فواید روزه داری از نظر پزشکی

به گزارش وبلاگ قطب نما، دکتر احمد اسماعیل زاده درباره روزه داری گفت: براساس شواهد علمی، اثرات مفید روزه داری بر سلامت در مطالعات متعددی کاملاً به اثبات رسیده است. گفته می گردد افرادی که مسائل سلامتی مثل بیماری های گوارشی، سنگ کلیه و دیابت احتیاج به مصرف انسولین، دارند، تحت نظر پزشک مجاز هستند که روزه نگیرند. اما افرادی که سالم هستند و مسئله ای ندارند نه تنها روزه داری برای آنها بد نیست بلکه بسیار هم به سلامت آنها یاری می نماید.

فواید روزه داری از نظر پزشکی

وی با بیان این که روزه داری باعث محدود شدن دریافت کالری می گردد، گفت: دریافت کالری محدود موجب می گردد مقداری از چربی بدن کم گردد. وقتی که چربی بدن کمتر شد باعث کنترل فشار خون، پایین آمدن قند خون و کنترل چربی های خون می گردد؛ مسائلی که امروزه به صورت مرتب در جامعه با آن روبرو هستیم و شیوع بسیار بالایی از این بیماری ها را داریم.

اسماعیل زاده اضافه کرد: با کاهش وزن در پی روزه داری، افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، کبدشان التیام پیدا می نماید. روزه داری باعث استراحت لوله گوارش و بهبود عملکرد گوارشی ما شده و در طول زمان می تواند به بهبود عملکرد گوارش منجر گردد.

به گفته مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مطالعات نشان داده اند که روزه داری آرامش روان بیشتری به ارمغان آورده و با کاهش التهاب در بدن همراه است لذا می تواند به حفظ و ارتقای سلامت افراد در طولانی مدت یاری کند.

اسماعیل زاده در ادامه به بعضی بیماری ها و مسائل سلامتی در افراد اشاره نمود و گفت: به افراد دارای مشکل رفلاکس و نیز کسانی که به سنگ کلیه مبتلا هستند توصیه می گردد که روزه نگیرند.

وی اضافه کرد: بعضی از افراد مبتلا به دیابت هستند و انسولین تزریق می نمایند و نیز افرادی که داروهای مکرر می خورند، نباید روزه بگیرند و در دین اسلام هم روزه داری برای افراد با شرایط خاص، محدود شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، اسماعیل زاده با بیان این که روزه داری می تواند به تداوم و ارتقای سلامت افراد سالم جامعه یاری و طول عمر آنها را بیشتر کند، در عین حال توضیح داد: در دین اسلام همواره تأکید بر سلامت است؛ یعنی اولویت اول به سلامت داده و گفته شده است که اگر پزشک شما و شرایط سلامتی تان اجازه می دهد، روزه بگیرید.

منبع: گردشبان

به "فواید روزه داری از نظر پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید روزه داری از نظر پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید