موتور 3 سیلندر ایران خودرو در مسیر تولید ، تارا هیبریدی در راه است

به گزارش وبلاگ قطب نما، موتور 3 سیلندر ایران خودرو از بهار 1403 وارد فاز تولید انبوه می شود. این موتور توربو می تواند 120 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید کند و از فناوری تزریق مستقیم سوخت استفاده می کند.

موتور 3 سیلندر ایران خودرو در مسیر تولید ، تارا هیبریدی در راه است

بیت ران - مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) درباره موتور 3 سیلندر ایران خودرو گفت: این محصول پیشتاز خانواده موتور سه استوانه است و پس از آن نیز موتور تزریق مستقیم آن قرار گرفته است. این موتور طی هفته های آینده برای نخستین بار روشن خواهد شد تا توسعه احتراق آن آغاز شود.

مهدی رجبعلی، با اشاره به برنامه های محصول محور ایپکو برای سال جاری، موتور تزریق مستقیم ایران خودرو را نخستین سری این موتور در کشور دانست. او با بیان اینکه پیش از این هیچ خودروساز داخلی مالکیت موتور با فناوری تزریق مستقیم سوخت را در کشور نداشت عنوان کرد: توسعه این موتور از لحاظ فناوری یک گام مهم در صنعت قوای محرکه کشور است.

وی اظهار کرد: طرح قوای محرکه دورگه [هیبرید] نیز در دست توسعه است و تاییدیه های اولیه ایران خودرو را دریافت کرد. بر همین اساس در حال حاضر مرحله اولیه طراحی محصول در دست اجرا قرار گرفته است.

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت حدود 40 درصدی قوای محرکه هیبرید، اظهار کرد: این موتور قابلیت رانندگی بهتری نسبت به محصولات فعلی ایران خودرو دارد و می تواند استاندارد آلایندگی یورو شش را نیز پاس کند.

تارا با موتور هیبریدی

به بیان وی، این محصول بر روی پلتفرم خودروی تارا در حال توسعه است. بر اساس زمان بندی درخواستی ایران خودرو، تا انتهای سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ایپکو با اشاره به توسعه محصول XU7 در قالب موتور XUP، گفت: این محصول با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و قابلیت رانندگی در دو نسخه بنزینی و گازسوز پیشرفته است. در حال حاضر نسخه بنزینی بر روی محصول پارس و اخیرا نیز نسخه گازسوز آن بر روی خودروی وانت آریسان 2 نصب شد.

وی اشاره کرد مهم ترین نکته در خصوص این موتور به روز، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی است. رجبعلی اضافه نمود: این موتور نسبت به موتور پایه، کاهش مصرف سوخت حدود 1.5 لیتری دارد و از استاندارد آلایندگی یورو پنج برخوردار است. از منظر قابلیت رانندگی نیز به دلیل بهبود در گشتاور دور پایین، احساس رانندگی بهتری را نسبت به موتور مبنا ارائه می دهد.

رجبعلی با اشاره به توسعه خانواده موتور 3 سیلندر ایران خودرو، اعلام نمود: در حال حاضر اولین موتور از این خانواده محصول در مرحله اصلی طراحی قرار گرفته است. تا به امروز بر روی موتورهای نمونه، آزمون های عملکردی و دوامی سطح تاییدیه طراحی اجرا شده است.

پس از یک فاصله زمانی از تولید این موتور، سایر موتورهای این خانواده محصول نیز وارد چرخه خواهد شد. رجبعلی در اینباره گفت: نسخه های مختلف این موتور با جعبه دنده های مختلف بر روی هر سه پلتفرم اصلی ایران خودرو نصب خواهد شد.

وی با بیان این که در انتظار تحویل قطعات محصول از سوی سازندگان هستیم، گفت: به این ترتیب با اخذ تاییدیه طراحی سازندگان از قالب سازی و قطعه سازی، سایر مراحل توسعه را طی خواهیم کرد. نیمه دوم سال جاری این موتور آمادگی صنعتی سازی را دارد و به احتمال بسیار زیاد در اوایل خردادماه سال آینده عرضه خواهد شد.

خانواده موتور 3 سیلندر ایران خودرو

طرح موتور 3 سیلندر ایران خودرو یک خانواده موتور را شامل می شود. این خانواده دارای موتور تنفس طبیعی 1300 سی سی، موتور توربو تزریق درگاهی 1300 سی سی، موتور توربو تزریق مستقیم 1300 سی سی و موتور دوگانه سوز 1300 سی سی است.

سطح فناوری و سوخت رسانی در این خانواده موتور فرق دارد. همچنین این موتورها می توانند حدود 120 تا 240 نیوتن متر گشتاور تولید کنند.

رجبعلی اضافه نمود: موتور کوچک این خانواده معادل TU3 ایران خودرو است. قوی ترین و بزرگ ترین موتور این خانواده هم معادل EF7 توربو شارژ است. با این خانواده موتور، می توانیم معادل تمام موتورهای موجود را از منظر توان و گشتاور پوشش دهیم. هم چنین این موتور بیشتر فناوری های روز دنیا را دارا است. با کمک این فناوری ها، مصرف سوخت کاهش یافت و پلتفرم ایران خودرو به سمت اعدادی کمتر از مصرف شش لیتر در 100 کیلومتر پیمایش می رود.

از ابتدای سال 1404 هر چهار محصول این خانواده موتور 3 سیلندر ایران خودرو وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. برخی مذاکرات و توافقات اولیه برای عرضه این خانواده موتور به سایر خودروسازان کشور نیز صورت گرفت.

موتور خودرو چگونه تست می شود؟ / گزارش اختصاصی بیت ران از آزمایشگاه تست موتور ایپکو

قیمت زوتی DL5 پارس خودرو مشخص شد / DL5 یا چانگان CS35 پلاس؟

زوتی DL5 پارس خودرو رونمایی شد / همه چیز درباره کراس اوور اختصاصی پارس خودرو

منبع: بیت ران

به "موتور 3 سیلندر ایران خودرو در مسیر تولید ، تارا هیبریدی در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور 3 سیلندر ایران خودرو در مسیر تولید ، تارا هیبریدی در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید