همای سعادت پرنده افسانه ای

به گزارش وبلاگ قطب نما، بر اساس ویدئویی که خبرگزاری ایسنا منتشر نموده است، همای سعادت در طالقان دیده شده است. هما، پرنده ای افسانه ای در فرهنگ ایرانی، نماد سعادت و خوشبختی است که تماشا آن به ندرت اتفاق می افتد.

همای سعادت پرنده افسانه ای

به گزارش وبلاگ قطب نما، هما، پرنده ای افسانه ای در فرهنگ ایرانی، نماد سعادت و خوشبختی است که تماشا آن به ندرت اتفاق می افتد.

درباره پرنده هما

هما، مرغ استخوان خوار یا کرکس ریش دار (Gypaetus barbatus) گونه ای پرنده شکاری بزرگ جثه از تیره بازان و راسته بازسانان است که در ایران جنبه افسانه ای دارد و حتی در بناهای به جای مانده از دوره هخامنشی نیز سر این برنده وجود دارد.

این پرنده در کوه های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا از جمله منطقه های از ایران همانند منطقه حفاظت شده گنو زندگی می نماید.

هما در تمام طول سال یک جا می ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می گذارد.

این پرنده مانند دیگر کرکس ها عمدتاً لاشه خوار است اما عمده غذای آن را مغز استخوان تشکیل می دهد. هما استخوان های بزرگ را از ارتفاع زیاد به روی سنگ ها پرتاب می نماید تا به قطعات کوچک تر شکسته گردد. گاهی هم از لاک پشت های کوچک زنده به همین روش تغذیه می نماید. این پرنده تنها گونه کرکس است که رژیم غذایی آن تقریباً منحصراً (70 تا 90 درصد) استخوان است.

هما را می توان در ارتفاعات و منطقه ها کوهستانی یافت. این جانور در ارتفاعی بین 300 تا 4500 متر بالاتر از سطح دریا زیست می نماید و بیشتر اعضای این گونه در ارتفاعی بیش از 2000 متر سکونت می نمایند.

هما اغلب در منطقه ها متروک و صخره ای یا دره های مشرف به مراتع، جایی که چرندگان و شکارگران آن ها زیست می نمایند را کنام خود می نماید. زیست در چنین منطقه های امکان دسترسی بالقوه این پرنده به اجساد جانوران شکار شده و مردار را فراهم می نماید.

منبع: دنیای سفر

به "همای سعادت پرنده افسانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همای سعادت پرنده افسانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید