بخش خصوصی به دنبال اصلاح کارشناسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دور از سیاست زدگی

به گزارش وبلاگ قطب نما، مالیات بر عایدی سرمایه یکی از انواع مالیات در بیشتر کشورها به ویژه توسعه یافته است که با هدف کنترل سوداگری در کوتاه مدت انجام می شود. پایه ریزی این نوع پایه مالیاتی، نه با هدف درآمدزایی برای دولت که در جهت جلوگیری ازفعالیت های سوداگرانه و ابزاری برای حرکت جریان سرمایه از بخش های غیرمولد به بخش های تولیدی است.

بخش خصوصی به دنبال اصلاح کارشناسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دور از سیاست زدگی

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس یازدهم و پس از کش و قوس های فراوان، با نقد بخش خصوصی همراه شده است. تا جایی که روسای اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران با ارسال نامه ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تأکید کردند با توجه به شکنندگی فعلی اقتصاد، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به شکل فعلی، بدون سنجیدن تمام جوانب مسائل زیادی را برای فعالان مالی و مردم ایجاد خواهد کرد.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون مالی مجلس، این طرح هر نوع نقل و انتقال املاک، وسایل نقلیه موتوری، طلا، زیورآلات و جواهرآلات و انواع ارز را در کلیه نقاط کشور از جمله مناطق آزاد تجاری و ویژه مالی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه کرده است. در این طرح همچنین منظور از عایدی سرمایه، مازاد قیمت زمان انتقال دارایی نسبت به قیمت زمان تملک آن است.

به عقیده روسای سه اتاق، تعجیل در تصویب طرح حاضر، بیشتر در راستای درآمدزدایی برای دولت است که می تواند کشور را از تحقق اهدافی نظیر تثبیت و تنظیم گری در اقتصاد دور سازد.

نکته حائز اهمیت این است که فعالان بخش خصوصی با طرح مالیات بر عایدی سرمایه مخالفت نکرده اند بلکه نحوه اجرای فعلی آن با سازوکاری که برای بررسی آن در مجلس پیش بینی شده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. چراکه به عقیده آنها، الزامات علمی و فنی در طرح مالیات بر عایدی سرمایه دیده نشده است. دیدگاه های بخش خصوصی بر این پایه پایدار است که اصلاحات لازم پس از بررسی تمامی جوانب در آن صورت گیرد.

تعدیل های مربوط به تورم، تعدیلات مربوط به استهلاک، تمایز قائل شدن بین عایدی بلندمدت و کوتاه مدت، تمایز بین درآمد سرمایه ای (عایدی غیرواقعی) و عایدی سرمایه ای (عایدی واقعی)، معین نرخی بازدارنده و معقول در جهت اثرگذاری و ممانعت از سفته بازی و سوداگری، توجه به زیان های سرمایه ای، اعمال هم زمان مالیات بر عایدی سرمایه بر همه بازارهای دارایی ها، ازجمله اصول علمی حائز اهمیت در تدوین مواد قانونی مالیات بر عایدی سرمایه هستند که به عقیده فعالان بخش خصوصی، غفلت از این اصول باعث می شود تا عدالت مالیاتی زیر سؤال رود.

آثار تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه به شکل فعلی در مجلس چیست؟ فعالان بخش خصوصی و صاحب نظران مالی در پاسخ به این سوال توضیح می دهند که تجهیزنکردن زیرساخت های فنی اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند منتج به آسیب های زیان باری از جمله خروج سرمایه از کشور خواهد شد.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران می گوید: طرح مالیات بر عایدی سرمایه شفاف نیست و در واقع لایحه ای برای تنظیم گری اقتصاد تدوین شده است.

تولایی خاطرنشان می کند که بخش خصوصی مخالف طرح مالیات بر عایدی سرمایه به شکل فعلی است چراکه این طرح به هیچ وجه تثبیت کننده بازارها نیست و در شرایطی که ارزش پول ملی کشور کاهش داشته است و با تورم مواجهیم، این طرح منجر به ایجاد اختلال در بازارها خواهد شد.

رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران همچنین می گوید: متاسفانه در شرایط فعلی به جای اینکه کاری کنیم تا فعالیت های مولد ما صاحب انگیزه شوند اما برعکس تصمیم هایی اتخاذ می کنیم که ضد فعالیت های مولد است.

تولایی همچنین به این نکته اشاره می کند که باید اثر اجرای این طرح بر سایر بخش های مالی سنجیده شود چراکه ممکن است طرح مالیات بر عایدی سرمایه به محرکی برای خروج سرمایه از کشور تبدیل شود و بازارهای شفاف را به بازارهایی غیرشفاف تبدیل کند.

تولایی معتقد است: متأسفانه در شرایط فعلی با مجلس و دولتی طرف هستیم مقابل یکدیگر قرار دارند؛ ازیک طرف مجلس شتاب زده، تشنه اجرا یا حذف برخی قوانین و مقررات است و از طرف دیگر دولت هم در کوتاه مدت می خواهد تا ساختارهای مالی خود را به نحوی تنظیم کند که به پول برسد.

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه به شکل فعلی، تنبیه مردم است

محمدباقر مجتبایی، مشاور رئیس اتاق اصناف ایران هم با تاکید بر اینکه باید در شرایط فعلی شاهد اجرای طرح هایی باشیم که توسعه گرا باشد، اضافه نمود: متاسفانه شاهدیم که دولت در حرف یک چیز می گوید اما در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کند؛ در حالی که جهت برای توسعه و ثبات همخوان نیست و باید ترتیباتی اتخاذ کنیم تا این همخوانی گفتار و رفتار شکل گیرد.

به باور او در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، انضباط بخشی فعالیت های مالی و عدالت اجتماعی به هیچ عنوان مورد نظر نیست و در شرایطی که تورم حاصل سیاست های غلط است، می خواهیم مردم را تنبیه کنیم.

مجتبایی همچنین بر این باور است که زیرساخت های اجرای این طرح در حال حاضر فراهم نیست.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به شکل فعلی، همخوان با شرایط مالی نیست

هوشیار فقیهی، معاون مالی اتاق اصناف هم بر این باور است که شرایط فعلی برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه فراهم نیست؛ هر چند در کلیات مسئله ای برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد اما باید اجرای آن را متناسب با شرایط فعلی اقتصاد بسنجیم. چرا که در حال حاضر اجرای آن هزینه بخش مولد را افزایش خواهد داد.

بنابراین، همانطور که رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران هم تاکید کرده است، فعالان بخش خصوصی مخالفتی با اصل طرح عالیات بر عایدی سرمایه ندارند و تنها خواستار بررسی کارشناسی طرح فعلی مجلس و رفع نواقص موجود هستند.

نکته ای که محمد قاسمی آن را در ضرورت حذف نگاه های سیاست زده و هیجانی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه ضروری می داند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بخش خصوصی به دنبال اصلاح کارشناسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دور از سیاست زدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی به دنبال اصلاح کارشناسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دور از سیاست زدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید