جشنواره ای از گل در سعدآباد

به گزارش وبلاگ قطب نما، به مناسبت گرامیداشت اعیاد نیمه شعبان، از اول تا 19 اردیبهشت ماه 1398، جشنواره گلاب گیری، آیین باستانی گل غلتان و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات استان ها در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شود. در این جشنواره، همزمان با آیین های باستانی گل غلتان و گلاب گیری، پایکوبی های آیینی آذری، کرمانجی، بوشهری و تربت جام برای علاقمندان اجرا می شود.

جشنواره ای از گل در سعدآباد

به منظور حمایت از کالای ایرانی و صنایع دستی کشور، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات نیز با بیش از 46 غرفه از استان های مختلف کشور، در مدت یاد شده در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد دایر خواهد بود.

این نمایشگاه شامل غرفه های صنایع دستی از جمله مینا کاری، منبت، قلم زنی ، زیورآلات سنتی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سفال و سرامیک، صنایع مس، صنایع چرم، نقاشی روی کاشی، البسه محلی، ترمه، گلیم بافی، صنایع دستی تلفیقی و نیز سوغات و شیرینی های سنتی بیش از 15 استان کشور است.

علاقمندان به برنامه مذکور، از 1 تا 19 اردیبهشت ماه، به ورودی زعفرانیه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به نشانی میدان تجریش، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید طاهری مراجعه نمایند.

جشنواره گلاب گیری یکی از پرطرفدارترین جشن های همگانی ایرانی است. گلاب مایعی بسیار خوشبو است که از تیره ای از خانواده گل رز به دست می آید. این مایع معطر در ایران مصارف غذایی، دارویی و مذهبی دارد و به همین دلایل بسیار ارزشمند و عزیز به شمار می آید و به همین علت برای تولیدش جشن می گیرند.

آیین گل غلتان نیز برای نوزادانی که اولین بهار زندگی را می گذرانند، اجرا می گردد. در این مراسم گل ها را پرپر می نمایند و نوزاد را حمام نموده، پس از خشک کردن تن و بدنش وی را میان پارچه ای که معمولاً سفید است و گل برگ ها در آن ریخته شده، در بستری از گل برگ های محمدی می خوابانند و نوزاد را در گل برگ ها تطهیر می نمایند و می غلتانند.

منبع: سایت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

منبع: همگردی

به "جشنواره ای از گل در سعدآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره ای از گل در سعدآباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید