بررسی مانیتور گیمینگ ایسوس ROG Swift PG32UQX

به گزارش وبلاگ قطب نما، ایسوس PG32UQX یک مانیتور گیمینگ 32 اینچی با فریم ریت 144 هرتز و پنل IPS است.

بررسی مانیتور گیمینگ ایسوس ROG Swift PG32UQX

از این محصول به نام اولین مانیتور دنیا با فناوری نور پس زمینه mini LED نام برده می شود. همین طور، دارای 1152 منطقه نوردهی پایین محلی در پنل است. ویژگی هایی که باعث تمایز این مانیتور با سایر مانیتورهای موجود در بازار شده است.

این قابلیت ها امکان دستیابی به روشنایی فوق العاده بیش از 1400 نیت را فراهم می کنند و می توان یک کنتراست بالای واقعی روی HDR را شاهد بود. این محصول گواهینامه G-SYNC Ultimate انویدیا را برای عملکرد روان HDR در بازی ها دریافت کرده است.

همه این ویژگی های خیره کننده، عامل افزایش قیمت این مانیتور ایسوس شدند تا شاهد یکی از گران قیمت ترین مانیتورهای گیمینگ دنیا باشیم. آیا ارزش دارد 3 هزار دلار برای ایسوس ROG Swift PG32UQX بپردازیم؟ سعی می کنیم خیلی مختصر و کوتاه این مانیتور را بررسی کنیم:

کیفیت تصاویر

مانیتور ایسوس ROG Swift PG32UQX از پنل 4K UHD IPS با لایه QDEF (سرنام quantum dot enhanced film) برای پشتیبانی از عمق رنگ واقعی 10 بیت برخوردار است. از 98 درصد طیف های رنگی DCI-P3 و 99 درصد طبف های رنگ Adobe RGB معادل 160 درصد sRGB پشتیبانی می کند. زاویه دید واید آن 178 درجه و کالیبره کارخانه آن Delta E

مانیتور در عمل و هنگام استفاده در مود شبیه سازی sRGB در دامنه 160 درصد sRGB تا 100 درصد برای نمایش دقیق محتوای SDR واقع شده است. برای دستیابی به رنگ های اشباع تر باید تنظیم Display SDR Input را به Wide Gamut در تنظیمات Image منوی OSD تغییر دهید.

متاسفانه، هیچ حالت جداگانه ای برای DCI-P3 و Adobe RGB در دسترس نیست. بنابراین، اگر می خواهید از این مانیتور برای کارهای حرفه ای استفاده کنید که رنگ در آن ها مهم است؛ از قابلیت های خوبی برخوردار است ولی اگر برای شما تفکیک رنگ ها و مدیریت و کنترل کامل رنگ ها برای شما اهمیت دارد؛ نیاز به نصب و استفاده از اپلیکیشن های مدیریت رنگ دارید.

فناوری نور پس زمینه mini LED که برای اولین بار در یک مانیتور 32 اینچی استفاده شده است؛ به شما اجازه می دهد برای محتوای HDR یک روشنایی فوق العاده بالای 1600 نیت را تجربه کنید. بنابراین، گواهینامه سطح بالای DisplayHDR 1400 شرکت VESA را دریافت می کند. با محتوای SDR حداکثر روشنایی به 500 نیت می رسد.

1152 نقطه پنل این مانیتور به طور کامل از نوردهی کم سود می برند. به این معنی که اساسا 1152 نقطه وجود دارند که در صورت نیاز به نوردهی کم و تاریک، می توانند به طور جداگانه و بدون تاثیرگذاری روی روشنایی سایر نقاط و تصویر، نوردهی پایین بگیرند تا تاریک شده یا سایه نشان بدهند. این ویژگی به طور زیادی روی افزایش نسبت کنتراست و بهبود تجربه کاربری تاثیرگذار است.

در نتیجه، شما یک کیفیت تصویر HDR واقعی باورنکردنی دریافت می کنید که می تواند همزمان دارای نقاط روشن و تاریک پررنگی باشد. ضمن اینکه رنگ ها هم زنده و با جزئیات و وضوح بالا هستند و طیف گستره رنگی زیادی برای مانیتور می سازند.

با این حال، چون در پنل این مانیتور بیش از 8 میلیون پیکسل استفاده شده و فقط 1152 نقطه کم نور وجود دارد؛ نمی توان هر پیکسل را به طور جداگانه مانند پنل های OLED کنترل کرد. در نتیجه، در برخی سناریوها، نور اشیاء روشن می تواند به منطقه ها کم نور اطراف سرایت کند و شما اثر آن را مشاهده کنید. این ضعف در هنگامی که نباید از تیرگی محلی استفاده شود؛ بیشتر قابل توجه است و با جابه جایی مکان نمای کوچک ماوس در پس زمینه تاریک کاملا به چشم می آید.

برخی صحنه ها واقعا طاقت فرسا می شوند. مثلا، آسمان شب با فضایی پر از ستاره می تواند بدترین سناریو برای مانیتور ایسوس PG32UQX باشد. چون برخی نقاط آسمان به دلیل وجود هاله ای از نور، روشن تر از بقیه ستاره ها هستند.

فراموش نکنیم که این مانیتور اساسا از یک پنل IPS استفاده می کند و همان طور که می دانیم؛ پنل های IPS دارای نور پس زمینه و روشنایی بیشتری هستند. مثلا، شما ممکن است تجربه واقعی رفتن به یک اتاق تاریک را در این مانیتور نداشته باشید. البته به لطف سیستم FALD این مشکل تا حدود برطرف می شود.

به طور کلی، در مانیتور ایسوس PG32UQX یک کیفیت تصویر HDR شگفت انگیز خواهید داشت اما ممکن است برخی صحنه ها شما را ناامید کنند یا اینکه تجربه کاربری سطح بالایی نداشته باشید. یک مانیتور OLED با نصف این قیمت می تواند تصاویری با کنتراست بی نهایتی به شما بدهد و دیگر از نشت نور در پیکسل های کناری خبری نباشد.

در عوض، پنل های OLED معایب دیگری دارند. روشنایی آن بسیار بالا نیست و خط سوختن دائمی تصویر وجود دارد. پنل های OLED فقط در میزان 48 اینج در دسترس هستند و پنل های اولد 32 و 43 اینچ بیشتر افقی خواهند بود.

کارایی

مانیتور PG32UQX در زمان صحنه هایی که دارای حرکت و تکاپو هستند؛ فقط تاخیری 3 میلی ثانیه ای دارد.

اما سرعت پاسخ گویی این مانیتور عالی نیست. سه گزینه Off و Normal و Extreme داریم که گزینه Normal بهترین گزینه برای این محدوده نرخ تازه سازی تصویر است و بهترین تعادل را ایجاد می کند.

در حالی که هیچ لگه گیری سطح تاریک چشم نوازی که معمولا در مانیتورهای گیمینگ با پنل کند VA شاهد هستیم را در این مانیتور مشاهده نمی کنیم؛ اما در برخی موارد که محتوای بسیار سریعی نمایش داده می شود؛ چیزهایی رویت می شود. این لکه ها کاربران را آزار نمی دهد و باید بدانیم مانیتور PG32UQX به پای سرعت نمایشگرهای مدرن IPS نمی رسد.

شاید برای گیمرهای حرفه ای و افرادی که درگیر بازی های رقابتی هستند؛ این مسئله کمی آزاردهنده باشد اما باید دانست که این مانیتور برای چنین رقابت های حرفه ای گیمینگ نیست.

ماژول اختصاصی G-SYNC یک نرخ تازه سازی تصویر متغیر (VRR) سازگار با پردازنده GPU را فراهم می کند و این اطمینان را می دهد که در نرخ تازه سازی تصویر 144 هرتز شاهد لک و تاخیر نباشیم.

اولین ماژول G-SYNC با پشتیبانی از DSC 1.2 و همین طور DisplayPort 1.4 است. شما می توانید تصاویر با رزولوشن 4K UHD را تا نرخ 144 هرتز در عمق رنگ 10 بیتی بدون هیچ گونه فشرده سازی قابل توجهی اجرا و از آن لذت ببرید.

همچنین اجازه می دهد یک نرخ تازه سازی تصویر متغیر روی کارت های گرافیکی AMD با درگاه DisplayPort داشته باشیم. روی HDMI از FreeSync پشتیبانی می شود ولی VRR با Xbox Series X روی نرخ 120 هرتز کار می کند.

نور پس زمینه این مانیتور بدون لرزش است چون از PWM (سرنام Pulse-Width Modulation) برای روشنایی استفاده نمی کند. اگر به لرزش نور حساس هستید؛ روی این مانیتور نباید نگران سردردهای ناشی از استفاده طولانی مدت باشید.

ویژگی ها

در حاشیه پایین مانیتور، سه کلید میانبر علاوه بر کلید منوی اصلی مشاهده می شود. مدتی طول می کشید تا عادت کنید ولی کاملا کاربردی است و به شما اجازه می دهد مانیتور را به طور کامل هدایت کنید.

همچنین، یک پنل اولد LiveDash کوچک 2 اینچی در حاشیه پایین می بینیم که برای نمایش پارامترهای سیستم مانند دمای GPU و CPU استفاده می شود. به علاوه، مانند محصولات گیمینگ ایسوس شاهد ویژگی Aura Sync RGB برای رنگ پردازی هستیم و می توان رنگ بندی لوگو پشت مانیتور را با چراغ های LED هماهنگ سازی کرد.

از دیگر ویژگی های گیمینگ می توان به Dark Boost (تغییر انحنای گاما برای دید بهتر در بازی های زمینه تیره)، GameVisual (تنظیمات مختلف عکس مانند FPS و RTS/RPG و Cinema و Racing و Scenery) و GamePlus اشاره کرد.

مانند دیگر مانیتورها شاهد ابزارهای استاندارد تنظیم تصویر و همین طور تنظیمات پیشرفته تر از جمله رنگ اشباع 6 محوره، هشت تنظیم پیش فرض دمای رنگ، پنج تنظیم پیش فرض گاما (از 1.8 تا 2.6 به علاوه انتخاب sRGB و منحنی گامای BT.1886) در دسترس هستند.

همچنین می توانید سرعت نور پس زمینه را تغییر دهید و روی Fast و Medium و Gradual یا Off بگذارید که ما پیشنهاد می کنیم برای بازی ها روی Fast قرار دهید.

طراحی و اتصالات

ایسوس PG32UQX از طراحی ROG قابل تشخیص با پایه محکم و همه کاره بهره می برد. شما می توانید ارتفاع این مانیتور را تا 70 میلی متر بالا ببرید؛ چرخش آن از صفر تا 20 درجه، شیب از صفر منفی 5 تا مثبت 20 درجه و VESA تا 100 در 100 میلی متر سازگار است.

علاوه بر این، مانیتور دارای یک پوشش مات ضد نور خفیفی است تا از انعکاس نور جلوگیری کند. توجه کنید که مانیتور دارای یک فن خنک کننده هم هست اما نسبتا بی صدا است.

اتصالات این مانیتور شامل DisplayPort 1.4 با DSC، سه درگاه HDMI 2.0، دو هاب USB 3.0 و جک هدفون است. در بالای صفحه نمایش هم یک درگاه USB 2.0 خارجی هم یافت می شود و روی پایه هم هم امکان نصب یک وبکم آسان واقع شده است.

در حالی که این مانیتور HDMI 2.1 ندارد؛ از 4K با نرخ تصویرسازی 120 هرتز برای Xbox Series X با نمونه برداری 4:2:0 کروم پشتیبانی می کند. پشتیبانی از 1080p و 1440p و 2160p تا 120 هرتز در ایکس باکس سری ایکس هم وجود دارد. روی پلی استیشن 5 فقط از رزولوشن 1080p با 120 هرتز پشتیبانی می شود.

استفاده از تک رنگ برای نمایش متن در پس زمینه یا برای هنگامی که دورتر از مانیتور نشسته اید هم مناسب است.

قیمت و مانیتورهای مشابه

گفتیم قیمت مانیتور ایسوس ROG Swift PG32UQX حدود 3 هزار دلار است که بسیار بالا است. با توجه به اینکه اولین مانیتور 32 اینچ دارای نرخ تازه سازی 144 هرتز با نور پس زمینه mini LED است؛ انتظار چنین قیمتی می رود.

اگر بخواهید یک تجربه عالی HDR داشته باشید؛ مانیتور PG32UQX بسیار شگفت انگیز خواهد بود.

اما تلویزیون هایی مانند LGs CX یا C1 با میزان 48 اینچ زمان پاسه گویی بهتری دارند و در محیط های تاریک تجربه کاربری بهتری ارائه می دهد. مانیتورهای ایسر Predator X32 و ویوسونیک XG321UG هم ادامه دهنده مانیتور PG32UQX است که امسال وارد بازار شدند ولی از نظر قیمتی متعادل تر خواهند بود.

منبع: یک پزشک

به "بررسی مانیتور گیمینگ ایسوس ROG Swift PG32UQX" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی مانیتور گیمینگ ایسوس ROG Swift PG32UQX"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید