8 راهکار ساده برای مشکل کار نکردن QR Code در اندروید

به گزارش وبلاگ قطب نما، گاهی اوقات ممکن است کار نکردن QR Code در گوشی های اندروید تبدیل به سوهان روح کاربران موبایل گردد. با این حال، این مشکل را می توان به وسیله راهکار های مختلف نرم افزاری رفع کرد. در این مقاله 8 راهکار بسیار ساده را آنالیز می کنیم.

8 راهکار ساده برای مشکل کار نکردن QR Code در اندروید

کدهای QR به ما یاری می نمایند تا خیلی سریع، آسان و به خصوص ایمن به بسیاری از اطلاعات اینترنتی دسترسی پیدا می کنیم. در بیشتر گوشی های هوشمند اندرویدی امروزی، تنها کاری که شما باید به این منظور انجام دهید، باز کردن دوربین گوشی، نشانه گرفتن کد QR و سپس وارد شدن به لینک مد نظر است. با این اوصاف، گاهی اوقات امکان دارد بنا به دلایلی، عواملی دست در دست یکدیگر می دهند تا کار نکردن QR Code در گوشی موبایل رقم زده گردد. از همین رو، در ادامه این مقاله به سراغ راه چاره هایی می رویم که بتوان مشکل کار نکردن QR Code در گوشی های اندروید را یک بار برای همواره حل کرد.

1. آنالیز کد QR

اگر کد QR واضح و شکل درستی داشته باشد، شما نباید برای اسکن کد QR با مشکل روبرو شوید. اگر چه، یک کد محو یا از ریخت و ترکیب افتاده شاید به راحتی اسکن نگردد. بنابراین، شما ابتدا باید کد QR را از این بابت آنالیز نموده و در صورت احتیاج، کد را تمیز کنید. بعلاوه نور بسیار زیاد یا از طرفی نور بسیار کم و شاید هم وجود سایه ها می توانند موجب مشکل کار نکردن QR Code شوند.

2. کوشش برای اسکن چند کد QR دیگر

اگر کد کیو آر به نظر شرایط مناسبی دارد اما دوربین گوشی اندروید شما توانایی اسکن آن را ندارد، کوشش کنید سایر کدهای QR را اسکن کنید. حداقل از این بابت می توانید مطمئن شوید که آیا این ایراد صرفا مربوط به کد QR مربوطه بوده یا واقعا دوربین دستگاه شما مشکل پیدا نموده است.

یک احتمال هم وجود دارد مبنی بر این که کد کیو آر مربوطه منقضی شده یا در سناریوی نادرتر، سازندگان کد QR احتمالا بنا به دلایل زیبایی شناختی، کارکرد کد مربوطه را به اشتباه ساقط نموده اند. کدهای QR به طور طبیعی با استفاده از مربع های سیاه در داخل یک پس زمینه سفید ساخته می شوند تا بیشتر اسکنرها توانایی اسکن صحیح کدها را داشته باشند. اگر چه، طراحی رنگ کدهای QR به طور برعکسِ چیزی که گفته شده، موجب خواهد شد تا اسکنر گوشی های اندروید نتوانند درست کار نمایند. بعلاوه بهره برداری از مربع های روشن تر روی یک پس زمینه تاریک تر یا استفاده از دو رنگ شبیه به هم نیز به بروز این ایراد یاری می نماید.

اگر دوربین گوشی نمی تواند هیچ کد QR را شناسایی کند، پس به احتمال بسیار زیاد ایراد از سمت گوشی است و کد QR دارای ایراد نیست. با این اوصاف، جای نگرانی وجود ندارد و شما همچنان می توانید از چند راه برای حل مشکل کار نکردن QR Code در گوشی اندروید خود بهره ببرید.

3. پاک کردن لنزهای دوربین

یک راه حال ساده برای حل مشکل کار نکردن کیو آر کد در گوشی اندروید، پاک کردن لنزهای دوربین محسوب می گردد. همان طور که عینک های خود را با پارچه نخی تمیز می کنید، این کار را با لنزهای گوشی خود انجام دهید.

کثیفی، خاک و حتی اثر انگشت روی لنزهای دوربین گوشی موبایل موجب می گردد تا دوربین نتواند به درستی کد کیو آر را اسکن کند. با تمیز کردن مستمر لنزهای دوربین می توانید از به وجود آمدن این مشکل در آینده نزدیک جلوگیری کنید.

4. تنظیم فوکوس دوربین

اگر شما به درستی لنزهای دوربین گوشی را تمیز نموده اید و همچنان در اسکن کد QR با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است فوکوس دوربین را آنالیز کنید. در بیشتر اوقات که با مشکل کار نکردن QR Code روبرو می شوید، فوکوس دوربین درست نیست. تنها کاری که باید برای تنظیم فوکوس دوربین انجام بدهید، دور یا نزدیک کردن دوربین از کد مربوطه و سپس ضربه زدن روی صفحه نمایش است تا دوربین به طور اتوماتیک فوکوس را تنظیم کند.

5. آنالیز برنامه دوربین گوشی

در این مرحله، شما باید خود برنامه دوربین گوشی موبایل را چک کنید. در ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازید که آیا اصلا قابلیت اسکن QR Code در برنامه دوربین فعال است یا خیر. برای انجام این کار باید روی آیکون تنظیمات (Settings) ضربه زده و سپس دکمه QR Code را آنالیز کنید که روشن باشد.

اگر چه، یک دوربین دارای ایراد در اسکن کد QR با مشکل روبرو خواهد شد. در این مدل سناریو، معمولا دوربین دچار هنگ شده یا با کرش های مداوم و وضوح بسیار بد تصویر، کاربر را کلافه خواهد نمود. در این حالت، بستن تمام برنامه های در حال انجام، ری استارت گوشی و سپس اجرای مجدد برنامه دوربین شاید مشکل را حل نماید.

اگر همچنان ایراد پا برجاست، امکان دارد سیستم عامل گوشی دچار مشکل شده باشد. در این شرایط بهتر است گوشی اندروید خود را آپدیت کنید. اگر هم نسبت به آسیب و صدمه سخت افزاری دوربین یا گوشی مشکوک هستید، بهتر است گوشی موبایل خود را به یک کارشناس موبایل ماهر و خبره نشان دهید.

بیشتر گوشی های هوشمند مدرن دارای اسکنر در داخل خود برنامه دوربین هستند. تنها کاری که شما باید انجام دهید، نشانه گرفتن دوربین به سمت کد مربوطه و سپس منتظر ماندن برای خوانش کد محسوب می گردد. با این حال در گوشی های اندروید قدیمی تر، دوربین شاید به طور اتوماتیک توانایی شناسایی و خواندن کد QR را نداشته باشد.

6. استفاده از برنامه Google Lens

با اجرای برنامه گوگل و سپس ضربه زدن روی آیکن دوربین در نوار جست وجوی گوگل، این روش را امتحان کنید. با اجرای برنامه گوگل لنز، دستگاهتان را به سمت کد کیو آر نشانه بگیرید. این برنامه باید کد شما را شناسایی نموده و سپس به طور اتومات وارد لینک گردد.

شما بعلاوه می توانید برنامه گوگل لنز را به وسیله پلی استور برای گوشی اندروید خود دانلود و نصب کنید. اگر این برنامه هم نتوانست کد QR را شناسایی کند، نرم افزارهای متنوعی برای اسکن بارکد و QR در سطح اینترنت وجود دارد که کاملا رایگان هستند. با یک جست وجوی ساده در فضای مجازی و پلی استور می توانید برترین اسکنرهای کد QR را روی گوشی موبایل خود نصب کنید.

7. آنالیز مجوزهای برنامه

احتمالا کما بیش گوشتان به عبارت مجوز و دسترسی برنامه ها در سیستم عامل اندروید خورده است. برای این که برنامه های اسکن کد QR به درستی کار نمایند، برنامه های گوشی موبایلتان به یک سری مجوزهای مهم احتیاج دارند. دوربین موبایل هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، بهتر است از این موضوع اطمینان حاصل کنید که برنامه دوربین به مجوزهای مورد احتیاج دسترسی داشته باشد.

برای آنالیز مجوزهای دوربین باید ابتدا به بخش تنظیمات (Settings) در گوشی اندروید بروید. سپس Apps یا عبارت Application Manager را پیدا کنید. به سراغ برنامه ای بروید که قرار است به وسیله آن کد QR را اسکن کنید. در مرحله بعد روی Permissions ضربه زده و مطمئن شوید تمام دسترسی های مورد احتیاج برای نرم افزار فعال شده است.

8. آنالیز فضای ذخیره سازی دوربین

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که یک برنامه در محیط سیستم عامل اندروید از کار بیفتد. برای مثال، بعضی برنامه های معین تا زمانی که میزان معینی از فضای ذخیره سازی مهیا نباشد به درستی کار نمی نمایند. بنابراین، بعضی از فایل هایی که احتیاج ندارید را حذف نموده یا برنامه هایی که احتیاج ندارید را پاک کنید. بعلاوه بهتر است حافظه کش (Cache) گوشی موبایل خود را هم پاک کنید.

در نهایت با ری استارت کردن گوشی موبایل خود، رسما تمام برنامه های پس زمینه را ببندید تا فضای مورد احتیاج برای فعالیت نرم افزارهای اساسی فراهم گردد.

حل مشکل کار نکردن QR Code؛ آسان تر از حد تصور

کدهای QR به یک ابزار مهم و حیاتی در عصر حاضر تبدیل شده اند و بسیاری از دستگاه های دیجیتالی باید قابلیت اسکن این مدل کدها را داشته باشند. در این مقاله کوشش نموده ایم ایراد کار نکردن QR Code در گوشی های اندروید را در قالب هشت روش کاربردی و آسان آنالیز کنیم.

اگر همچنان ایراد مورد نظر پابرجاست، پیشنهاد می کنیم گوشی موبایل خود را به اولین مرکز تخصصی تعمیرات موبایل در نزدیکی محل زندگی خود نشان دهید. این احتمال وجود دارد گوشی موبایل تان دچار یک ایراد سخت افزاری شده باشد.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 راهکار ساده برای مشکل کار نکردن QR Code در اندروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 راهکار ساده برای مشکل کار نکردن QR Code در اندروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید