برطرف چالش ناترازی گاز با اجرای طرح تعویض بخاری های فرسوده

به گزارش وبلاگ قطب نما، نجفی گفت: با تعویض 20 میلیون بخاری فرسوده در کشور می توان مشکل ناترازی 200 میلیون متر مکعبی گاز را حل کرد اما این طرح تا به امروز اجرایی نشده است.

برطرف چالش ناترازی گاز با اجرای طرح تعویض بخاری های فرسوده

در گفتگوی ویژه امشب موضوع ناترازی گاز و ضرورت اصلاح الگوی مصرف با حضور آرش نجفی رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران و جولایی مدیر نظارت بر فرآورش و توزیع گاز کشور بحث و آنالیز شد.

در حوزه ناترازی مصرف و فراوری گاز در چه شرایطی هستیم؟

نجفی: در سال گذشته 200 میلیون متر مکعب ناترازی گاز داشتیم که سال جاری 235 میلیون متر مکعب برآورد می گردد و این ناترازی به دلایلی همانند عدم رعایت الگوی مصرف و عدم سرمایه گذاری دولت در حوزه های قوانین تصویب شده در این خصوص افزایش یافته است.

در شورای اقتصاد چه تصمیمی برای برطرف ناترازی گاز گرفته شد؟

نجفی: گویا شرکت گاز و وزارت نفت پیشنهاد موثری ارائه نداده اند. باید در این خصوص اصلاح الگوی مصرف گاز و اجرای طرح تعویض بخاری های فرسوده از حالت قفل شدن دربیاید اما هیچ عکس العملی در این موارد دیده نشد و فقط روی انرژی های تجدید پذیر تمرکز بود.

طرح تعویض بخاری های فرسوده به چه علت اجرا نشد؟

نجفی: در این طرح سرمایه گذار و فراوریکننده تعیین بود ، بستر کار آماده است و توجیه مالی هم دارد اما کار انجام نشد. با تعویض 20 میلیون بخاری فرسوده در کشور کمبود و ناترازی 200 میلیون متر مکعبی را می توانیم حل کنیم.

وزیر نفت درخواست 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای برطرف ناترازی گاز دارد در حالی که با 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه تعویض بخاری های گازی فرسوده می توان بخش زیادی از چالش ناترازی گاز را برطرف کرد.

برای برطرف ناترازی گاز چه باید کرد و آیا امکان افزایش فراوری وجود دارد؟

جولایی مدیر نظارت بر فرآورش و توزیع گاز کشور: ظرفیت فراوری گاز ثابت است. مصرف گاز کشور از یک ماه پیش 3 برابر شده که تا الان تامین شده است و کمبودی نداشتیم.

امکان افزایش فراوری در بازه کوتاه مدت نداریم. الان تعمیرات نیروگاه ها صورت گرفته و حداکثر فراوری داریم.

اندازه فراوری و مصرف گاز در کشور چقدر است؟

جولایی: 950 میلیون متر مکعب گاز در روز فراوری و از این اندازه 830 میلیون متر مکعب شیرین سازی و تحویل داده می گردد. 55 درصد آن در بخش خانگی و صنایع کوچک و مابقی آن در نیروگاه ها و صنایع عمده مصرف می گردد.

در مورد اندازه سرمایه درخواست شده برای برطرف ناترازی گاز باید گفت که این اندازه سرمایه برای نگهداشت ذخایر موجود گازی ضروری است. البته طرح تعویض بخاری ها را هم در دستور کار داریم و پیگیر هستیم.

مهمترین راه حل برای برطرف ناترازی گاز چیست؟

جولایی: اولویت و خط قرمز ما تامین گاز مورد احتیاج بخش خانگی است. راه حلهای بهینه سازی و اصلاح تعرفه در کوتاه مدت اجرا می گردد و در بلند مدت باید نگهداشت و افزایش فراوری میادین را در دستور کار داشته باشیم.

اگر 10 درصد صرفه جویی گاز کنیم شرایط خوبی خواهیم داشت.

وبلاگ قطب نما مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "برطرف چالش ناترازی گاز با اجرای طرح تعویض بخاری های فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف چالش ناترازی گاز با اجرای طرح تعویض بخاری های فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید