. ارجمند در این فیلم نیز نهایت استفاده را از زبان بدن می نماید و با ترفند هایی که به کار می برد، مخاطب را هم دچار شک می نماید که کی خود واقعی کامران است و کی در حال بازی.

سریال امام علی (ع)

محصول:

1375

اسم شخصیت:

مالک اشتر

کارگردان:

داود میرباقری

درباره نقش:

مالک اشتر از یاران حضرت علی (ع) است. پس از کشته شدن عثمان، مالک اشتر یکی از مؤثرترین افراد در دعوت مردم به بیعت با امام علی (ع) بود و در دوران خلافت آن امام، در جنگ های جمل و صفین شرکت کرد. امام علی (ع) او را والی مصر و شمشیری از شمشیر های خدا معرفی کرد و عهدنامه مالک اشتر را به او نوشت.

صندلی در کارنامه:

شخصیت مالک از جمله مواردی است که هیچ گاه رنگ کهنگی نمی گیرد. دلایل بسیاری در این ماندگاری دخیل هستند که سهم خود ارجمند بازی ظریف است. اگر این شخصیت اندکی دچار افراط و تفریط می شد، هرگز تصویرش در ذهن چند نسل باقی نمی ماند.

بازیگر متوجه اهمیت موضوع بوده و برای جان دادن به آن ریاضت کشیده است. او و کارگردان برای تمام جزئیات نقش مالک طراحی داشته اند؛ از نحوه راه رفتن تا پلک زدن و ... بی جهت نیست که این نقش در کارنامه ارجمند یگانه شده است.

آدم برفی

محصول:

1373

اسم شخصیت:

اسی دربه در

کارگردان:

داود میرباقری

درباره نقش:

تیم سازنده سریال امام علی (ع) ریسکی بزرگ کرد و هنوز در فضای این سریال بودند که سراغ آدم برفی رفتند. کار سخت تر برای داریوش ارجمند بود که در این فیلم نقشی منفی برعهده داشت. او نقش اسی دربه در را بازی کرد که در ترکیه مشغول کارچاق کنی است.

صندلی در کارنامه:

اسی دربه در در نگاه اول یک نقش کاملاً کلیشه ای بود که تشاید پیش از آن بار ها در فیلم های فارسی نمونه اش را می شد پیدا کرد، اما داریوش ارجمند همین کلیشه را آن قدر بدیع اجرا کرد که در ذهن همه ماند، یک لات قدیمی که با تفکرات زندگی در کوچه و پس کوچه های تهران سالیان سال است در ترکیه روزگار می گذراند.

شکل و شمایلش تغییر نموده و هیچ نشانی از لات های قدیمی ندارد، اما بامرامی و قوانین خاص خودش را هیچ وقت از یاد نبرده. این نقش آن قدر مورد توجه نهاده شد که خود ارجمند آن را بار ها در سریال ها و فیلم های مختلف تکرار کرد.

سریال به سوی افتخار

محصول:

1377

اسم شخصیت:

حمید خضوعی

کارگردان:

سیروس مقدم

درباره نقش:

به سوی افتخار زمانی ساخته شد که هنوز حاشیه های فوتبال در تلویزیون مورد کنکاش قرار نمی گرفت. داستان این سریال درباره حمید خضوعی مربی بزرگ و بااخلاق فوتبال بود که حاضر به باج دادن به مافیای فوتبال ایران نشد و از تیم دسته اول به یک تیم دسته سوم رفت و توانست آن تیم را با همه مشکلاتش به فینال جام حذفی باشگاه های کشور برساند.

هادی خضوعی سرمربی تیم معروف ستاره به خاطر مسائل حاشیه ای تیم کناره گیری می نماید و اقدام به راه اندازی چاپخانه قدیمی پدرش می نماید، مدیران دیگر باشگاه ها سراغش می آیند، اما او که پایبند مسائل اخلاقی و منش پهلوانی است نمی تواند با هیچ یک به توافق برسد.

صندلی در کارنامه:

رفتار های جوانمردانه هادی خضوعی به تیپ ظاهری داریوش ارجمند می خورد و به همین دلیل بیننده خیلی زود شخصیت را پذیرفت. این شخصیت که برای آن مابه ازای بیرونی هم می توان متصور شد بعد از سال ها هنوز در کارنامه ارجمند می درخشد.

اعتراض

محصول:

1378

اسم شخصیت:

امیرعلی

کارگردان:

مسعود کیمیایی

درباره نقش:

در اواخر دهه 80 مسعود کیمیایی بار دیگر یادی از قهرمان های سالخورده اش می نماید و مسئولیت بازی اش را به داریوش ارجمند می سپارد. امیرعلی اعتراض نماینده نسلی است که با تغییرات جدید و تفکرات تازه نمی تواند همراه گردد. دوره اصلاحات است و فضای سیاسی و به تبع آن پرداختن به مسائل روز شروع شده.

کیمیایی در اعتراض هم به آنچه بر کشور گذشته اعتراض دارد و هم به صراحت دغدغه های سیاسی جوان ها را که متأثر از دوم خرداد است نشا می دهد. مهم تر اینکه دو نسل را برابر یکدیگر قرار می دهد؛ امیرعلی به خاطر ناموس برادرش رضا 12 سال رنج زندان کشیده و حالا از همان برادر زخم زبان می خورد.

صندلی در کارنامه:

داریوش ارجمند به خوبی شمایل قهرمان خسته و دلتنگ را که نمی تواند با موقعیت جدید حکنار بیاید به تصویر می کشد، قهرمانی که چاره را در حذف خود می بیند و خودش را در مقابل دشمنش خلع سلاح می نماید.

مسافر ری

محصول:

1379

اسم شخصیت:

عبدالعظیم

کارگردان:

داود میرباقری

درباره نقش:

قرن سوم هجری، مقارن با خلافت عباسی و امامت امام هادی (ع)، عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردانشان و مریدان امام مغضوب دستگاه خلیفه است. پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع) در کربلا به دستور عمال خلیفه، عبدالعظیم به توصیه امام هادی (ع)، دست به مهاجرتی طولانی به سمت ایران و شهرری می زند.

عبدالعظیم حامل پیغام امام هادی (ع) به علویان ایرانی است. او در این مسافرت طولانی با خطرات و حوادث گوناگونی روبه رو می گردد و پایان پس از مسافرتی طولانی و پر از حوادث تلخ و شیرین به مقصد می رسد.

صندلی در کارنامه:

این بار هم همکاری داود میرباقری و داریوش ارجمند به بار می نشیند و یکی از شخصیت های مهم مذهبی خلق می گردد. ارجمند در فیلم تاریخی مسافر ری که به تعبیری فیلم جاده ای هم به حساب می آید، کاری سخت داشته، هم باید حقیقت عبدالعظیم را نمایش می داده و هم مرارت هایی که در این مأموریت داشته است. ارجمند از این آزمون هم پیروز بیرون آمده.

سگ کشی

محصول:

1379

اسم شخصیت:

حاج نقدی

کارگردان:

بهرام بیضایی

درباره نقش:

قهرمان اصلی فیلم سگ کشی یک زن است: گلرخ کمالی با بازی مژده شمسایی. او برای دریافت رضایت از طلبکاران همسرش سراغ آن ها می رود و از هیچ کوششی دریغ نمی نماید. یکی از آن ها حاج نقدی با بازی داریوش ارجمند است؛ تاجری حجره دار که علی الظاهر مقید به شرعیات و اخلاقیات است.

صندلی در کارنامه:

شخصیت حاج نقدی به رغم حضور کوتاه در فیلم سگ کشی توی ذهن مانده. دلیل اصلی به موقعیتی است که بهرام بیضایی برای شخصیت ایجاد نموده و نیز درکی است که بازیگر از این کاراکتر دارد. داریوش ارجمند با بهره گیری از خصلت های تیپیک این تاجر زیرک و باهوش، شخصیتی چندوجهی را ساخته است.

او استفاده ای درست از زبان بدن نموده؛ چه وقتی در قندان را باز می نماید، چه آنگاه که قند تعارف می نماید و چه زمانی که با تسبیح ور می رود. در زمان سکوت هم چشم و حرکات آن معرف آشوب درونی حاجی قندی است. ارجمند برای این نقش، سیمرغ مکمل گرفته است.

سریال ستایش

محصول:

از 89 تا 98

اسم شخصیت:

حشمت فردوس

کارگردان:

سعید سلطانی

درباره نقش:

سریال ستایش دو دسته مخاطب دارد؛ عده ای که به شدت دوستش دارند و عده ای که متنفرند! درباره شخصیت حشمت فردوس، اما ماجرا فرق می نماید و به وضوح می توان متوجه محبوبیت این شخصیت شد. از شمایل حشمت فردوس 10 سال پیش در فصل اول ستایش رونمایی شد؛ مردی قدرتمند، خودخواه و پایبند به اصول خاص.

حشمت در فصل دوم هم یکه تازی می کرد تا اینکه به خاک سیاه نشست! در فصل سه سریال که پخش آن هفته پیش تمام شد، با موقعیت متفاوت حشمت فردوس روبرو بودیم. بالا رفتن سن، عاشق شدن و بازی روزگار او را از لج بازی و زورگویی دور نموده بود. این بار پیرمردی را دیدیم که خواستنی تر است!

صندلی در کارنامه:

حشمت فردوس در ذهن قاطبه مخاطبان می ماند. نشان به آن نشان که این شخصیت در یک نظرسنجی با اندکی رأی پشت شخصیت مالک نهاده شده است. تکیه کلام های او مثل دکی، افتاد، ببین و ... ورد زبان خیلی هاست.منبع: برترین ها

به "10 نفش برتر کارنامه داریوش ارجمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نفش برتر کارنامه داریوش ارجمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید