مستر بین در گاردین مقاله نوشت! ، انتقاد عجیب و غیر منتظره از خودروهای الکتریکی
به گزارش وبلاگ قطب نما، هنگامی که عمیق تر حقایق را آنالیز کنیم، وسایل نقلیه الکتریکی آن گونه هم که ادعا می شوند نوش دارویی برای محیط زیست ما نخواهند بود...
وبلاگ قطب نما - روان اتکینسون، هنرپیشه مشهور بریتانیایی، در یک مقاله به قلم خود می گوید: احساس می کنم فریب جریان رایج خودروهای الکتریکی را خورده ام. این در شرایطی است که وی یکی از نخستین افرادی بوده که خودرو الکتریکی خریداری نموده است!
در مقاله ای که به تازگی در نشریه گاردین منتشر شده است، روان اتکینسون 68 ساله اشاره داشته است که نخستین خودرو هیبریدی الکتریکی خود را 18 سال پیش و نخستین خودرو تمام الکتریکی خود را نه سال بعد از آن خریداری کرد.
او می نویسد: وسایل نقلیه الکتریکی ممکن است کمی بی روح باشند، اما مکانیسم های فوق العاده ای محسوب می شوند زیرا سریع، بی صدا و استفاده از آنها تا همین اواخر بسیار مقرون به صرفه بود.
اما به طور جدی احساس می کنم که کمی فریب خورده ام! زیرا هنگامی که عمیق تر حقایق را آنالیز کنیم، وسایل نقلیه الکتریکی به نظر نمی رسد آن گونه هم که ادعا می گردد نوش دارویی برای محیط زیست ما باشند.
روان اتکینسون که بیشتر به نام مستر بین شناخته می گردد، از علاقمندان جدی دنیای خودرو است و پیش از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته سامانه های کنترل، نخستین مدرک دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق و الکترونیک دریافت کرد.
این ستاره مطرح سینما مقاله خود را در پاسخ به پیشنهاد دولت بریتانیا مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی تازه از سال 2030 نوشته و اشاره می نماید: مشکل این طرح پیشنهادی آن است که تنها بر اساس نتایجی که از لوله اگزوز خارج می گردد، شکل گرفته است!
به گفته اتکینسون، خودروهای الکتریکی دارای آلایندگی اگزوز صفر هستند که پیشرفت خوشایند و قابل قبولی است، به ویژه از نظر کیفیت هوا در مرکز شهرها. اما اگر نگاه عمیق تری به این موضوع داشته باشید، تصویر بزرگ تر که شامل روند ساخت خودروهای الکتریکی می گردد در برابر دیدگان شما قرار گرفته و آنگاه شرایط بسیار متفاوت می گردد.
اختلاف قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فراوری خودروهای الکتریکی در مقایسه با مدل های بنزینی
اتکینسون به این نکته اشاره داشته است که پیش از کنفرانس آب و هوایی کاپ26 در سال 2021، شرکت ولوو آمار هشداردهنده ای درباره انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از روند فراوری خودرو الکتریکی را ارائه کرد که تقریبا 70 درصد بیشتر از فراوری یک خودرو بنزینی است. وابستگی خودروهای الکتریکی به باتری های یون لیتیوم از دلایل اصلی این مساله محسوب می گردد.
این باتری ها بسیار سنگین هستند، بسیاری از فلزات نادر و مقادیر زیادی انرژی برای ساخت آنها احتیاج است و تخمین زده می گردد که تا 10 سال عمر نمایند.
روند توسعه باتری های حالت جامد برای متحول کردن بازی دنبال می گردد، اما گفته می گردد که سال ها تا عرضه و فروش آنها فاصله داریم.
مستر بین در این مقاله به ارزش هیدروژن به عنوان یک سوخت جایگزین جالب توجه در حال ظهور، اشاره می نماید اما معتقد است سرعت پیشرفت فناوری در این رابطه کند بوده و کمتر مورد توجه تحقیقات قرار گرفته است.
به اعتقاد روان اتکینسون، بزرگ ترین مسئله ای که ما باید در رابطه جامعه با خودرو به آن رسیدگی کنیم، فرهنگ فروش مد سریع (فست فشن) است که برای دهه ها الگوی تجاری صنعت خودرو بوده است.
در حال حاضر، ما به طور میانه خودروهای تازه خود را پیش از آن که به فروش برسانیم، تنها برای سه سال استفاده می کنیم. زمانی که در نظر بگیرید یک خودرو با عمر سه سال می تواند در چه شرایط خوبی قرار داشته باشد، این یک استفاده بی رویه از منابع طبیعی دنیا به نظر می رسد. اکنون می توانید با 15 هزار پوند خودرویی بخرید که با نگهداری خوب می تواند تا 30 سال نیز دوام بیاورد. اگر مالک خودروهای تازه به جای سه سال، برای پنج سال از خودروهای خود استفاده نمایند، آنگاه فراوری خودرو و انتشار دی اکسید کربن مرتبط با فراوری آن نیز به شدت کاهش می یابد.
نیروی محرکه الکتریکی روزی مزایای زیست محیطی واقعی و دنیای به همراه خواهد داشت، اما آن روز هنوز فرا نرسیده است.
همانطور که یک دوستدار محیط زیست زمانی به من گفت، اگر به واقع به خودرو احتیاج دارید، یک خودرو دست دوم بخرید و تا حد امکان کمترین استفاده را از آن داشته باشید. این برترین روش است که می توان به محیط زیست یاری کرد.
منبع: عصر ایران