جاهای دیدنی مادرید؛ 13 جاذبه گردشگری اسپانیای کوچک

به گزارش وبلاگ قطب نما، این شهر از برترین موزه های هنری اروپا برخوردار است. با بازدید از مکان های تاریخی این شهر، با امپراطوری اسپانیا که در قرن های شانزدهم و هفدهم میلادی در دنیا توسعه پیدا کرد، آشنا می شوید. به علاوه، تفریحات کوچک فراوانی ازجمله نوشیدن شیرقهوه در میدانی مجلل یا قدم زدن در پارک رتیرو (Retiro) شما را سرگرم خواهد نمود. در این مقاله جاهای دیدنی مادرید را به شما معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی مادرید؛ 13 جاذبه گردشگری اسپانیای کوچک

1. موزه پرادو

بدون شک موزه پرادو یکی از برترین و محبوب ترین موزه های هنری دنیا و ازجمله جاهای دیدنی مادرید است. در این موزه مجموعه بی نظیری از شاهکارهای اساتید دوران رنسانس و باروک به چشم می خورد. مادرید آثار هنرمندانی همانند دیه گو ولاسکوئز (Velázquez) و اِل گرکو (El Greco) و هنرمندان کشورهای دیگر مانند رامبرانت (Rembrandt)، پیتر بروگل (Brueghel)، فان دیک (van Dyck)، روبنس (Rubens) و بعلاوه تیسین (Titian)، کاراواجو (Caravaggio)، بوتیچلی (Botticelli) و تینتورتو (Tintoretto) را در خود جای داده است.

در میان آثار فراوان این موزه که حتما باید از آنها دیدن کنید، می توان به تابلوی باغ لذت دنیوی اثر یرونیموس بوش، نقاش مشهور هلندی و تابلوی داوود با سر جالوت اثر کاراواجو اشاره نمود. هنرمندی که آثار او بیش از همه در موزه پرادو به نمایش درآمده است، هنرمند سبک رمانتیک اسپانیا، گویا (Goya) است که 14 نقاشی سیاه (Black Painting) او از مراجع فرهنگی اسپانیا به شمار می فرایند.

2. پارک رتیرو (Retiro)

پارک رتیرو، قلب سبز مادرید و پر از باغ های زیباست که در چند قدمی شرق موزه پرادو واقع شده است. این پارک تا سرانجام قرن نوزدهم به خانواده سلطنتی اسپانیا تعلق داشت و پس از آن درهای آن به روی همه مردم باز شد. اگر همراه با بچه ها خود از این پارک دیدن می کنید، پارو زدن روی دریاچه بزرگ این پارک در نزدیکی مجسمه آلفونسوی دوازدهم، گزینه خوبی برای گذراندن بعدازظهری آفتابی خواهد بود.

عمارت آهنی و شیشه ای ساخته شده در سال 1887 که نمایشگاه فیلیپین را در خود جای داده است، عمارت بسیار باشکوهی است. در دریاچه روبه روی این عمارت، سروهای برگ ریز (bald cypress) و درختان باتلاقی عجیبی روییده اند که در تابستان به رنگ قهوه ای طلایی زیبایی درمی آیند. قدیمی ترین درخت مادرید نیز در همین نزدیکی است. این درخت سرو مونتزوما (Montezuma Cypress) نام دارد که در سال 1633 کاشته شده است و با حصاری آهنی محافظت می شود.

3. کاخ سلطنتی

کاخ سلطنتی یکی از جاهای دیدنی مادرید است که در اواسط دهه 1700 برای شاه فیلیپ پنجم ساخته شده است. این کاخ بر قلعه نظامی موریش الکازار (Moorish Alcázar) مادرید بنا شده است که در سال 1734 در آتش سوخت و ویران شد. این کاخ، بزرگ ترین کاخ سلطنتی در اروپای غربی است که در آن ترکیبی از سبک های باروک و نئوکلاسیک به کار رفته است. به دیدنی نمای بیرونی کاخ اکتفا نکنید و حتما وارد آن شوید، زیرا مجموعه های سلطنتی و نقاشی های آبرنگ روی دیوار کاخ واقعا عالی هستند.

در اینجا آثاری از گویا، کاراواجو و ولاسکوئز و بعلاوه نمونه های شگفت انگیزی از ساعت، پرده های نقش دار، ظروف چینی و نقره ای را خواهید دید. در این کاخ می توانید تنها کوارتت زهی (string quartet) ساخته شده به وسیله استرادیواری (مطرح ترین هنرمند در زمینه ساخت سازهای زهی) و بعلاوه اسلحه خانه سلطنتی را مشاهده کنید که سلاح های شخصی مورد استفاده چارلز پنجم در قرن شانزدهم میلادی را به نمایش گذاشته است.

4. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

چه هوادار تیم رئال مادرید باشید و چه نباشید باید بپذیرید که رئال مادرید پیروز ترین تیم فوتبال اروپاست که رکورد دار 11 جام قهرمانی در این قاره است. بنابراین هرکسی که به ورزش فوتبال علاقه دارد، باید از ورزشگاه 85 هزار نفری این باشگاه، جایی که بارها در سرانجام فصل ها تاریخ ساز شده است و یکی از جاهای دیدنی مادرید هم محسوب می شود، دیدن کند.

با استفاده از تور می توانید دید گسترده ای از ورزشگاه داشته باشید، وارد اتاق رختکن شوید، از نیمکت ذخیره ها دیدن کنید و چیزهای جالب زیادی مانند کلکسیون جوایز، اتاق مطبوعات و اتاق ریاست باشگاه را ببینید.

5. موزه ملی باستان شناسی

موزه ملی باستان شناسی نیز از جاهای دیدنی مادرید است که بازدید از آن با وجود آثار ارزشمندی که از سراسر اسپانیا جمع آوری شده اند، سفری در تاریخ غنی اسپانیا به شمار میرود. آنچه شما را شگفت زده خواهد نمود، وجود اقلام شگفت انگیز فراوانی است که تاریخ آنها به پیش از دوره روم باستان بازمی شود. برترین گنجینه ها و مجسمه های متعلق به شبه جزیره ایبری (شامل اسپانیا و پرتغال)، با وجود اینکه دست کم 2500 سال از عمرشان گذشته است، تقریبا نو به نظر می رسند.

بانوی الچه (Lady of Elche) مجسمه نیم تنه زنی است که پوشش سر آن ریزه کاری ها و جزئیات فراوانی دارد و حلقه های بزرگی روی گوش های اوست. گنجینه گوارازار (Guarrazar) که مجموعه ای از صلیب ها و تاج های اعطایی به وسیله ویزیگوت هاست و تاریخ آن به دهه 600 میلادی بازمی شود، قدمت چندانی ندارد، ولی به مقدار آثار قدیمی این موزه، شگفت انگیز و تأثیرگذار است.

6. پورتا دل سُل (Puerta del Sol، دروازه خورشید)

این میدان بزرگ که در نزدیکی ساختمان اداره پست واقع شده است، هم در شهر مادرید و هم در کل اسپانیا محل دیدار محبوبی است. تقریبا تمام اسپانیایی ها ساعت بالای ساختمان اداره پست را می شناسند، چون آنها را به یاد شمارش معکوس شب سال نو در تلویزیون می اندازد. رسم جالبی هم درمورد این ساعت وجود دارد؛ طبق این رسم می توانید با هر صدای زنگ ساعت (در مجموع 12 بار) برای خوش شانسی یک دانه انگور بخورید.

در این میدان مجسمه خرس و درخت (که به درخت توت فرنگی ترجمه می شود و علت آن هم شباهت میوه های درخت با توت فرنگی است) نیز وجود دارد که از قرون وسطی نماد شهر مادرید بوده است.

7. گران ویا (Gran Vía)

اگر می خواهید بعضی از منظره ها شهر را دیدن کنید، قدم زدن در طول خیابان گران ویا (به معنی راستا عالی) حرکت ایده آلی برای آغاز است. این خیابان یکی از جاهای دیدنی مادرید و مرکز تفریح، خرید و فرهنگ مادرید است، خیابانی پرجنب وجوش که معمولا تا سپیده دم سرشار از زندگی است. درطول روز این خیابان پر از خریدارانی است که به مراکز خرید، فروشگاه های واقع در خیابان های لوکس شهر مانند H&M و Zara و بوتیک های گران قیمت می فرایند.

درهنگام عصر زوج هایی را می بینید که دست در دست یکدیگر به سینما یا سالن های موسیقی می فرایند. ازجمله مکان هایی که درحین قدم زدن مشاهده می کنید، ساختمان تلفونیکای (Telefónica Building) بزرگ است که در سال 1928 ساخته شده است و نمونه اولیه ای از آسمان خراش های امروزی به شمار می رود.

8. میدان پلازا مایور (Plaza Mayor)

یکی دیگر از جاهای دیدنی مادرید که حتما باید از آن دیدن کنید، میدان پلازا مایور است. پلازا مایور، میدانی زیبا متعلق به دوره رنسانس است که در اوایل دهه 1600 میلادی ساخته و به طور کامل به وسیله ساختمان های مسکونی سه طبقه تاریخی احاطه شده است. این میدان 9 ورودی دارد و در ایوان های پایین آن چند کافه وجود دارد.

در میز بیرون کافه قهوه ای سفارش دهید (گرچه قیمت آن بالاست ولی حتما باید نوشیدن قهوه را در این مکان زیبا امتحان کنید!) و برای چند دقیقه مادرید را درحین فعالیت و تکاپو دیدن کنید. پس از آن مجسمه برنزی 400 ساله شاه فیلیپ سوم را مشاهده کنید. شاه فیلیپ سوم در اوج امپراطوری اسپانیا حکومت می کرد.

9. بازار سن میگوئل (Mercado San Miguel)

به راحتی و با پای پیاده می توانید از میدان پلازا مایور به این بازار زیبای هنر نوین برسید. تاریخ بازار سن میگوئل به سال 1916 برمی شود. اینجا شباهت چندانی به بازار روز ندارد (گرچه فروشگاه های مواد غذایی نیز در اینجا وجود دارد) و بیشتر شبیه به بازار اغذیه ای برای خرید برترین مواد موجود در اسپانیا ازجمله فلفل قرمز و زعفران است.

در اینجا کافه های تاپاس (نوعی پیش غذای اسپانیایی) فراوانی وجود دارد که در آنها غذاهای محبوبی مانند پاتاتاس براواس (patatas bravas) و گامباس آل آخیلو (gambas al ajillo) سرو می شود. اگر می خواهید موادغذایی تان را درست مانند یک مادریدی تهیه کنید، به Mercado de Maravillas (بازار عجایب) بزرگ واقع در Cuatro Caminos (چهار راه) بروید. این بازار، بزرگ ترین بازار شهری اروپا با 200 فروشگاه است.

10. ال راسترو (El Rastro)

در روزهای یکشنبه اینگونه به نظر می رسد که تمام شهر به خیابان Ribera de Coritodores و میدان Plaza de Cascorro سرازیر می شود. در این روز 3500 مغازه باز می شود که تقریبا هر چیزی را که بتوانید تصور کنید، چه نو و چه دست دوم، می فروشند. اینجا بزرگ ترین بازار اجناس مقرون به صرفه قیمت مادرید و بسیار شلوغ است، بنابراین بهتر است که در اوایل روز به آنجا بروید.

حتی با وجود اینکه یکشنبه روز تعطیل است، مغازه های عتیقه فروشیِ خیابان هایی که از خیابان Ribera de Cortidores جدا می شوند نیز باز هستند. البته در اینجا کافه هایی نیز وجود دارد و اگر برای بازیابی انرژی خود پس از باز کردن راه تان از میان جمعیت به چیزی احتیاج داشتید، می توانید به این کافه ها بروید.

11. موزه هنر تیسن بورنمیسا (Thyssen-Bornemisza)

اگر پس از رفتن به موزه پرادو هنوز هم تشنه بازدید از آثار هنری هستید، می توانید به این موزه بروید. موزه هنر تیسن بورنمیسا یکی از جاهای دیدنی مادرید و بخشی از مثلث طلایی هنر مادرید است. نباید خیلی برای هرکدام از این موزه ها وقت بگذارید و درگیر دیدنی آنها شوید، چون آثار موجود در این مثلث طلایی مکمل یکدیگر هستند، یعنی هرکدام مکاتب و دوره هایی را پوشش می دهند که در سایرین پوشش داده نمی شود.

بنابراین در موزه هنر تیسن بورنمیسا می توانید آثاری از مکاتب انگلیسی و آلمانی را از هنرمندانی مانند هانس هلباین (Hans Holbein)، هانس بالدونگ گرین (Hans Baldung Grien) و آلبرشت دورر (Albrecht Dürer) مشاهده کنید. این آثار با آثاری از سایر اساتید دوره رنسانس مانند تینتورتو (Tintoretto)، ورونز (Veronese)، رامبرانت (Rembrandt)، فان دیک (van Dyck) و بسیاری دیگر همراه شده است. در این موزه مجموعه بزرگی از آثار اکسپرسیونیسم انتزاعی آمریکا و مجموعه ای از آثار امپرسیونیسم و پست اکسپرسیونیسم، از هنرمندانی مانند مونه (Monet)، رنوآر (Renoir) و دگا (Degas) نیز وجود دارد.

12. موزه رینا سوفیا (Reina Sofia Museum)

دیدنی مجموعه های هنری و جاهای دیدنی مادرید را با بازدید از سومین موزه از مثلث طلایی هنر این شهر کامل کنید. این موزه عمدتا بر هنر اسپانیایی تمرکز دارد و مدرن تر از دو موزه دیگر است. برترین علت بازدید از این موزه، وجود آثار بسیاری از هنرمندان قرن بیستم، پیکاسو و دالی است. به هیچ وجه بازدید از این موزه را از دست ندهید، چون نقاشی گرنیکا اثر پابلو پیکاسو در این مکان به نمایش درآمده است و امکان دیدنی این تابلو فرصت بسیار ارزشمندی است.

در میان سایر هنرمندان بزرگ اسپانیایی که آثار آنها در موزه رینا سوفیا به نمایش درآمده است می توان به خوان میرو (Joan Miró)، خوان گری (Juan Gris) و مجسمه ساز سبک انتزاعی برجسته، ادواردو چیلیدا (Eduardo Chillida) اشاره نمود.

13. چورو در سان خینس (San Ginés)

شکلات داغ اسپانیایی خوراکی فوق العاده ای برای زمستان است و یکی از برترین طعم هایی است که به عمرتان خواهید چشید. گاهی این شکلات داغ به مقدار ای غلیظ است که باید آن را با قاشق میل کنید. برترین چیزی که این شکلات داغ را کامل می نماید، چوروی شیرین است. چورو خمیر لوله ای شکلی است که در روغن زیاد سرخ می شود.

در نزدیکی میدان پورتا دل سل، شکلات فروشی سان خینس را می بینید که از قرن نوزدهم، چورو و شکلات داغ سرو می نماید و این کار را به خوبی هر مغازه دیگری در شهر انجام می دهد. اگر نمی توانید به شکلات فروشی سان خینس بروید، در ماه های خنک تر سال نیز غرفه های خیابانی بسیاری وجود دارند که چورو و شکلات داغ سرو می نمایند.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور

به "جاهای دیدنی مادرید؛ 13 جاذبه گردشگری اسپانیای کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی مادرید؛ 13 جاذبه گردشگری اسپانیای کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید