7 نکته طلایی برای افزایش عمر لاستیک خودرو

به گزارش وبلاگ قطب نما، با رعایت نکاتی طلایی که در گزارش زیر به آن ها اشاره شده می توانید عمر لاستیک خودرو را افزایش دهید.

7 نکته طلایی برای افزایش عمر لاستیک خودرو

به گزارش ، با رعایت و انجام این 7 نکته عمر لاستیک خودرویتان را زیاد کنید.

توجه داشته باشید تغییر دما باعث می گردد فشار باد لاستیک عوض گردد، هر 5 درجه تغییر در درمای هوا، 1 psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، یعنی کاهش دما به مقدار 15 درجه سانتی گراد 10درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.

خود لاستیک ها نیز به مرور کم باد می شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو 2 psi از فشار باد خود را از دست می دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می پذیرد.

در مورد تنظیم باد تایر ها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمی تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر، زیرا از لحاظ ظاهری حتی 50 درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.

برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه های باد که آپاراتی ها به کار می برند دقیق نیستند، زیرا به طور دائم در معرض ضربه اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت سرد اندازه گرفته گردد یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از 2 کیلومتر طی راستا نموده باشد.

معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا 35 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.

هرگونه ساییدگی غیرمعمول می تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.

این اجسام می توانند به تدریج در لاستیک فرو فرایند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.

تنظیم بودن چرخ ها به معنی آن است که همه چرخ های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می گردد که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می نماید.

برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ ها باید حداقل هر 25 هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام گردد.

به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود 20 کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می گردد چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه 14 گرم در این 20 کیلو سبب می گردد خودرو هنگام حرکت مرتعش گردد.

اگر در فرمان لرزش احساس می کنید احتمالاً چرخ های جلو بالانس نیستند و اگر در جایگاه لرزش می بینید چرخ های عقب از بالانس خارج شده اند. ضروری است با مراجعه به آپاراتی هر 20 هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ ها اطمینان پیدا کنید.

نباید فراموش کنید در یک شاه راه که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل 14 بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.

بهتر است هر 8 تا 10 هزار کیلومتر، جای لاستیک ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریع تر ساییده می شوند، زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ ها را نیز انجام می دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می دهد. نحوه تعویض لاستیک ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می گردد.

لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نور های مصنوعی شدید، حرارت، موتور های الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن ها (برش های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی 15 psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری گردد.

هنگامی که آج رویه به 6/1 میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد.

منبع: خودروکار

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "7 نکته طلایی برای افزایش عمر لاستیک خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته طلایی برای افزایش عمر لاستیک خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید