آموزش تفکیک زباله ها برای بازیافت

به گزارش وبلاگ قطب نما، تفکیک زباله ها

وقتی حرف از تفکیک زباله ها می گردد برخی از ما فکر می کنیم با یک فرایند سخت و پیچیده ای روبه رو هستیم که نیاز به صرف زمان زیاد و البته مهارت های خاصی دارد! اما جدا کردن زباله ها در منزل کار ساده ای است که کافیست چند بار آن را انجام دهید تا خیلی زود به عادتی همیشگی تبدیل گردد. آیا شما هم در منزل زباله های خشک و تر را از هم جدا می کنید؟ چند کیسه زباله مختلف دارید و یا همه زباله ها را در یک کیسه می اندازید؟ برای تفکیک زباله ها یک سری اصول و نکات وجود دارد که قصد داریم در این پست درباره این نکات حرف بزنیم، پس خبرنگاران را همراهی کنید.

آموزش تفکیک زباله ها برای بازیافت

هر چه زباله های منزل ما کمتر باشد انرژی کمتری برای تفکیک آن ها احتیاج است. شاید شما هم تا به حال عبارت پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده باشید، عبارتی که درباره بازیافت زباله ها هم به خوبی صدق می نماید. چه بهتر که از همان اول زباله کمتری ایجاد کنیم تا در نهایت هم مجبور نباشیم که انرژی زیادی برای تفکیک زباله ها بگذاریم. زباله های شیشه ای، نایلونی و کاغذی اثر مخربی بر روی محیط زیست می گذارند پس باید سعی کنیم که آن ها را کمتر فراوری کنیم. اما با این حال، فراوری زباله با زندگی روزمره پیوند تنگاتنگی دارد و تنها کاری که از دست ما برمی آید این است که زباله کمتری ایجاد کنیم و از طرفی همین زباله ها را در خانه تفکیک کنیم. شاید بپرسید چگونه می توان زباله کمتری فراوری کرد؟ مثلا به جای استفاده از غذاهای آماده به سراغ غذاهای خانگی بروید تا با همین قدم ساده حجم زباله های یک بار مصرف را به مقدار زیادی کم کنید.

برای تفکیک زباله ها چه کار کنیم؟

خیلی ها تفکیک زباله ها در منزل را کار سخت و وقت گیری می دانند و می گویند فرصت کافی برای انجام این کار نداریم! ولی تفکیک زباله ها کار ساده ای است که در نهایت یاری زیادی به صرفه جویی در منابع با ارزش و حفظ محیط زیست می نماید. اولین قدم برای انجام این کار ساده این است که حداقل دو کیسه زباله مخصوص زباله های خشک و تر تهیه کنیم و همه زباله ها را در یک کیسه زباله قرار ندهیم:

  • جدا کردن زباله های تر: زباله های تر شامل پسماند غذاها و خوراکی ها هستند که می توانند به کود یا کمپوست تبدیل شوند.
  • جدا کردن مواد قابل بازیافت از سایر زباله ها: از مهمترین مواد قابل بازیافت می توان به شیشه، کاغذ، انواع فلزات و … اشاره نمود. در واقع زباله های خشک شامل مواد پلاستیکی، کاغذی و چیزهایی از این دست هستند که اگر به خوبی از زباله های تر جدا شوند می توانند دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. جدا کردن زباله های تر و خشک کاری ساده است که یاری زیادی به صنعت بازیافت می نماید و با انجام این کار نقش خود را در این صنعت به خوبی ایفا می کنید.
  • جدا کردن زباله های خطرناک! در بازیافت زباله نکته ای مهم را باید همواره مدنظر قرار داد: زباله های خطرناک مثل زباله های بیمارستانی و پسماند باتری ها باید جدا از زباله های خشک و تر قرار بگیرند چون اگر برای دفع زباله های خطرناک، اصول ایمنی رعایت نگردد خطرات زیادی بر روی محیط زیست بر جای می گذارد.

بازیافت زباله ها چه فایده ای دارد؟

بازیافت زباله ها برای محیط زیست سه فایده مهم دارد:

  • صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی: چون برای فراوری محصولات نو به جای اینکه به سراغ مواد خام برویم از همان مواد بازیافتی استفاده می کنیم.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: هرچند که برای بازیافت زباله هم باید انرژی مصرف گردد ولی انرژی لازم برای بازیافت زباله از انرژی لازم برای فراوری محصولات نو از مواد خام خیلی کمتر است مثلا فراوری آلمینیوم از آلمینیوم بازیافت شده نسبت به فراوری آلمینیوم از سنگ معدن، 90 درصد انرژی کمتری لازم دارد.
  • احتیاج به فضای کمتر برای دفن زباله : با بازیافت زباله ها، فضای کمتری برای دفن زباله ها مورد احتیاج است.

بازیافت بطری شیشه ای

شیشه معمولی را می توان به تعداد زیادی بازیافت کرد چون شیشه هیچ وقت دچار فرسودگی نمی گردد مثلا هر بطری نوشابه برای مصارف خانگی می تواند تا 15 بار بازیافت گردد. از طرفی قیمت تمام شده شیشه های بازیافتی از شیشه های نو خیلی کمتر است. شیشه های سبز و قهوه ای رنگ نوشابه از مواد قابل بازیافت به شمار می فرایند. بازیافت یک تن شیشه یعنی صرفه جوئی در مصرف حدود یک تن مواد معدنی دیگر.

کشورهای پیشرو در تفکیک زباله ها

  • سوئیس: سوئیس از نظر تفکیک زباله ها و بازیافت، رتبه 1 جهان را دارد، رتبه ای که با همکاری دولت و مردم به دست آمده و نام این کشور را از نظر سیستم بازیافت پسماندها در جهان بر سر زبان ها انداخته است. در این کشور در همه فروشگاه های سطل هایی برای زباله های خشک و تر به چشم می خورد و حتی روغن های مصرفی هم در نهایت باید بازیافت شوند. در آشغال ریختن بر روی زمین جرم است و هرکسی که این کار را انجام دهد با جریمه روبرو می گردد. جالبه که برای اینکه مردم زباله های کمتری فراوری نمایند قیمت کیسه زباله بیش از یک یورو است.
  • دانمارک: دانمارک هم در صنعت بازیافت از الگویی کم نظیر پیروی می نماید، در اینجا تفکیک زباله ها فقط به خشک و تر محدود نمی گردد و برای هر نوع زباله ای سطلی جداگانه وجود دارد.
  • سنگال: این کشور هم در صنعت بازیافت زباله از کشورهای پیشروست و البته برای رسیدن به اهداف خود از کشورهای اروپایی الگوبرداری می نماید.
منبع: الی گشت

به "آموزش تفکیک زباله ها برای بازیافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تفکیک زباله ها برای بازیافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید