بیش از حد به خودتان شک می کنید؟ دو ترفند ساده برای خلاص شدن از شک و تردید به خود

به گزارش وبلاگ قطب نما، دو سال گذشته بسیار سخت و پراسترس بوده است. پاندمی ویروس کرونا، مسائل مالی، چالش های زیست محیطی و بحران های کار در کشورهای مختلف همه و همه برای ما ایجاد استرس کردند اما یک عامل مهم دیگری وجود دارد که کمتر درباره اش صحیت می گردد. ما در این منجلاب چرخان ادامه می دهیم ولی همواره مطمئن نیستیم که می توانیم این همه فشار را تحمل کنیم.

بیش از حد به خودتان شک می کنید؟ دو ترفند ساده برای خلاص شدن از شک و تردید به خود

مطمئنا روزهایی گذشته است که کنترل همه چیز را در دست داشته و می توانیم بدون کوشش زیاد به اهداف خود برسیم و پیروز باشیم اما هر روز فشارهای بیشتر بر ما و سنگین شدن مسئولیت ها باعث می گردد؛ از نظر روانی در شرایط بحرانی تری باشیم. در این فضا دچار ترس و افسردگی و اضطراب می شویم و البته شک و تردید نسبت به خود.

شک به خود طبیعی است اما تجربه مداوم آن می تواند شما را از راستا درست خارج کند. بنابراین، مهم است که به آن بیشتر توجه گردد و ریشه های آن را آنالیز کنیم. همان طور که بن رینگلر؛ یک درمان گر حرفه ای و با تجربه می گوید: ما می توانیم ریشه آن را در سوپرایگو خود بدانیم.

سوپرایگو را به عنوان یک لایه محافظ در نظر بگیرید. نخستین بار، زیگموند فروید این اصطلاح و مفهوم را ابداع کرد و تمایل ما به انتقاد از خود را به عنوان یک بازتاب تشخیص داد. او می گوید سوپرایگو در دوران کودکی با درونی سازی اصلاحات والدین ایجاد می گردد. البته، نظریه های دیگری هم درباره چگونگی به وجود آمدن سوپرایگو وجود دارد. بدون توجه به این موضوع، تا بزرگ سالی صدای آزاردهنده نمی توانی/نباید ادامه پیدا می نماید و به شک و تردید نسبت به خود دامن می زند.

مرحله 1: به فکر خود توجه کنید!

چگونه می توان بر سوپرایگو غلبه کرد؟ اکهارت توله می گوید: به فکر خود توجه کنید. به عبارت دیگر، عادت کنید که آگاهانه لحظاتی را لیست کنید که به طور غریزی شما به موقعیتی می رسید که به خود می گویید نمی توانی … یا نباید ….

این امر مستلزم تمرین است اما گاهی اوقات داشتن آگاهی نسبت به آنچه که دارید در فکر اتفاق می افتد؛ سخت تر از غلبه بر سوپرایگو است.

مرحله دوم: یک پیروزیت مشابه پیدا کنید

مرحله بعدی، مقایسه انتقاد با واقعیت قابل مشاهده است. اگر فکر تان به شما می گوید: نمی توانید این کار را انجام دهید؛ آیا می توانید به چیزی مشابه که با پیروزیت انجام داده اید؛ فکر کنید که بتواند آن جمله و تلقی را نفی کند؟

برای مثال، اگر فکر شما می گوید که شاید جلسه کاری بعدی را خراب می کنید؛ می توانید چیزی مشابه را به عنوان نقطه مقابل این موقعیت شناسایی کنید: هفته گذشته توانستم ایده های استراتژی جدیدی را به تیمم ارائه کنم و به نظر می رسد این جلسه هم مانند آن است.

اگر واقعا برای غلبه بر رفلکس های انتقادی فکر خود کوشش می کنید؛ باید شکیبا باشید. زمان می برد تا سوپرایگو را برای همراهی و حمایت بیشتر آموزش دهید.

به خاطر داشته باشید که شاید این ترفندها شما را در راستا غلبه بر شک و تردید به خود و مهار سوپرایگو به نفع خود قرار دهد ولی شاید شما همچنان به هدایت و حمایت یک روان شناس و درمان گر احتیاج داشته باشید. از هدایت ها و یاری اضافی هراس نداشته باشید و به شما یاری می نماید تا سریع تر به شک و تردید خود غلبه کنید.

منبع: یک پزشک

به "بیش از حد به خودتان شک می کنید؟ دو ترفند ساده برای خلاص شدن از شک و تردید به خود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از حد به خودتان شک می کنید؟ دو ترفند ساده برای خلاص شدن از شک و تردید به خود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید