خسارت بیش از 2 هزار میلیاردی کرونا به کشاورزی آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ قطب نما، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کرونا 2173 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

خسارت بیش از 2 هزار میلیاردی کرونا به کشاورزی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار از،اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این که این میزان خسارت براساس بررسی کارشناسی معاونت ها و مدیریت های تخصصی سازمان برآورد شده است، گفت: پیگیری های لازم برای تامین جبران خسارت و تخصیص منابع اقتصادی مورد نیاز حمایتی انجام گرفته است.

او افزود: کرونا به زیربخش های واحد های تولیدی کوچک و متوسط، از جمله صنایع کشاورزی، دام و طیور، شیلات، زراعت و باغبانی و حفظ نباتات استان در کوتاه مدت و دراز مدت خسارت وارد کرده است.

او اظهار کرد: پس زدگی محصولات کشاورزی صادراتی و عرضه آن به بازار داخلی، موجب افت قیمت این محصولات در کشور می شود که در کوتاه مدت موجب رضایت مصرف کنندگان می شود، اما در ماه های آینده و سال آینده می تواند موجب چالش در تولید و مشکل در عرضه و همچنین افزایش قیمت این محصولات در داخل شود.

فتحی افزود: با توجه به این که تولیدکنندگان گل و گیاه در ماه های اسفند و فروردین و ایام عید فروش زیادی دارند و در طول سال فعالیت هایشان معطوف این دو ماه است؛ متأسفانه شیوع ویروس کرونا فعالیت بازار تجاری و عرضه را در این بخش تحت تاثیر قرار داد لذا برآورد خسارت شیوع کرونا به محصولات حوزه گلخانه 63 میلیارد و 960 میلیون تومان بوده است.

او با بیان این که بخش کشاورزی از مهم ترین بخش های اقتصادی استان آذربایجان شرقی است که در زندگی مستقیم و غیرمستقیم مردم استان اثر می گذارد، گفت: شیوع ویروس کرونا بر مشاغل مختلفی اثر منفی گذاشته و یکی از بخش هایی که بیشترین میزان خسارت را در منطقه متحمل شده است، بخش کشاورزی بوده است.

اوادامه داد: بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تا بهمن ماه سال گذشته از رونق خوبی در زمینه تولیدات، حمل ونقل، بازار و صادرات محصولات برخوردار بود، ولی متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، آثار و تبعات اقتصادی آن در زیربخش های مختلف کشاورزی باعث کاهش تولید در برخی از واحد ها شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کاهش شدید قیمت و عدم کشش برخی محصولات کشاورزی تولید استان به ویژه محصول سیب در سبد میوه شب عید به دلیل کاهش تقاضا و مصرف، کاهش و توقف صادرات محصولات کشاورزی، محدودیت تردد کشاورزان، ادوات و بهره برداران در سطح استان و تعطیلی کسب و کار های محلی مرتبط دیگر مواردی هستند که در زیربخش های اقتصادی کشاورزی استان تاثیر گذار بوده است.

او در خصوص اثرات بیماری کرونا بر بخش کشاورزی استان، تشریح کرد: نیمه فعال شدن بیشتر کارخانجات تولید خوراک آبزیان، کاهش میزان خرید شیر توسط کارخانجات لبنی عمده استان و کاهش میزان فروش محصولات لبنی توسط کارخانجات، کاهش حمل و نقل و توزیع نهاده های مورد نیاز حمل شده به استان از مبادی داخل وخارج از استان، تعطیلی بازار های هفتگی دام و سایر محصولات کشاورزی و توقف عملیات هویت گذاری دام، اخلال در کوچ کندو های زنبورعسل و تردد و انتقال در زنبورستان و انتقال کندو ها به مناطق ییلاقی از تبعات سو ناشی از کرونا در بخش کشاورزی استان است.

او افزود: کاهش شدید قیمت مرغ زنده درب مرغداری به علت کاهش شدید تقاضا و کاهش شدید قیمت جوجه یک روزه به علت کاهش جوجه ریزی و کاهش تقاضا و کاهش خرید بچه ماهی و مسائل تهیه نهاده های کشاورزی نیز از جمله تبعات و اثرات سوء بیماری ناشی از کرونا در بخش کشاورزی استان است.

او گفت: کمبود شکر در واحد های تولیدی صنایع تبدیلی و غذایی و در زنبورستان ها، متضرر شدن تولید کنندگان نهال در استان، کاهش تقاضای فعالیت های کارگری به خصوص در امور باغبانی و کودپاشی سرک بهاره، ایجاد خلل در عملیات مبارزه با علف های هرز و سایر آفات و امراض و نوسانات قیمت برخی از محصولات به دلیل اختلال در تأمین، تولید و عرضه از دیگر موارد و مسائلی است که به سبب شیوع کرونا با آن روبرو هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خسارت بیش از 2 هزار میلیاردی کرونا به کشاورزی آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت بیش از 2 هزار میلیاردی کرونا به کشاورزی آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید