عمران خان: برای صلح افغانستان همه کار می کنیم جز جنگیدن با طالبان

به گزارش وبلاگ قطب نما، عمران خان نخست وزیر پاکستان در مصاحبه ای که با روزنامه نیویورک تایمز داشت گفت که پاکستان در جهت مصالحه با افغانستان حاضر به انجام همه کار غیر از اقدام نظامی علیه طالبان است.

عمران خان: برای صلح افغانستان همه کار می کنیم جز جنگیدن با طالبان

عمران خان در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک تایمز مبنی بر عکس العمل پاکستان در صورت تصرف کامل افغانستان از طریق طالبان، گفت: بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ ما همه کار خواهیم کرد غیر از اقدام نظامی علیه طالبان. منظورم این است که همه کار تا آن مرحله. تمام بخش های جامعه ما تصمیم گرفته اند که پاکستان اقدامی نظامی نکند.

عمران خان در ادامه صحبت هایش افزود: چه اتفاقی می افتد اگر طالبان سعی کند تمام افغانستان را از طریق اقدام نظامی تصرف کند؟ آن موقع ما مرزهایمان را می بندیم چرا که الان می توانیم؛ چرا که مرزهایمان را حصار کشیده ایم که قبلاً باز بودند؛ چرا که پاکستان در وهله اول نمی خواهد وارد درگیری شود و در وهله دوم ما سیل دیگری از پناهجویان را نمی خواهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر به رسمیت شناختن طالبان در صورت اقدام نظامی جهت تصرف افغانستان گفت: پاکستان فقط دولتی را به رسمیت می شناسد که مردم افغانستان انتخاب کرده باشند؛ هر دولتی که آنها انتخاب کنند.

خان همچنین با اشاره به دیدار اخیرش با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و گفتگوهای اجرا شده میانشان در قبال مسئله صلح در افغانستان گفت: به آنها (مقامات افغانستان) گفتم که ما برای برقراری صلح در افغانستان همه کار می کنیم. تبادلاتی بین سازمان های اطلاعاتی ما و افغانستان و همچنین بین فرمانده کل نیروهای مسلح ما و رئیس جمهور افغانستان و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در جریان است. بنابراین ارتباط مداومی بین ما برقرار است.

وی در ادامه یادآوری کرد: متاسفانه حسی در دولت افغانستان وجود دارد مبنی براینکه پاکستان می توانست بیش از این چیزی که هست مثمر ثمر باشد که مجبورم بگویم این امر که آنها بعد از این همه سال جهت ناتوان بودن برای رسیدن به یک توافق (صلح)، ما را سرزنش می کنند؛ بسیار ناامید کننده است.

به گزارش وبلاگ قطب نما، عمران خان پیشتر هم در خصوص فرایند صلح در افغانستان و عملیات های ادعایی آمریکا برای مبارزه با تروریسم در خاک این کشور تأکید کرده بود که حتی در صورت موافقت اسلام آباد با درخواست ایالات متحده مبنی بر در اختیار قرار دادن پایگاه های نظامی به واشنگتن برای اجرای عملیات های ضدتروریستی، در صورت بروز جنگ داخلی در این همسایه شمالی، پاکستان بار دیگر هدف حملات انتقام جویانه تروریست ها قرار خواهد گرفت.

اسلام آباد تا به امروز از صدور مجوز برای اجرای عملیات های ضدتروریستی ایالات متحده از خاک خود سرباز زده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "عمران خان: برای صلح افغانستان همه کار می کنیم جز جنگیدن با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان: برای صلح افغانستان همه کار می کنیم جز جنگیدن با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید