کامل ترین راهنمای سفر به قشم

به گزارش وبلاگ قطب نما، وقتی صحبت از سفر و جنوب می شود، سفر به قشم از مجذوب کننده ترین گزینه ها به شمار می آید. برنامه ریزی برای این سفر به دلیل شرایطی که در ادامه به توضیح مفصل آن ها خواهیم پرداخت، باید به درستی انجام شود تا سفر راحتی داشته باشید. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم کامل ترین راهنمای سفر به قشم را در اختیار شما بگذاریم تا برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید.

کامل ترین راهنمای سفر به قشم

همه چیز درباره سفر به قشم

قشم جزیره ای بزرگ در خلیج فارس است که قدمتی کهن دارد و به همین دلیل انواع جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی را دارد. همین جاذبه های گردشگری باعث شده این جزیره همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری باشد. برای سفر به این جزیره حتما باید چند روز زمان را در نظر بگیرید تا بتوانید از تمامی جاذبه های دیدنی قشم بازدید کنید.

بهترین زمان سفر به قشم

آب و هوای قشم به دلیل نزدیکی به خط استوا گرم و مرطوب بوده و به دلیل قرار گیری در ساحل خلیج فارس، رطوبت هوا در قشم بسیار بالاست. بهترین فصل سفر به قشم از نظر آب و هوایی اوایل پاییز تا اواسط بهار است که دمای هوا به نسبت پایین تر بوده و جزیره روزهایی و شب هایی خنک دارد.

اما اگر در پی سفر مقرون به صرفه به قشم باشید، تابستان با توجه به گرمای هوا و حضور کمتر گردشگران، هزینه های سفر کاهش می یابد. در این فصل می توانید خرید بلیط هواپیما قشم و رزرو هتل را با بهترین قیمت انجام دهید. این بازه از سال را به عنوان مقرون به صرفه ترین زمان سفر به قشم در نظر بگیرید.

همچنین در کشور ما نوروز برای بسیاری بهترین زمان سفر به شمار میرود، چرا که آب و هوا در این موقع از سال تقریبا در تمامی ایران خوب است. همچنین تعداد روزهای تعطیل مناسب بوده و مردم در جای جای کشور مشغول برپایی جشن و شادی هستند، اما باید در نظر داشته باشید که هزینه سفر به قشم در نوروز در این موقع از سال کمی بالاتر است.

اما حالا که صحبت از هزینه مسافرت به قشم شد، باید جنبه های دیگر این سفر را بررسی کنیم تا در نهایت متوجه شویم چگونه می توان این هزینه ها را کاهش داد. در ادامه درباره راه های سفر به قشم و هزینه های آن بیشتر بدانید.

راه های سفر به قشم

بعد از اینکه درباره زمان سفرمان تصمیم گرفتیم، باید به فکر این باشیم که چگونه به قشم سفر کنیم و برای آن برنامه بریزیم. خوشبختانه راه هایی که می توانید خودتان را به این جزیره برسانید، متنوع بوده و انتخاب های بسیاری در برابر شما واقع شده است.

سفر به قشم با هواپیما

سفر به قشم با هواپیما بهترین راه برای رفتن به این جزیره زیبای جنوب کشورمان است. تقریبا می توانید بلیط هواپیما قشم را تمامی شهرهای بزرگ ایران خریداری کنید و به راحتی خودتان را به این جزیره برسانید. البته این روش هزینه به نسبت بالاتری دارد ولی با انتخاب آن، از راحتی بسیار زیادی در راستا برخوردار خواهید شد.

سفر به قشم با قطار

چگونه با قطار به قشم برویم؟ برای سفر ریلی به قشم باید بلیط قطار بندرعباس را خریداری کنید. بعد از اینکه، از طریق راه آهن سراسری خودتان را به بندر عباس رساندید، با قایق یا دیگر انواع شناورها می توانید به جزیره قشم بروید.

سفر به قشم با ماشین شخصی

حالا سوال اینجاست که چگونه با ماشین شخصی به قشم برویم؟ برای سفر به قشم با ماشین شخصی پس از رسیدن به بندر عباس، به بندر پل بروید و خودروی خود را با لندینگ کرافت به جزیره قشم ببرید.

در زمان هایی که شرایط آب و هوا مناسب نباشد، قایق های مسافربری قشم شما را جابجا نمی کنند؛ در این شرایط نیز می توانید به بندر پل رفته و با سوار شدن بر روی لندینگ کرافت ها پس از طی راستای 20 دقیقه ای خود را به جزیره قشم برسانید.

در ادامه راهنمای سفر به قشم راه های رسیدن به این جزیره زیبا را نیز بررسی کردیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره رزرو هتل های قشم، حمل و نقل عمومی، رستوران ها و مراکز خرید جزیره در اختیارتان قرار دهیم.

اقامت در قشم

این جزیره به دلیل اینکه مقصد بسیاری از گردشگران است، امکانات اقامتی بسیاری وجود دارد. از هتل گرفته تا اقامتگاه های بومگردی از جمله مواردی هستند که می توانید از میان آن ها دست به انتخاب بزنید. حال با توجه به اینکه بخواهید سفری لوکس را تجربه کنید یا قصد داشته باشید سفری مقرون به صرفه را برنامه ریزی نمایید، می توانید از بین هتل های لوکس قشم تا اقامتگاه های بومگردی سنتی و محلی به بررسی و انتخاب بپردازید.

نحوه رزرو هتل در قشم مانند دیگر شهرها است، اما اقامتگاه های بومگردی زیادی با توجه فضای بومی جزیره در آن یافت می شود. اگر در پی رزرو بهترین هتل های قشم هستید، می توانید سراغ گزینه هایی زیر بروید:

-هتل ارم

-هتل هانی

-هتل آتامان

-هتل آوینا

-هتل آرتا

سوال بعدی که در برنامه ریزی برای سفر به این جزیره پیش می آید این است که قشم گردی را از کجا شروع کنیم؟ پاسخ به این سوال بسیار راحت است چرا که قشم دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که برای تمامی سلیقه ها مناسب هستند و حوصله شما هرگز سر نخواهد رفت.

مجذوب کننده ترین جاهای دیدنی قشم

این که شما سفر به قشم در تابستان را انتخاب کنید و یا در پی جاهای دیدنی قشم در زمستان باشید، در کل تفاوت چندانی در برنامه ریزی شما برای گشت و گذار در این جزیره ایجاد نمی کند. تنها تفاوت هایی جزئی در نوع تفریحات و هزینه های آن ها است که می تواند نوع برنامه ریزی شما را کمی تغییر دهد. ولی با این وجود یکسری از تفریحات و جاهای دیدنی قشم هستند که به فصل ارتباطی ندارند و همواره پذیرای گردشگران هستند.

اولین جایی که حتما نام آن را شنیده اید و باید در سفر به جزیره قشم از آن بازدید داشته باشید، دره ستارگان است. صخره های این دره بر اثر فرسایش خاک با آب و باد شکل های عجیبی به خود گرفته اند ولی به باور مردم محلی این صخره ها، کوهی بوده اند که پس از برخورد یک ستاره به این شکل درآمده اند.

دره تندیس ها در قشم جاذبه دیگری است که شباهت بسیاری به دره ستارگان دارد، ولی محوطه ای وسیع تر را شامل می شود و حالت صخره های آن مانند تندیس های بزرگی است که در برابر شما قد علم کرده اند.

جزایر ناز یکی دیگر از این مکان های دیدنی قشم هستند. جزر و مد در این جزایر به گونه ای است که می توانید وقتی آب پایین رفته است فاصله بین جزایر را به صورت پیاده طی کنید. خرید از محلی هایی که در این محوطه بساط می کنند، نقاشی با حنا روی پوست و در آخر هفته ها دیدنی حرکات نمایشی خودروهای لوکس مردم محلی، از تفریحات جزایر ناز قشم به شمار می رود.

تنگه چاهکوه از دیگر جاهای دیدنی قشم محسوب می شود، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. در این تنگه چاه های کم عمق بسیاری وجود دارد و به همین دلیل این نام برای آنها انتخاب شده است. اشکالی که صخره ها و حفره های آن ها در کنار یکدیگر به وجود آورده اند بسیار مجذوب کننده بوده و شما را به سفری خیالی خواهند برد.

از عجایب جزیره قشم می توان به جنگل حرا اشاره کرد که درختان آن نسبت به آب شور دریا مقاومت دارند و نمک آن را تصفیه می کنند. این جنگل نیز با جزر و مد آب تا نیمه به زیر آب رفته و مجددا بیرون می آید.

غار نمکدان قشم نیز دیگر جاذبه طبیعی این جزیره است که در آن لایه های نمک روی یکدیگر و قندیل های نمکی چشم انداز ها بسیار زیبایی را به وجود می آورد.

غار خربس از غارهای جزیره قشم و از دیدنی های محبوب این جزیره به شمار می رود. خربس به مجموعه ای از غارهای در دل کوه گفته می شود که در زمان های گذشته محل زندگی مردم بومی بوده است.

سد گوران قشم در روستایی به همین نام واقع شده است که در قدیم محل زندگی زرتشتیان بوده و هر قسمت از سد در دوران سلطنت سلسله های مختلف ساخته شده است.

تفریحات آبی قشم

از قلم نیاندازید که در زمان سفر به جزیره، حتما از تفریحات آبی قشم استفاده کنید و خاطرات خوبی برای خودتان بسازید. این تفریحات شامل غواصی، پرواز با پاراگلایدر، قایق سواری، شاتل سواری، بنانا سواری، پاراسل و فلای بورد می شوند. همچنین در جزیره می توانید آفرود و سافاری را نیز تجربه کنید.

معروف ترین جزایر اطراف قشم

جزیره هرمز و جزیره هنگام در فاصله بسیار کمی از جزیره قشم دارند و جزو جاذبه های دیدنی آن به شمار می روند. هنگامی که در راستا رفتن به جزیره هنگام هستید، دلفین ها در کنار قایق، شما را همراهی خواهند کرد.

در جزیره هرمز چند جاذبه گردشگری وجود دارد که باید حتما از آن ها بازدید کنید، پس زمان لازم برای گشت و گذار در این جزیره را در نظر بگیرید. قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز اولین جایی است که باید به دیدن آن بروید. دره مجسمه ها و دره سکوت نیز از دیگر دیدنی های جزیره هرمز هستند که مانند تنگه های خود جزیره قشم دارای اشکال زیبا و خاص بوده و ارزش بازدید را دارند.

معدن خاک سرخ یکی دیگر از جاهای دیدنی هرمز است که یکی از بهترین خاک های سرخ دنیا را دارد. با خاک های رنگی جزیره هرمز نقوشی بر روی ساحل این جزیره شکل داده اند که به نوعی جاذبه گردشگری آن نیز به شمار میرود.

صحبت از جزایر شد و به یاد جزیره کیش افتادیم که در نزدیکی جزیره قشم واقع شده است. شما می توانید یکی از مجذوب کننده ترین و خاص ترین تجربه ها را با سفر دریایی از قشم به کیش به دست آورید. این سفر چند مرحله ای ممکن است از یک ساعت و نیم تا 3 ساعت زمان ببرد ولی به طور حتم یکی از بهترین تجربه های شما در سفر خواهد شد.

جاهای دیدنی قشم در شب

در جزیره قشم چندین مکان وجود دارد که در شب زیبایی آن ها چند برابر است. یکی از آن ها ساحل لارک است که به دلیل وجود فیتوپلانکتون ها در شب هایی که بادی نمی وزد و دریا آرام است، درخششی آبی رنگ دارد. ساحل نقره ای قشم نیز از دیگر جاهایی است که زیبایی خاصی در هنگام شب دارد و در طول روز نیز به دلیل حالت درخشان شن های آن پذیرای بازدیدنمایندگان بسیاری است.

جزیره قشم دارای طولانی ترین خط ساحلی جنوب است و از این رو پارک های ساحلی بسیاری در این جزیره وجود دارد که در طول شب می توانید در ساحل و خلیج فارس قدم بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

حمل و نقل عمومی در قشم

جابجایی در قشم با تاکسی، ون یا خودروهای اجاره ای انجام می شود. مرسوم ترین روش، استفاده از تاکسی بوده چرا که هزینه مناسبی دارد و همواره در دسترس است. روش دیگری وجود دارد که می توانید خودروی دلخواه خود را اجاره کنید و به صورت مستقل به هر جایی در جزیره که دلتان می خواهد بروید. البته هزینه این روش بالاتر است و علاوه بر هزینه اجاره خودرو، باید مبلغی را به عنوان ضمانت بپردازید.

روش دیگری که در سفرهای گروهی بسیار مناسب و مقرون به صرفه بوده، اجاره ون در قشم است. در این روش هم، مانند اجاره خودرو، با ارائه کارت ملی و گواهینامه و پرداخت مبلغ اجاره و ضمانت می توانید یک ون در اختیار داشته باشید و به گشت و گذار بپردازید. حالا که گشت و گذار شما تمام شده، نوبت به آن رسیده تا به سراغ بازارهای قشم برویم.

بهترین مراکز خرید و بازارهای قشم

قشم را می توان بهشتی برای خرید نامگذاری کرد. تنوع بازارها و اجناسی که در این جزیره وجود دارند، به قدری زیاد است که برای دیدن همه آن ها احتمالا زمان کم بیاورید. از میان سوغات قشم می توان به انواع ادویه، صنایع دستی، کیک هلر، خرما و خاک خوراکی جزیره هرمز می شوند.

بازار درگهان قشم

یکی از معروف ترین و قدیمی ترین بازارهای قشم، بازار درگهان است. این بازار مجموعه ای از تعدادی پاساژ و مرکز خرید است که تقریبا هر نوع کالایی را می توان در آن یافت. از مهم ترین مراکز خرید درگهان می توان به مجتمع تجاری دریا، مجتمع تجاری صدف، مجتمع تجاری مروارید، مجتمع تجاری نور، مجتمع تجاری اطلس، مجتمع تجاری زمرد، مجتمع تجاری دو دلفین، مجتمع تجاری پرشین گلف، مجتمع تجاری نگین، مجتمع تجاری اطلس و مجتمع تجاری نور هستند. برخی از این مجتمع های تجاری به طور تخصصی برخی کالاها را می فروشند و برخی دیگر انواع مختلف اجناس را عرضه می کنند.

برخی از بهترین مراکز خرید قشم عبارتند از:

-بازار قدیم قشم

-بازار پردیس

-سیتی سنتر 1

-سیتی سنتر 2

غذا های معروف قشم

غذاهای محلی قشم بیشتر بر پایه ماهی بوده و غذاهای دریایی در این شهر بسیار پر طرفدار هستند. از غذاهای معروف قشم می توان به کلمبا (حلیم ماهی)، ماهی کبابی، خوراک مهیاوه، عنکاس یا ماهی مرکب، پودینی کوسه، برنج دیشو، کاتوغ و زیبون اشاره کرد.

این غذاها را می توانید در بیشتر رستوران های قشم با بالاترین کیفیت پیدا کنید. اما برای اینکه کار شما کمی راحت شود، تعدادی از بهترین رستوران های قشم از نظر مسافران را معرفی خواهیم کرد. رستوران نعیم قشم، رستوران دفاری قشم با حال وهوای سنتی، رستوران خوان بوم قشم که جزو رستوران های لوکس قشم است، رستوران بادیل و رستوران شاورما چند موردی هستند که می توانید غذاهای سنتی و دیگر غذاها را با کیفیت مناسب در آن ها پیدا کنید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی قشم

قشم به دلیل پیشینه کهنی که دارد، دارای آداب و رسوم خاص خود نیز هست و اهالی جزیره تا به امروز به آن ها وفادار مانده اند. از جمله آداب و رسوم قشم می توان به می توان به جشن نوروز صیاد، جشن نخل و خرما، مراسم زار و مراسم قبله دعا اشاره کرد.

سفر به بزرگترین جزیره ایران را از دست ندهید!

با سفر به جزیره قشم، از بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس و در عین حال از یکی از زیباترین جزایر کشورمان بازدید کنید. جاهای دیدنی قشم از جاذبه های فرهنگی گرفته تا جاذبه های طبیعی، سفری به یادماندنی برایتان به همراه خواهد داشت. ما در این راهنمای سفر به قشم سعی کردیم، کامل ترین اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم تا به راحتی برنامه ریزی کرده، راهی جزیره بشوید و به کشف ناشناخته ها بپردازید.

اگر تجربه سفر به قشم را دارید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

peyman dehghan

منبع: فلای تودی

به "کامل ترین راهنمای سفر به قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامل ترین راهنمای سفر به قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید