معمای گرانی چای چیست؟ افزایش 52 درصدی بهای برگ سبز یا انحصار در واردات

به گزارش وبلاگ قطب نما، رئیس سازمان چای کشور علل گرانی چای را ناشی از افزایش قیمت برگ سبز و مواداولیه و هزینه های کارخانجات چای بیان کرد.

معمای گرانی چای چیست؟ افزایش 52 درصدی بهای برگ سبز یا انحصار در واردات

به گزارش اکوایران، درحالی که حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور علل رشد قیمت چای در بازار را ناشی از رشد هزینه های مواد اولیه می خواند. فعالان مالی این اتفاق را ناشی از انحصار در واردات چای می خوانند. 10 خرداد ماه بود که خبر رسید گروهی از فعالان مالی دیگر قادر به ثبت سفارش چای نیستند. در مقابل صرفا یک عده خاص مجاز به واردات چای بودند؛ رانتی که گفته شده بود سازمان چای آن را کلید زده است.

برهمین اساس هم فدراسیون واردت ایران در نامه ای به قائم مقام وزیر جهادکشاورزی نوشت، در پی اقدام سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص ارز به یک مجموعه خاص برای واردات چای، طی شش ماهه اخیر ثبت سفارش چای برای واردنمایندگان دیگر به طور کامل متوقف شده است.

فدراسیون واردات تاکید نموده بود، از ابتدای امسال تا کنون هیچ محصولی وارد کشور نشده است و با توجه به احتیاج سالانه حدود 90 هزار تن چای وارداتی به کشور، بیم آن می رود بازار چای کشور با مشکل کمبود و گرانی روبرو گردد.

این درحالی بود که داده های گمرک خبر از واردات چای بیش از احتیاج کشور را می داد.

با همه تفاسیر تضاد منافع دولت و بخش خصوصی و در نهایت تقابل آن ها منجر شده است، قیمت چای در بازار روز به روز گرانتر گردد.

رشد 52 درصدی خرید تضمینی چای

درحال حاضر سازمان چای کشور، قیمت خرید تضمینی یک قلم برگ سبز چای را 13 هزار و 990 تومان اعلام نموده که این رقم گفته می گردد 52 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. درضمن قیمت یک قلم برگ سبز درجه دو با 62 درصد افزایش به 11 هزار و 500 تومان رسیده است.

رئیس سازمان چای کشور دراین باره می گوید: قیمت برگ سبز سالیان سال رشد آن چنانی نداشت و بنابراین برای چای کاران به صرفه نبود که ورود به باغ نمایند؛ بنابراین باتوجه به افزایش هزینه های فراوری طی یکی دو سال اخیر قیمت برگ سبز را متعادل تر کردیم.

او می افزاید: قیمت خرید تضمینی یک قلم برگ سبز چای کاران 13 هزار و 990 تومان اعلام شده که 52 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و قیمت یک قلم برگ سبز درجه دو نیز با 62 درصد افزایش به 11 هزار و 500 تومان رسیده است.

جهانساز این افزایش قیمت چای را در جهت انگیزه بخشی به چای کاران اعلام می نماید و می گوید: 70 درصد از افزایش قیمت برگ سبز مربوط به هزینه های فراوری برگ سبز است ضمن اینکه هزینه های دیگری مانند هزینه سوخت نیز بر خود کارخانه مترتب است.

او می افزاید: در گذشته که چای با قیمت پایین به بازار عرضه می شد خیلی از باغات رها شدند؛ چون صرفه مالی برای چای کاران نداشت؛ اما با افزایش قیمت ها کارخانه های رها شده امیدوار شدند و به چرخه فراوری برگشتند و در حال حاضر 176 کارخانه فعالیت می نمایند.

منبع: فرارو

به "معمای گرانی چای چیست؟ افزایش 52 درصدی بهای برگ سبز یا انحصار در واردات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای گرانی چای چیست؟ افزایش 52 درصدی بهای برگ سبز یا انحصار در واردات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید