دستگیری متهم نسل کشی رواندا در فرانسه ، 25 سال زندگی پنهانی

به گزارش وبلاگ قطب نما، این مرد 84 ساله در خانه خود در محله آنیه ق-سوق-سن در شمال پاریس دستگیر شد. او به کمک فرزندان خود مدت ها در این خانه مخفی شده بود.

دستگیری متهم نسل کشی رواندا در فرانسه ، 25 سال زندگی پنهانی

وزارت دادگستری فرانسه اعلام کرده است که فلیسین کابوگا یکی از مهمترین مظنونان فراری در ارتباط با نسل کشی رواندا، در نزدیکی پاریس دستگیر شده است.

به گزارش وبلاگ قطب نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، کابوگا یکی از مهمترین متهمان نسل کشی رواندا پس از حدود 25 سال فرار و زندگی مخفیانه در حومه پاریس دستگیر شد و احتمالا در دادگاه های بین المللی محاکمه خواهد شد.

کابوگا یکی از ثروتمندترین مردان رواندا بود و در دهه های گذشته او را یکی از حامیان مالی قتل عام رواندا در سال 1994 نامیده اند.

مقامات فرانسوی اعلام کردند که این مرد 84 ساله به اتهام نسل کشی از سوی مقامات قضایی بین الملل تحت پیگرد قانونی قرار داشته است.

براساس ادعاها، قوم هوتو در رواندا حدود 800 هزار نفر از قوم توتسی و میانه روهای قوم هوتو را در یک دوره 100 روزه در سال 1994 قتل عام کرد.

کاگوبا در خانه خود در محله آنیه ق-سوق-سن در شمال پاریس دستگیر شد. او به کمک فرزندان خود مدت ها در این خانه مخفی شده بود.

پلیس فرانسه او را یکی از فراریان تحت تعقیب جهان خوانده است.

فلیسین کابوگا با هویت جعلی در فرانسه زندگی می کرد - عکس اینترپل

این خبر برای پلیس رواندا نیز خوشایند بود.

آمریکا قبلا پنج میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که به دستگیری کابوگا منجر شود ارائه کرده بود.

او در ساعت 05:30 صبح روز شنبه 27 اردیبهشت 99 به وقت محلی دستگیر شد.

بی بی سی نیز در این باره نوشت: سرگه برامرتز دادستان ارشد مکانیسم بین المللی باقی مانده دادگاه های جنایی (آی آر ام سی تی)، که به پرونده های جنایی باقی مانده از رواندا و یوگسلاوی سابق رسیدگی می کند، گفت: بازداشت امروز فلیسین کابوگا یادآور این موضوع است که مسببان نسل کشی را می توان وادار به پاسخگویی کرد، حتی 26 سال بعد از ارتکاب جرم.

او اضافه نمود: بازداشت کابوگا از نقطه نظر عدالت بین المللی نشان می دهد که وقتی از حمایت بین المللی برخورداریم می توانیم پیروز شویم.

او ضمن قدردانی از فرانسه تاکید کرد که رواندا، بلژیک، بریتانیا، آلمان، هلند، اتریش، لوگزامبورگ، سوئیس، آمریکا، یورپل (پلیس اروپا) و اینترپل نقشی اساسی در این ماموریت ایفا کردند.

اولین عکس از فلیسین کابوگا پس از بازداشت /عکس: سایت chronicles.rw

انتظار می رود فلیسین کابوگا بعد از تکمیل فرآیندهای لازم قضایی در فرانسه، به آی آر ام سی تی منتقل شود تا تحت محاکمه قرار گیرد.

والری موکاباییر مدیر انجمن بیوه های نسل کشی رواندا، گفت که بازداشت کابوگا تک تک بازماندگان را شاد می کند.

دادگاه بین المللی کیفری برای رواندا همچنین می خواهد دو نفر دیگر به نام های پروتائیس امپیرانیا و آگوستین بیزیمانا که فراری هستند را محاکمه کند.

روز 6 آوریل سال 1994 هواپیمای حامل جوونال هابکمکمانا رئیس جمهور وقت رواندا از قوم هوتو در اثر شلیکی از زمین ساقط شد و کلیه سرنشینان آن کشته شدند. افراط گرایان هوتو گروه شورشی توتسی به نام جبهه میهن پرستی رواندا (آر پی اف) را مقصر شناخت - اتهامی که این گروه رد می کرد.

محله ای در شمال پاریس که کاگوبا در آن دستگیر شد/ عکس: AFP

بعد از آن شبه نظامیان هوتو در عملیاتی حساب شده شروع به قتل عام توتسی ها کردند. بسکمک از این جنایات هولناک با قمه انجام شد.

یکی از گروه های شبه نظامی شاخه جوانان حزب حاکم به نام اینتراهاموی بود که برای یافتن توتسی ها موانع جاده ای ایجاد می کرد، با برنامه های رادیویی علیه آنها نفرت پراکنی می کرد و خانه به خانه به جست وجوی قربانیان می پرداخت.

در سطح بین المللی کار زیادی برای جلوگیری از این کشتارها صورت نگرفت. سازمان ملل در آن زمان در رواندا نیرو داشت اما این ماموران دستور دخالت نداشتند و بیشتر نیروهای حافظ صلح از رواندا خارج شدند.

آمار نسل کشی رواندا/ نمودار: خبرگزاری فرانسه

به تدریج جبهه میهن پرستی رواند با حمایت اوگاندا شروع به پیشروی به سوی کیگالی، پایتخت کرد و در این فرآیند حدود دو میلیون هوتو عمدتا به جمهوری دمکراتیک کنگو گریختند.

آر پی اف همزمان با به دست دریافت قدرت متهم به کشتن هزاران هوتو شد، اتهامی که رد می کند.

ده ها هوتو به خاطر نقش خود در آن کشتارها در دادگاه کیفری بین المللی برای رواندا محکوم شدند و صدها هزار نفر دیگر در دادگاه های محلی در رواندا متهم شدند.

---

منبع: عصر ایران

به "دستگیری متهم نسل کشی رواندا در فرانسه ، 25 سال زندگی پنهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگیری متهم نسل کشی رواندا در فرانسه ، 25 سال زندگی پنهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید