چگونه برنامه های پیش فرض اندروید را حذف کنیم؟

به گزارش وبلاگ قطب نما، اگر از وجود برنامه های پیش فرض در گوشی مبتنی بر اندروید خود خسته شده اید، با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه می توانید به سادگی از شر آن ها خلاص شوید.

چگونه برنامه های پیش فرض اندروید را حذف کنیم؟

شرکت های تولیدکننده گوشی های هوشمند معمولا قبل از اینکه یک گوشی را راهی بازار کنند، یک سری اپلیکیشن روی آن نصب می کنند تا تبلیغاتی برای سازمان یا شرکت شان باشد. در بسیاری از مواقع این اپ ها را اصلا نمی توان استفاده کرد؛ در نتیجه تنها اتفاقی که می افتد این است که حافظه داخلی گوشی پر می شود از اپ های بلااستفاده یا اینکه فقط منوی برنامه ها را شلوغ می کنند. علاوه بر این ها، وجود برنامه های مختلف درون گوشی می تواند فعالیت های پس زمینه را افزایش داده و سبب خالی شدن سریع تر شارژ باتری شود. اگر شما هم از این بابت خسته شده اید و می خواهید گوشی مبتنی بر اندروید خود را از شر برنامه های پیش فرض خلاص کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

حذف یا غیرفعال کردن برنامه های پیش فرض اندروید

یک سری از شرکت ها اپ های بسیار مهمی را روی گوشی نصب می کنند که از جمله این موارد می توان به پیام رسان، تلفن، دوربین و مواردی از این دست اشاره کرد. شما این اپ ها را نمی توانید با ضربه زدن و نگه داشتن روی آن ها به سادگی پاک کنید چرا که این اپ ها ضروری هستند و از طریق کاربر امکان پاک کردن آن ها وجود ندارد. اگر تمایل دارید یک اپلیکیشن را به صورت کامل از گوشی پاک کنید، باید در ابتدا اطمینان حاصل کنید که آن اپ، ضروری نباشد. چون پاک کردن آن ها عملکرد گوشی را مختل می کند.

به همین علت است که شرکت ها از همان ابتدا راهکارهایی را در نظر می گیرند که کاربر به جز در شرایط خیلی خاص، به هیچ عنوان نتواند این اپ ها را پاک کند. البته اینکه شرکت سازنده گوشی شما، برچسب سیستمی و ضروری را به چه برنامه ای می چسباند به سلیقه آن بستگی دارد چون گاهی اوقات شما حتی اپلیکیشن معمولی مثل ماشین حساب را هم نمی توانید از گوشی حذف کنید.

اگر خیلی تمایل دارید یک اپ سیستمی را حذف کنید، باید بدانید تنها کاری که می توانید انجام دهید، غیرفعال کردن آن اپلیکیشن است. باید به خاطر داشته باشید که یک اپ غیرفعال شده همچنان درون سیستم نصب است اما تفاوتش با سایر اپ ها این است که دیگر نمی توانید آن را اجرا کنید یا هیچ فعالیتی در پس زمینه به آن اختصاص داده نمی شود. به عبارتی خیلی ساده تر، برنامه عملا حذف می شود اما نه از لحاظ فنی.

اما نکته اینجاست که گاهی اوقات حتی غیرفعال کردن یک اپلیکیشن هم امکان پذیر نیست. برای مثال شما اپلیکیشن پیام رسان یا تلفن را در برخی از گوشی ها نه می توانید پاک کنید و نه غیرفعال چون زنگ زدن یا ارسال پیامک دو کاربرد اصلی یک گوشی هوشمند هستند و اگر قرار به حذف یا غیرفعال کردن ساده آن ها بود، اکنون بسیاری از کاربران با مشکل روبرو می شدند.

چگونه برنامه های پیش فرض را از اندروید پاک کنیم؟

  • نخستین کاری که باید انجام دهید این است که وارد تنظیمات اصلی سیستم شوید. در گوشی های مختلف معمولا این کار به سادگی کشیدن نوار منوی تنظیمات سریع به پایین و لمس آیکون چرخ دنده است.
  • در این مرحله باید به قسمت برنامه های خود بروید که در گوشی های مختلف با نام Apps (به فارسی، برنامه ها) در دسترس واقع شده است.
  • برخی از گوشی ها لیست برنامه ها را به صورت کامل و برخی دیگر به صورت دسته بندی به نمایش می گذارند. کافی است نام آن را جست و جو و یا با اعمال فیلتر، نمایش اپ ها را روی حالت برنامه های سیستم یا System apps بگذارید.
  • حالا اپلیکیشنی را که می خواهید از گوشی پاک کنید، انتخاب کنید. برای مثال با توجه به تصاویر، اپلیکیشن AR Emoji را انتخاب می کنیم.
  • حالا در بخش مربوط به اطلاعات اپلیکیشن یا حافظه، می توانید گزینه های مختلف را مشاهده کنید. برای مثال یک گزینه برای باز کردن برنامه، دیگری برای حذف و آخری هم برای توقف اجباری آن.
  • اگر اپلیکیشن امکان حذف شدن (Uninstall) را داشته باشد، آیکون مربوط به آن رنگی خواهد شد و به راحتی می توانید این موضوع را تشخیص دهید. اگر هم برنامه امکان پاک شدن نداشته باشد، به احتمال زیاد گزینه Force Stop را شاهد خواهید بود که با کلیک روی آن، برنامه کاملا متوقف می شود.
  • در هر صورت، یعنی چه پاک کردن و چه غیرفعال کردن، آن برنامه یا دیگر درون گوشی شما وجود نخواهد داشت و یا دیگر پردازشی در پس زمینه به آن اختصاص داده نمی شود.
  • بعد از کلیک روی هر کدام از گزینه های بالا یعنی Uninstall و Force Stop، یک پیام پاپ آپ برایتان به نمایش در می آید که باید حتما روی Yes یا Disable App کلیک کنید تا گوشی تأیید شما را هم دریافت کند. در هر صورت اگر امکان حذف یا غیرفعال کردن برنامه های پیش فرض در اندروید وجود نداشته باشد، آیکون مربوط به آن ها به رنگ خاکستری کمرنگ در خواهد آمد.
  • توجه داشته باشید در صورت غیرفعال کردن یک اپ، برای بازگرداندن آن به حالت عادی، کافی است همان مسیر بالا را طی کرده و این بار روی Turn on کلیک کنید.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، اگر بخواهید اپلیکیشنی را از روی گوشی حذف کنید، اگر آن اپ سیستمی و پیش فرض باشد، پاک کردن آن بسیار سخت خواهد بود. همچنین پاک کردن یک سری از اپ های سیستمی می تواند عملکرد گوشی را با مشکل روبرو کند. در نتیجه توصیه ما این است که در ابتدا از کاربرد یک اپلیکیشن به شناخت برسید و سپس به حذف موارد اضافه اقدام کنید. توجه کنید برای اینکه یک اپلیکیشن دوباره بعد از پاک شدن به سیستم شما برشود، کافی است آن را از طریق پلی استور یا با سایدلود اپلیکیشن (دانلود فایل نصبی از اینترنت) یافته و نصب کنید.

منبع: How-To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه برنامه های پیش فرض اندروید را حذف کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برنامه های پیش فرض اندروید را حذف کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید