سفر به جزیره قشم

به گزارش وبلاگ قطب نما، جزیره قشم، بزرگ ترین جزیره خلیج فارس و بعلاوه پهناورترین جزیره غیر مستقل جهان است. قشم به دلیل شکل ظاهری اش به دلفین خلیج فارس مشهور است و جزو استان هرمزگان محسوب می گردد. این جزیره حدود 69 شهرستان و روستا دارد. شهر قشم در شرقی ترین نقطه جزیره واقع شده است و به رغم آنکه نسبت به کل جزیره مرکزیت هندسی ندارد، به دلیل موقعیت مهم استراتژیک از قدیم واجد اهمیّت بوده و عمده ترین سکونتگاه جزیره محسوب می شده است.

سفر به جزیره قشم

سفر به قشم با سفر به کیش فرق دارد. امکانات اقامتی و خدماتی و تفریحی قشم به هیچ وجه قابل مقایسه با کیش نیست اما اگر می خواهید کم نظیرترین جاذبه های جزایر جنوب را ببینید انتخاب درستی نموده اید. جنگل های حرا، جزایر ناز، دره ستاره ها، تنگه چاه کوه، بزرگترین غار نمکی دنیا، دره تندیس ها، ساحل شیب دراز (که محل تخم گذاری لاکپشت های پوزه دراز است) و... جاذبه های طبیعی هستند که قشم را به بهشت طبیعت گردان تبدیل نموده است. البته چند سالی است که در سواحل قشم هم امکانات کمی برای تفریحات دریایی احداث شده است مانند غواصی تفریحی و جت اسکی.

شاید به جرات بتوان گفت بیشتر مسافرانی که به قشم سفر می نمایند، تمام جاذبه های دیدنی این جزیره بکر را نمی بینند. تنوع جاذبه های طبیعی در این جزیره مانند فاصله آنها از هم بسیار زیاد است، بنابراین خیلی از مسافران بیشتر خود را مشغول خرید از بازارهای درگهان و قشم می نمایند و از دیدنی این جاذبه های گردشگری غافل می مانند.

برای رسیدن به جزیره قشم شما 3 راستا را در پیش رو خواهید داشت:

1. راستا جاده ای تهران -بندرعباس به طول 1303 کیلومتر و سپس راستا دریایی بندرعباس به جزیره قشم که حدود یک ساعت طول می کشد.

2. راستا ریلی تهران - بندرعباس به طول 1600 کیلومتر و سپس راستا دریایی بندرعباس به جزیره قشم.

3. پرواز مستقیم به جزیره قشم (حدود 2 ساعت).

زبان، گویش و مذهب:

زبان اصلی مردم قشم، مانند تمام مردم ساکن بنادر و سواحل جنوب کشور و دیگر جزایر، فارسی است ولی با گویش بندری صحبت می نمایند که برای همه مردم و مسافرانی که به جزیره مسافرت می نمایند قابل درک و فهم است. لهجهٔ محلی و متداول مردم قشم در شهرها و روستاهای آن تقریباً یکسان است. به طور کلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته ای از بان های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است. مردم شهرستان قشم مسلمان واکثریت (98٪) پیرو مذهب تسنن (شافعی) اند. اصل مردم جزیره قشم کاملاً پیرو مذهب تسنن شافعی هستند.

آداب و رسوم:

آداب و رسوم سنتی و اعتقادی مردم قشم برخاسته از تاریخی پرفراز و نشیب و سراسر حادثه، مبارزه و پایداری آنها است. جلوه هایی از اصالت قشمی ها را می توان در آیین های زیبای عروسی، عبادت و عزاداری، موسیقی بومی، معماری ویژه با بهره گیری از بادگیرها، صنایع دستی، پوشاک زنان و مردان و بسیاری از رفتارهای سنتی این مردم مشاهده کرد.

سکنه جزیره مردمانی متدین، میهمان نواز، زحمتکش و پایبند به آداب و رسوم سنتی زیبای خود هستند. لباس سنتی زنان و مردان، موسیقی بومی، صنایع دستی و گویش محلی از جلوه های فرهنگی ویژه این جزیره مرزی است. گزینش نام هایی چون دیرستان رمکان، درگهان، سوزا، رمچاه، دولاب، کانی و... برای شهرها و روستاها، همه یادآور علاقه و توجه عمیق مردم این بخش از کشورمان به فرهنگ و تمدن دیرپای ایران زمین است.

ماهیگیری شغل عمده ساکنین با تجربه جزیره است. بعلاوه در زمینهای زراعی کوچک جزیره، نخل، خربزه و هندوانه کشت می دهند. معادن نمک نیز در ساحل جنوبی جزیره جای دارند. جمعیت قشم در حدود 200 هزار نفر است.

غذاهای بومی قشم:

زیبونی: زیبونی غذای رسمی بومیان قشم است که در مراسم های ویژه مثل مراسم عروسی سرو می گردد و در حقیقت همان ته چین است که با ماهی، میگو و مرغ پخته می گردد و از گشنیز به عنوان سبزی معطر در آن استفاده می نمایند.

ماهی برشته: در زبان محلی به آن مای برشته می گویند و همان ماهی کبابی است که روی منقل سرخ می گردد. بعد از سرخ شدن ماهی حتما باید برای دقایقی در ظرفش را گذاشت تا روغن پس دهد و خوشمزه تر گردد.

هواری: قشمی ها به استامبولی با میگو یا ماهی یا گوشت بز هواری می گویند. هواری میگو بسیار لذیذ است. آنها برای پختن هواری گوشت را آبپز و بعد سرخ می نمایند و سپس با برنج می پزند.

پودنی: پودنی غذایی است که با گوشت کوسه پخته می گردد. از آنجا که گوشت کوسه سفت و کمی ناپز است باید ابتدا آن را با آبلیمو و زردچوبه پخت، بعد آبکش کرد و پوستش را کند و حسابی فشارش داد تاهرچه آب دارد خالی گردد بعد آن را ریش ریش می نمایند و با گشنیز، آبلیمو، پیاز، زردچوبه، فلفل و رب گوجه فرنگی تفت می دهند و با نان یا برنج می خورند. این غذا کمی تند است.

ملوک: نوعی صدف دراز است که صیدش کار بسیار مسئله ای است و اغلب زنان این کار را انجام می دهند چون به حوصله و صبر احتیاج دارد. ملوک نیز پخته و بعد با رب، فلفل و گشنیز تفت داده می گردد.

میگو سوخاری: ابتدا میگو را حدود نیم ساعت آبپز و بعد با زردچوبه، نمک و فلفل سرخ می نمایند. سپس گوجه فرنگی ها را حلقه حلقه می نمایند و روی میگوهای سرخ شده می چینند.

بریانی: بریانی غذایی است که با ماهی یا میگو نمی توان آن را پخت و برای پخت آن تنها باید از گوشت بز استفاده کرد. برای تهیه این غذا گوشت را سرخ می نمایند، سیب زمینی، عدس، کشمش و زرشک را با هم می پزند بعد گوشت و مواد دیگر لابلای برنج، دارچین و دانه های درسته هل دم می گردد. بعد از پخت دانه های هل از غذا جدا و بریانی سرو می گردد.

سواحل قشم:

سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، شیب دراز، سلخ و دوستکو از دیدنی ترین سواحل جزیره قشم محسوب می شوند. از ویژگی های ساحل شناختی این جزیره، تنوع سواحل صخره ای، ماسه ای و گلی آن است که چنین خصوصیتی به طور یک جا در کمتر جزیره ای یافت می گردد. سواحل شنی و ماسه ای نقره فام و سیمین براق نیز از دیگر انواع سواحل در جزیره قشم محسوب می شوند. ساحل صخره ای زیتون، ساحل شنی سیمین و سواحل گلی لافت و جنگل های حرا تنوع سواحل قشم را نشان می دهند. ساحل صخره ای ریگو معروف به ساحل لاک پشت ها نیز از دیگر سواحل زیبای جزیره قشم است که لاک پشت ها در آنجا برای نفس گیری و تغذیه به روی آب می آیند. سواحل زیبای جزیره هنگام در دو کیلومتری خط ساحلی جنوب جزیره قشم زیستگاه دلفین های باهوش و بازیگوش است که این مسئله موجب جذب گردشگران علاقمند به قشم و جزیره هنگام شده است. گردشگران علاوه بر ساحل زیبای بین هنگام و قشم از طبیعت رویایی داخل جزیره هنگام و تنها مزرعه پرورش تمساح کشور نیز دیدن می نمایند.

جزایر پیرامون قشم:

در اطراف جزیره قشم، جزایر هنگام، هرمز و لارک قرار گرفته اند. برخی جزیره های کوچک اطراف قشم وجود دارند که فاصله کمی با ساحل جزیره دارند و هنگام جزر و مد به ساحل جزیره می پیوندند و می گسلند؛ همین باعث نامگذاری این چند جزیره کوچک بعنوان جزایر ناز شده است که گویی در پیوستن به جزیره ناز می نمایند!

هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بلندای آن، تنگه هرمز، جزیره لارک و همه زیباییهای عالم خلقت را از دل پهنه آبی خلیج فارس را ببینید.

جزایر ناز به عنوان یک سایت ویژه گردشگری منحصر بفرد به ویژه برای کسانی که برای نخستین بار این پدیده شگفت طبیعی را از نزدیک دیدن می نمایند، معروف است.

عبور در دریا با پای پیاده و یا با خودرو شخصی به مثابه یک آرزو می ماند که در جزیره قشم هر روز محقق می گردد و شماری از دوستداران طبیعت از این فرصت بهره می برند.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ قطب نما

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "سفر به جزیره قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به جزیره قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید