خردسالان با این مجموعه برای فراگیری مهارت های آموزشی آماده می شوند
به گزارش وبلاگ قطب نما ، بچه ها پنج یا شش ساله آماده اند تا محیط خود را از خانه و خانواده گرفته تا جامعه و جهانی که در ان به سر می برند بشناسند. آنها کنجکاوند و می خواهند مانند بزرگسالان رفتار نمایند و از آزمون و خطا لذت می برند چون متوجه شده اند این شیوه راهی ست برای شناختن. در این راستا کتاب ابزار مهمی است که می تواند به نحوی روشمند، برپایه نظریه های علمی و در قالب فعالیت های تعریف شده نظام مند به آموزش های مربیان در آکادمی یا والدین در خانه جهت بدهد.
یوزی و گاندو به پیش دبستانی می فرایند مجموعه ای شامل 12 عنوان کتاب ویژه آموزش به بچه ها پنج و شش ساله است. کتاب های این مجموعه هم به عنوان کتاب آموزشی در مراکز پیش دبستانی قابل استفاده اند و هم به عنوان کتاب کار و فعالیت در خانه زیر نظر پدر یا مادر برای آموزش به خردسالان کاربرد دارند.
این مجموعه براساس فعالیت های راهنمایی شده، خردسالان را برای فراگیری مهارت های آموزشی در دبستان ازجمله خواندن و نوشتن، استخراج اطلاعات، تفکر و حل مسئله و مهارت های ارتباطی آماده می نماید.
بدن انسان، بهداشت، بیماری ها، جانوران، خانواده، خوراکی ها، روستا، زمان، شغل ها، شهر، گیاهان، مدرسه عنوان های این مجموعه 12 جلدی هستند که به قلم مهدی ضرغامیان، مهناز عسگری و صدیقه عندلیبی نوشته شده و با تصویرگری سعیده کشاورز به تازگی از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده است.
مهناز عسگری از مولفان یوزیبچه ها صرفا پس از پشت سر گذاشتن مجموعه ای از تمرین های مناسب می توانند نگاه خود را با حرکت های انگشتان شان تنظیم نمایند
و گاندو به پیش دبستانی می فرایند درباره چگونگی تالیف این مجموعه به ایبنا گفت: من و مهدی ضرغامیان از سال 1395 مطالعه و تحقیق درباره گروه سنی پیش دبستانی، مولفه های زبانی و کتاب های آموزشی و فعالیت محور منتشر شده برای این گروه سنی را آغاز کردیم تا سال 1397 که تالیف این مجموعه را با همکاری صدیقه عندلیبی، معلم باسابقه، خلاق و خوش فکر آموزش و پرورش که سابقه بیش از 25 سال فعالیت و تدریس در پایه های پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی را دارد، آغاز کردیم.وی اضافه نمود: تالیف این مجموعه یک سال طول کشید سپس آن را برای تصویرگری و آماده سازی به ناشر تحویل دادیم که در نهایت در بهار 1400 منتشر شد.
این نویسنده و مترجم در ادامه اعلام کرد: قبل از تالیف این مجموعه علاوه بر آثاری که در این زمینه به زبان فارسی تالیف یا ترجمه شده، سایر کتاب هایی را هم که به زبان انگلیسی و فرانسه منتشر شده بود را مطالعه و آنالیز کردیم و نقاط قوت و ضعف آن را معین کردیم و کوشش کردیم کاری متفاوت انجام دهیم و محصول جدیدی را از نظر روانشناسی تربیتی، زبان آموزی کودک، فارسی آموزی و ... در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
عسگری ادامه داد: طرحی که آماده کردیم، پایه اصلی زبانی و علمی کار بود و در کنار همه این ها نکته ای که خیلی برایمان اهیمت داشت این بود که کار تالیفی مان رنگ و بوی کاملا ایرانی و بومی داشته باشد؛ زیرا اغلب کارهایی که در این زمینه منتشر شده، یا ترجمه است یا اگر هم تالیفی است بیشتر رنگ و بوی فرنگی و غیربومی دارد.
مهدی ضرغامیان، مهناز عسگری
این نویسنده گفت: بر این اساس تصمیم گرفتیم دو شخصیت باران و بابک را وارد کتاب کنیم تا به کار رنگ و بوی ایرانی بدهد و بچه ها بتوانند با آن ها ارتباط برقرار نمایند؛ همچنین یوزی که نمادی از یوزپلنگ ایرانی و گاندو
پرورش فن مشاهده، توجه و مهارت های ذهنی کودک نیز از اهداف دیگری است که در تالیف این مجموعه مدنظر داشتیم
که نمادی از تمساح بومی ایران است را برای جلب توجه بچه ها به مسائل و موضوعات زیست محیطی به کار اضافه کردیم و این چهار شخصیت اصلی، در کنار دوستانشان کار را پیش می برند. البته ورود این شخصیت ها به کتاب، سبب شیرینی و دلپذیرشدن کار در کنار جنبه آموزشی آن نیز می گردد.تقویت رشد شناختی در بچه ها
عسگری در ادامه به کاربرد مجموعه 12 جلدی یوزی و گاندو به پیش دبستانی می فرایند اشاره نمود و گفت: بخش های اصلی که در این مجموعه تعریف کردیم، سبب تقویت رشد شناختی در بچه ها می گردد؛ از مشاهده و توجه و تمرکز گرفته تا تربیت نگاه جزئی نگر و درک و استنباط متن و محیط اطراف.
این نویسنده و مترجم اضافه نمود: در کنار اینها مساله مهم روبروه ای بود که می خواستیم با زبان داشته باشیم و آموزش کلی خوانی به بچه ها برای والدینی که ترجیح می دهند فرزندانشان با روش کلی خوانی آشنا شوند. همچنین در این مجموعه روی فعالیت های دست ورزی نیز کار کردیم که پیش درآمدی برای ورود به پیش دبستانی و مدرسه و آغاز به خواندن و نوشتن است.
تاکید بر فعالیت های بدنی
به گفته این پژوهشگر، علاوه بر ویژگی های فوق این مجموعه بر فعالیت های بدنی هم تاکید دارد و مسائل و فعالیت های ساده یوگا و بازی های ساده ای که کاملا هدفمند است و به شکل های مختلف بچه ها را ورزیده می نماید مانند فعالیت هایی که سبب تقویت ماهیچه های انگشتان می گردد یا فعالیت هایی که چشم باید داشته باشد که در سیستم آموزشی چندان به آن ها توجه نمی گردد.
عسگری در ادامه شرح داد: در واقع پرورش آمادگی نوشتن از مواردی است که مد نظر ما بوده. صفحه های نقاشی و رنگ آمیزی، بازی، ماز، نوشتن، بازی و ورزش بخش های مهم این مجموعه هستند که انگشتان،
شناختن نظام نشانه شناسی و آگاهی از زبان نوشتاری، جهت ها، تشخیص تفاوت ها و شباهت های نشانه ها، درک تمایز شکل ها و فراگیری صورت نوشتاری تعداد محدودی از کلمات بدون توجه به بازشناسی و شناختن حروف الفبا آمادگی های اولیه ای هستند که حتی می توانند اختلال های یادگیری بعضی از بچه ها را نمایان سازند تا مسائل آن ها پیش از ورود به دبستان رفع گردد
عضلات دست و حرکات چشم های بچه ها را برای نوشتن آماده و هماهنگ می نماید. بچه ها صرفا پس از پشت سر گذاشتن مجموعه ای از تمرین های مناسب می توانند نگاه خود را با حرکت های انگشتان شان تنظیم نمایند.پرورش فن مشاهده، توجه و مهارت های ذهنی بچه ها
وی همچنین اعلام کرد: پرورش فن مشاهده، توجه و مهارت های ذهنی کودک نیز از اهداف دیگری است که در تالیف این مجموعه مدنظر داشتیم. بچه ها در صفحه های مشاهده و گفت وگو، حافظه و یادآوری، استدلال و استنتاج، با تمرین هایی روبرو می شوند که با انجام آن ها یاد می گیرند به جزئیات اطلاعات دقت نمایند، داده ها را استخراج و طبقه بندی نمایند و به توصیف آن ها بپردازند. همچنین پرورش سخن گفتن و مهارت های اجتماعی کودک نیز مورد دیگری است که به آن توجه شده و صفحه های مشاهده و گفت وگو، استدلال و استنتاج و قصه بخش هایی از این مجموعه هستند که به کودک یاری می نمایند تا ضمن توجه به گفته های دیگران و درک کلی و جزئی اطلاعات دریافتی برداشت خود را بیان نمایند.
پرورش آمادگی خواندن در کودک
وی در ادامه پرورش آمادگی خواندن در کودک را هدف دیگر تالیف این مجموعه عنوان نمود و گفت: صفحه های واژه آموزی، مشاهده کن، تشخیص و بازشناسی، حاوی آموزش ها و تمرین هایی هستند که بچه ها را برای فراگیری خواندن آماده می نمایند. خواندن با یادگیری حروف الفبا آغاز نمی گردد. شناختن نظام نشانه شناسی و آگاهی از زبان نوشتاری، جهت ها، تشخیص تفاوت ها و شباهت های نشانه ها، درک تمایز شکل ها و فراگیری صورت نوشتاری تعداد محدودی از کلمات بدون توجه به بازشناسی و شناختن حروف الفبا آمادگی های اولیه ای هستند که حتی می توانند اختلال های یادگیری بعضی از بچه ها را نمایان سازند تا مسائل آن ها پیش از ورود به دبستان رفع گردد.
به گفته عسگری آموزش درک شمردن، شناختن اعداد و اشکال نیز در این مجموعه به بچه ها آموزش داده می گردد و در صفحه های گوناگون این مجموعه بچه ها ضمن یادگیری شمارش و شناختن اعداد با شکل های هندسی، رنگ ها و جهت یابی نیز آشنا می شوند.
انتشارات محراب قلم، مجموعه 12 جلدی یوزی و گاندو به پیش دبستانی می فرایند را در 32 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 25 هزار تومان برای هرجلد منتشر نموده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران