بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی اداری شده است

به گزارش وبلاگ قطب نما، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی اداری شده است.

بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی اداری شده است

فخر الله حسینی سرمایه گذار پروژه بزرگ توریستی پارک جنگلی مهریان شهر یاسوج در نشست با وبلاگ قطب نما گفت: بروکراسی اداری و طولانی شدن روند استعلامات، سرعت پیشرفت فاز اول طرح بزرگ توریستی مهریان یاسوج را گرفت.

وی اضافه کرد: با تقدیر از تمام اقدامات حمایتی، در صورتی که همکاری لازم دستگاه ها محقق شده بود، خروجی استعلامات در زمان کمتری اجرایی و فاز اول طرح بزرگ توریستی یاسوج بیش از 70 درصد در فاز اول پیشرفت داشت.

حسینی با بیان اینکه خواستار رفع موانع اداری و استعلاماتی پیش روی پروژه پارک جنگلی یاسوج هستیم، اظهار کرد: امید است همکاری ها هر چه سریعتر محقق و فاز عملیاتی طرح را با سرعت مطلوب داشته باشیم. با وجود کوشش های مکرر و ارائه طرح در کارگروه توریستی، همچنان استعلامات منابع طبیعی انجام نشده است.

این سرمایه گذار اعلام نمود: یک طرح اشتغالزا و بزرگ چرا باید 20 ماه درگیر استعلام گردد، در حالی که در همه جا برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن می نمایند، اما باید توجه کنیم که با فرسایشی سازی روند اجرای این طرح، گبه ما را از زیر پایمان کشیده می گردد.

حسینی با بیان اینکه سرای نشاط مهر کوهستان (پارک جنگلی) یاسوج با احداث یکی از برترین پلهای معلق عملیاتی می گردد، توضیح داد: پل معلق 385متری و یکی از کم نظیرترین های خود در کشور است.

وی پیرامون اینکه بزرگترین پروژه توریستی جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی اداری شده است، ادامه داد: تله کابین نیز در دو فاز اولیه و توسعه اجرایی و تا پنج هزار و 500 متر قابلیت ارتقای فاز توسعه دیده شده است.

این سرمایه گذار بعلاوه از اجرای زیپ لاین در 800 متر ارتفاع اطلاع داد و عنوان نمود: با تحقق فاز اول پروژه، فاز دوم با سه هزار و 150 متر اجرایی می گردد و بعلاوه تحقق کنسول معلق را در پارک جنگلی توریستی شهر یاسوج خواهیم داشت. پل معلق، تله کابین، تله شیر، سورتمه ریلی و چندین محور ظرفیت توریستی در اجرای طرح دیده شده است.

حسینی تاکید نمود: ما طولانی ترین زیپ لاین جهان را اجرایی می کنیم که در گینس نیز ثبت گردد و علاوه بر این، ظرفیت های اقامتی، رفاهی، نمایشگاهی، فرهنگی و معرفی زیست عشایری را نیز خواهیم داشت.

وی مجموع برآورد اولیه سرمایه گذاری طرح را 950 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: 25 درصد آورده سرمایه گذار بوده، این طرح برای نفر250 شغل ایجاد خواهد نمود، فعالیت پروژه به شکل 24 ساعته خواهد بود و کوشش ما بر اجرای فازها در کمترین زمان است. گاه منابع طبیعی در کسوت موانع طبیعی در می آید و باعث ایجاد مشکل برای سرمایه گذار می گردد که امیدواریم این مسائل در راه ساخت پروژه از پیش پا برداشته گردد.

حسینی بیان نمود: اگر برخی مجموعه های و دستگاه های استانی یاری می کردند و در 20 ماه گذشته جواب استعلام های ما داده میشد، فاز اول این پروژه اکنون 70 درصد پیشرفت داشت تا بتوانیم جوابگوی مطالبه گری مردم باشیم.

بعلاوه محمود باقری مشاور سرمایه گذار در طرح بزرگ توریستی تنگه مهریان واقع در شهر یاسوج نیز در جمع وبلاگ قطب نما گفت: خوشبختانه سرمایه گذار این طرح بزرگ توریستی پای کار بوده و به صورت شبانه روزی پیگیر مسائل مربوط به آن است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار میتوانست پول خود را در جاهای دیگری هزینه کند اما در پی ادای دین در زادگاه خود بود، اضافه کرد: این پروژه توریستی تحت عنوان پارک جنگلی و طبیعی و توریستی بوده و یکی از هیجان انگیزترین طرح های توریستی در جنوب کشور به شمار می رود.

باقری با بیان اینکه در سند آمایش استان کهگیلویه و بویراحمد توریستی یکی از محورهای توسعه استان است، اظهار کرد: مسئولان استانی وظیفه دارند در این خصوص سرمایه گذار را یاری نمایند تا توریستان به جای حضور و ماندگاری یک یا دو ساعته در مرکز استان و هزینه نکردن در یاسوج بتوانند ساعتهای بیشتری و حتی روزهایی را در مرکز طبیعت ایران سپری نمایند و اگر این فضا آماده گردد قطعاً ماندگاری توریست هم بیشتر خواهد شد.

مشاور سرمایه گذار با بیان اینکه پل معلق به طول 385 متر در این بستر ساخته خواهد شد، اعلام نمود: این پل بزرگترین پل معلق در کشور خواهد بود که بعد از آن پل معلق ارومیه قرار گرفته است و می خواهیم رتبه اول را در کشور داشته باشیم و در خاورمیانه هم اول باشیم این پل با عرض 1.5 و با ارتفاع 80 متر از سطح زمین قرار گرفته است.

باقری توضیح داد: بعلاوه تله کابینی که در فاز اول به طول 1.8 کیلومتر و در فاز توسعه ای 5.5 کیلومتر توسعه پیدا خواهد نمود تله سیژ به طول 800 متر و زیپ لاین به طول 800 متر که در فاز بعدی 3150 متر طولانی ترین زیپ لاین جهان خواهد بود، کنسول معلق در بالاترین نقطه کوه قرار خواهد گرفت و به طول 40 متر و به ارتفاع 170 متر از سطح رودخانه خواهد بود بعلاوه طولانی ترین سورتمه ریلی کشور را اینجا خواهیم داشت که در کنار آن فضای اقامتی و رفاهی نیز وجود دارد. ورزش های آبی و نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی و بازارچه و ایستگاه نجوم تا توریستان بتوانند آسمان و ستاره ها را رصد نمایند. ایستگاه کوهنوردی و برف نوردی هم خواهیم داشت و ایستگاه سلامت توریستی تا بتوانند سلامت خود را مقدار گیری نمایند.

وی ادامه داد: مبلغ سرمایه گذاری 950 میلیارد تومان است که قطعاً این مبلغ بیشتر خواهد بود و 25 درصد آن را خود سرمایه گذار آورده است، زمینی که طرح در آن اجرا می گردد 130 هزار متر مربع خواهد بود که 11 هزار متر مربع آن خود مالک است.

مشاور طرح در مورد معارضات عنوان نمود: معارض اول دانشگاه یاسوج بود زمینی را در سال 75 به عنوان ایستگاه تحقیقاتی به دانشگاه یاسوج دادند که به اندازه 130 هکتار بود که طی تفاهم کارهایی انجام شد مشکل رفع شد یکسری معارض محلی نیز وجود دارد که مجموعه استانداری و سایر دستگاه ها قول داده اند این مسائل را رفع نمایند.

باقری در رابطه با عبور جاده طریق الرضا از این مسیر تاکید نمود: بخش اعظمی از فضاها به صورت پل و معلق خواهد بود و قطعاً مسئله ای در بحث جاده نخواهیم داشت تمامی استعلامات 15 گانه را گرفته ایم و تنها بخشی از کار با منابع طبیعی هنوز مشکل داریم.

وی با بیان اینکه در آبان ماه 1400 درخواست به کارگروه توریستی داده شد در اردیبهشت 1401 با درخواست موافقت شد، بیان نمود: در مهر 1401 استعلامات 15 گانه ارسال شد همه دستگاه ها به جز منابع طبیعی پاسخ دادند اگر همان وقت پاسخ می دادند کار این پروژه ماه ها پیش شروع میشد و هزینه کمتری برای سرمایه گذار در پی داشت اکنون نیز مشاور در پی تحویل زمین است هرچه پروژه طولانی تر گردد هزینه بیشتری خواهد داشت.

سعید جاویدبخت مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مستندات این طرح وجود دارد و سرمایه گذار کم و زیاد می گوید و سرمایه گذار دنبال ماده 2 بود و ما نمی توانستیم تخصیص بدهیم، چرا که طبق قانون تخصیص اراضی جنگلی ممنوع است و دنبال یک روش دیگر بودیم.

وی اضافه کرد: این سرمایه گذار مدتی دنبال تخصیص بود و بعد دنبال احاله مدیریت آمد که اکنون شرایط کارش تحت پیگیری است.

جاویدبخت اظهارکرد: سرمایه گذار طرح را دیر به منابع طبیعی داد و اشکالاتی اساسی بر این طرح وارد بود که با موانع قانونی در رابطه با جنگل بوده که در واقع این طرح به لحاظ ساختاری، حقوقی، ماهیتی و فنی ایراد داشت که با این وضع صلاحیت آنالیز این طرح در اختیار کمیته فنی و شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل های کشور است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام نمود: چون اجرای طرح در جنگل طبیعی و آن هم در این سطح باید طبق اظهارنظر و کارشناسی ملی باشد، که این طرح به تهران و سازمان جنگلها ارسال شد و قرار است که کارشناسان سازمان جنگلها به یاسوج اعزام و از محل اجرای طرح بازدید داشته باشند که البته ایراداتی بر طرح گرفتند. هر گونه تصمیمی در این خصوص گرفته گردد طبق قانون هر گونه همکاری لازم باید انجام خواهیم داد.

جاوید بخت توضیح داد: هرگونه همکاری تا به امروز از سوی منابع طبیعی در راستای اجرای طرح های و اجرای پروژه ها از جمله در بخش توریستی، همکاری لازم را با سرمایه گذاران انجام داده است. ساختار این طرح توریستی موانع قانونی با جنگل دارد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح توریستی در منطقه پارک جنگلی طبیعی و حفاظتی بلوط است که بیشتر درختان واقع شده در محل اجرای این طرح از 250 تا 400 سال سن دارند. بنابراین ما خواستار حفظ طبیعت و جنگل هستیم و همه کارهایی که انجام می گردد در راستای طرح آمایش سرزمینی و با رعایت قانون آنالیز و اجرا گردد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان نمود: سرمایه گذار این طرح ادعا می نماید که هیچ درختی قطع نمی گردد اما برخی از فعالیتهایی را که می خواهد انجام دهد با چارچوب مدیریت پارک های جنگلی همخوانی ندارد و سازگار نیست و طبق نظر کمیته فنی و کارشناسان قطعا این نوع فعالیتها تخریب جنگل و درختان را در پی خواهد داشت که باید آنالیز فنی و کارشناسی گردد.

منبع: همگردی

به "بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی اداری شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی اداری شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید